Alla inlägg den 19 augusti 2017

Av enkakaiugnen - 19 augusti 2017 21:30

       

Sylt, finns det nåt enklare att göra? Lägg allt i en kastrull, koka några minuter, sen är det klart. Dessutom slipper man all g´´elé och annat hemskt dom har i köpesylten. Även om jag har en stark förkärlek för köpt jordgubbsylt, särskilt på våfflor. Men det är en annan historia. Här är receptet på den krusbärssylt jag kokade idag. Tänker mig att den kommer vara perfekt på havregrynsgröten.


Krusbärssylt Ca. 5 dl färdig sylt

1 kg krusbär

5 dl syltsocker eller vanligt socker (för lösare sylt)

1 kanelstång

1 krm natriumbensonat (för konservering, kan uteslutas)


Gör så här:

1. Skölj och ansa krusbären och dela dem på mitten (hacka ihop dem lite).

2. Lägg i en kastrull med kanelstång och socker.

3. Låt koka upp och låt det sen puttra i ca. 15-20 minuter. Ta upp kanelstången och låt svalna något.

4. Strö över natriumbesonat och rör ut så det löser sig i sylten.

5. Häll upp på riktigt rena burkar och förvara i kylen.

 

Presentation


Hej! Kul att du tittade in! Jag som bakar och skriver heter Lotta och älskar kakor. Både att baka och att äta! Mest av allt gillar jag kakor som går fort att göra men ändå är tokgoda! Hör gärna av dig om du undrar något, till enkakaiugnen@gmail.com.

Kategorier

Sök i bloggen

Bloggbanner afrikas horn 230 170

Länkar

Månadens sötsak

Söta saker

Senaste inläggen

Fråga mig

32 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12 13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2017 >>>
Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards