Alla inlägg den 5 januari 2019

Av enkakaiugnen - 5 januari 2019 15:18

       

I år firade vi in det nya året i Stöde. Det blev en riktigt bra nyårsafton med en massa god mat, trevligt folk och spel. Det är inte lika vildsint nu som förr och det är kanske lika bra. Vi gjorde efterättstårtan och jag testade ett helt nytt recept med vit choklad, punsch och passionsfrukt. Den hade fått så bra omdöme på ICAs hemsida att jag kände att det inte kan gå fel. Det kan det väl i och för sig alltid, särskilt när det är mousse och gelatin inblandat. Men nån slags rutin har jag väl fått på de här åtta åren så det gick bra med allt. Den blev riktigt god också, så recensionerna stämde! Gott med punsch i moussen, det ger den en extra kick. Och passionsfrukt är jag ju slav under. Tänkte skriva att "det är sen gammalt" men det kan jag bara inte eftersom jag läser det överallt. Intressant det där hur vi plockar språk från andra och förändrar hur vi pratar. Språk är också mode så att säga. Nu blev det här ett inlägg om nåt helt annat. Åter till tårtan, här är den. Receptet kommer från ica.se.

Gott nytt år! 

 

Moussetårta med vit choklad och passionsfrukt Portioner: 8 bitar

Botten

200 g mandelmassa

1 ägg

1 äggvita

1 msk kakao


Mousse

200 g vit choklad

2 msk punsch eller cognac

1 äggula

1 dl vispgrädde

1 dl matyoghurt


Passionstäcke

2 gelatinblad

1 dl vatten

2 msk socker

4 mogna passionsfrukter 


Gör så här:

Sätt ugnen på 175°C.
 
1. Botten: Riv mandelmassan fint på rivjärn och blanda med de övriga ingredienserna.
 
2. Smörj och mjöla en form med löstagbar kant, ca 22 cm i diameter (för 8 bitar). Häll smeten i formen och grädda i nedre delen av ugnen i ca 15 minuter. Låt botten svalna i formen.
 
3. Mousse: Smält chokladen enligt anvisningen på förpackningen. Blanda chokladen med äggulan och punsch eller cognac.
 
4. Vispa grädden och blanda ner den och matyoghurten i chokladen. Häll moussen i formen och ställ i kylskåp ca 2 timmar.
 
5. Passionstäcke: Blötlägg gelatinbladen i sockerlagen och rör tills de löst sig. Låt svalna.
 
6. Dela och gröp ur passionsfrukterna och blanda ner fruktköttet i gelatinlagen. Fördela gelén ovanpå moussen. Låt stå svalt minst 1 timme.
 
Lossa försiktigt formens kant från tårtan. Garnera med physalis.

 

Presentation


Hej! Kul att du tittade in! Jag som bakar och skriver heter Lotta och älskar kakor. Både att baka och att äta! Mest av allt gillar jag kakor som går fort att göra men ändå är tokgoda! Hör gärna av dig om du undrar något, till enkakaiugnen@gmail.com.

Kategorier

Sök i bloggen

Bloggbanner afrikas horn 230 170

Länkar

Månadens sötsak

Söta saker

Senaste inläggen

Fråga mig

32 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2019 >>>
Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards