Alla inlägg den 21 augusti 2017

Av enkakaiugnen - 21 augusti 2017 17:00

   

Det här är en vardagsräddare för mig och ett av mina favoritrecept. Nu har jag gjort det så många gånger att jag mest höftar ihop det, det blir bra ändå. Länge trodde jag att det var jobbigt att göra müsli, men det är ju superlätt och går ganska fort också. Dessutom får man ju bestämma själv vad man ska ha i så det är ju bara att gå loss med frön, nötter, torkad frukt eller vad man vill. Den här varianten är sockerfri och riktigt knaprig och god tack vare kanel och kardemumma. Vill man så blandar man i russin och corn flakes när man häller upp i burkar, då blir det ju lite sötare. Den här müslin funkar också finfint i müslibollar/mellanmålsbollar som finns i ett annat inlägg.

    

Sockerfri müsli

Ca. 1 liter fiberhavregryn

Ca. 1 liter vanliga havregryn

3 dl solrosfrön

1 dl sesamfrön

1 dl kokos

2 dl blandade nötter (grovt hackade om man vill och ids)

Ca. 3 msk kanel

Ca. ½ msk kardemumma (krydda med kanel och kardemumma efter egen smak)


1 dl kokosolja

Ca. 5 dl hett vatten

Saft av 1 apelsin


Gör så här:

1. Sätt ugnen på 225 grader.

2. Blanda alla torra ingredienser i en stor bunke. Man kan ta mer eller mindre av något, beroende på vad man gillar och t.ex använda andra frön än de i receptet, som t.ex pumpafrön.


3. Mät upp 1 dl kokosolja i en tillbringare, häll på vatten så oljan smälter. Pressa i apelsinen.

4. Rör ner vätskan i de torra ingredienserna och blanda väl så det torra blir blött och går ihop till en klumpig massa. Låt stå någon minut så den sväller lite och "går ihop sig".

5. Häll ut mülsin på 2 plåtar med bakplåtspapper och sätt in i ugnen i 20 minuter. Rör om efter 10 minuter.

6. Efter 20 minuter, slå av ugnen och låt müslin stå på eftervärme. Är den fortfarande fuktig så sänk värmen till 100 grader och låt den stå i ugnen tills den torkat.

7. Se till att müslin är torr och förvara i torra burkar i skafferiet.

 

Ät som den är eller baka med den, t.ex müslibollar.

Presentation


Hej! Kul att du tittade in! Jag som bakar och skriver heter Lotta och älskar kakor. Både att baka och att äta! Mest av allt gillar jag kakor som går fort att göra men ändå är tokgoda! Hör gärna av dig om du undrar något, till enkakaiugnen@gmail.com.

Kategorier

Sök i bloggen

Bloggbanner afrikas horn 230 170

Länkar

Månadens sötsak

Söta saker

Senaste inläggen

Fråga mig

32 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12 13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2017 >>>
Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards