Alla inlägg den 11 september 2011

Av enkakaiugnen - 11 september 2011 15:00

Här kommer ännu ett sno-ihop-bröd, alltså ett sånt som inte ska jäsa. Jag tycker mer och mer om den sortens bröd. De passar perfekt just denna höst när all tid går åt till uppsatsskrivning och längre bak helt enkelt får vänta lite. Hittills har fokus varit nyttiga bröd när det gäller snabb-bröden, men denna gång hade jag hittat ett lite sötare rågsiktsbröd jag ville prova. Så voilà, här är det! Sött var det, och gott! Sen brukar ju såna här bröd bli så saftiga. Det stämde även denna gång.


Rågsiktslimpa 1 st

1 dl rågsikt

1 dl grovt rågmjöl

2 dl dinkelmjöl med fullkorn

1,5 dl hackade nötter (t.ex. valnötter och hasselnötter)

1 dl ljus el. mörk sirap

3,5 dl yoghurt (naturell)

1 tsk salt (ta gärna lite mer)

1 tsk bikarbonat

Solrosfrön (el. andra frön) till garnering


Gör så här:

Sätt ugnen på 175 grader.

1. Hacka nötterna grovt och lägg i en bunke.

2. Blanda de torra ingredienserna med nötterna.

3. Tillsätt sirap och yoghurt och rör till en jämn smet.

4. Klä en brödform med bakplåtspapper och häll smeten i formen.

5. Strö över solrosfrön och grädda i ca. (40-)45 min. Känn med en sticka att brödet är klart.

Ät med smör, ost, gurka och kanske lite kaffe med mjölk också. Frukost!

Presentation


Hej! Kul att du tittade in! Jag som bakar och skriver heter Lotta och älskar kakor. Både att baka och att äta! Mest av allt gillar jag kakor som går fort att göra men ändå är tokgoda! Hör gärna av dig om du undrar något, till enkakaiugnen@gmail.com.

Kategorier

Sök i bloggen

Bloggbanner afrikas horn 230 170

Länkar

Månadens sötsak

Söta saker

Senaste inläggen

Fråga mig

32 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2011 >>>
Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards