Alla inlägg den 20 augusti 2017

Av enkakaiugnen - 20 augusti 2017 21:30

           Här kommer ytterligare en nyttig chokladboll, men denna gång lite matigare och lite mer mellanmålsaktig.

Funkar dock inte att ta med till skolan (kanske inte jobbet heller?) eftersom det är nötter i. Kom på det när det var för sent. Man kan ju däremot utesluta nötterna och använda solrosfrön eller havregryn istället om man vill.

Smaken blev riktigt god och det är inte så många ingredienser i, så den är lättbakad. Bara att testa! Receptet är framtaget av PT-fia, men jag gjorde om det lite.

Sockerfria chokladbollar med müsli Ca. 10 st

2 dl müsli

5 torkade dadlar

½ dl vatten  och ½ dl kaffe

ca 4 msk kakao

1 dl valfria nötter

Kokos att rulla i


Gör så här:

1. Blötlägg muslin i vätskan.

2. Kärna ev. ur dadlarna och lägg ner tillsammans med nötterna och kakaon.

3. Mixa samman allt med en stavmixer.

4. Smaka av och känn av smeten. Lägg till mer kakao eller musli om du vill ha de mindre kladdiga.

5. Rulla till bollar och rulla i kokos. Klart!


Sen ett litet boktips också till alla bakglada eller till alla som gillar feelgodd-böcker. "Det lilla bageriet på strandpromenaden" av Jennie Colgan. Nu har jag visserligen inte läst ut den än så jag kan inte recensera den så, men jag kan säga att den ger väldigt mycket bakinspiration! Väl värd att lägga timmarna på en ledig dag, helst ihop med en kopp kaffe och något nybakat. Eller med en köpemunk med choklad. Kan längta ihjäl mig efter en sån!

Av enkakaiugnen - 20 augusti 2017 21:16

           

Det här måste ni bara testa om ni gillar glutenfritt bröd! Har köpt glutenfritt rostbröd i påse ett tag, för jag blev lite less på den glutenfria limpa jag brukar baka och ville ha rostbröd istället. Så nu har jag hittat ett riktigt bra recept på ett hembakat glutenfritt rostbröd. Det enda som krävs är att man har 4 timmar över..hm.. Det har man ju sällan. Men det enda som krävs är väl egentligen att man är hemma eller i närheten av huset, för det här brödet sköter liksom sig själv bara man ställer det på rätt plats så att säga. Så låt inte tiden avskräcka er! En viktig sak är att vara noga med måtten när man bakar glutenfritt, därför står vikten också med. En annan bra sak är att använda en termometer vid gräddningen, annars är risken att det blir ogräddat. Här är receptet, från Kungsörnen.

 

Riktigt gott glutenfritt rostbröd - med bovetemjöl 1 bröd

600 g (6dl) kallt vatten

20 g jäst

20 g (1 msk) honung

175 g (3 dl) Majsmjöl

175 g (3 dl) Bovetemjöl

2 tsk salt

40 g (4 msk) fiberhusk

Utbakning:

Neutral olja

Majsmjöl


Gör så här:

1. Mät upp vattnet och vispa i jästen så det löser sig bra.
2. Tillsätt honung, majsmjöl, bovetemjöl och salt och vispa till en jämn smet.
3. Tillsätt fiberhusken och vispa snabbt in den så inga klumpar bildas.
4. Låt degen vila i en bunke övertäckt med plast i ca 2 timmar.
5. Tag ut degen, olja in händerna och bakbord lätt.
6. Forma degen till en limpa - jag "vek ihop" min till en rulle. Lägg brödet på en plåt klädd med bakplåtspapper eller i en bakform.
7. Pudra brödet lätt med majsmjöl och låt jäsa ca 1 timme under bakduk.
8. Värm ugnen till 150 grader. Grädda i mitten av ugnen i ca 50 minuter, eller tills brödet har en innertemperatur på 96 grader.
9. Låt brödet svalna helt innan du skär i det.

Ät som det är eller rosta. Perfekt att frysa in i skivor och rosta en när man blir sugen.

Det bästa med bakningen, att äta brödet nybakt med kaffe, fridens liljor...

Presentation


Hej! Kul att du tittade in! Jag som bakar och skriver heter Lotta och älskar kakor. Både att baka och att äta! Mest av allt gillar jag kakor som går fort att göra men ändå är tokgoda! Hör gärna av dig om du undrar något, till enkakaiugnen@gmail.com.

Kategorier

Sök i bloggen

Bloggbanner afrikas horn 230 170

Länkar

Månadens sötsak

Söta saker

Senaste inläggen

Fråga mig

32 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12 13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2017 >>>
Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards