Alla inlägg under april 2011

Av enkakaiugnen - 29 april 2011 22:15

Idag fick jag sån lust att baka scones! Så då gjorde jag det. Jag kombinerade två av mina favoritsmaker som jag skrivit om förut, blåbär och citron och de blev riktigt goda. Jag börjar verkligen gilla scones! Speciellt med kaffe i solen.


Blåbärsscones 9 st (ganska små)

1 dl fiberhavregryn

3 dl vetemjöl

Nästan 2 tsk bakpulver

en nypa salt

50 gr mjukt smör

1,5 dl filmjölk

1 dl frysta blåbär

2 msk lemon curd


Gör så här:

Sätt ugnen på 225 grader.

1. Blanda de torra ingredienserna.

2. Rör ner det mjuka smöret och knåda med händerna om det behövs.

3. Blanda i blåbären.

4. Blanda filmjölken med lemon curd och rör så det blandas bra.

5. Häll filmjölken i mjölblandningen och rör ihop till en deg.

6. Rulla till bollar och lägg på bakplåtspapper eller i muffinsformar.

7. Grädda i ca. 12 min.

Servera med smör och lemon curd. Gärna i en solstol. Eller kanske inte I solstolen, men bredvid i alla fall   

  Fredagsfika, veckans bästa fika.

Av enkakaiugnen - 26 april 2011 21:01

Näst efter blåbär så kommer citron i raden av mina favoritsmaker. Mazariner älskar jag också! Så det här är en perfekt kombo, från tidningen Hembakat.



Mazarinrutor med citron Ca 20 st

2 ägg

200 g mjukt margarin

3 dl socker    

25 sötmandlar  

10 bittermandlar   

(el. bittermandelarom)

Ca. 3½ dl vetemjöl

1 ½ dl mjölk

1 tsk bakpulver

2 tsk vaniljsocker


Glasyr

2 äggvitor

6 dl florsocker (ev. mer)

Rivet citronskal


Gör så här:

Slå inte på ugnen, den ska vara kall från början!

1. Vispa socker, ägg och margarin till en slät smet.

2. Mal sötmandel och bittermandel eller finriv dem på rivjärn. Det funkar också bra men är lite pillrigt.

3. Blanda ner mandel och övriga ingredienser i smörblandningen.

4. Smöra och bröa en långpanna, ca. 20*30 cm.

5. Bred ut smeten i långpannan och sätt in plåten i den kalla ugnen.

6. Sätt ugnen på 175 grader och grädda i 30 min (blev 20 min för mig, varmluftsugn)

7. Låt svalna.


8. Blanda florsocker och äggvitor till glasyren och bred på när kakan svalnat.

9. Riv över citronskal och skär sedan i rutor.

Den blev hur god som helst! Och kommer definitivt att göras igen.

Av enkakaiugnen - 26 april 2011 20:31

I Sundsvall där jag bor, har två tjejer öppnat ett café ganska nyligen som verkar supermysigt. Cafélokalen ligger i ett vanligt hus och man fikar i vardagsrummet. Man kan köpa brödportioner och de har lite av "sju sorters kakor-tänket". I artikeln om cafét där jag hittade det här receptet så sa en av dem: "Man ska få fika tills man känner sig nöjd". Sånt gillar jag eftersom jag är kak-omättlig   Det heter Café Omtanken och ska definitivt provas i sommar!



Lingonrutor Ca 20 st

4,5 dl vetemjöl

1,5 dl socker  

1 msk bakpulver   

150 g mjukt smör

1 ägg

2 dl söt lingonsylt

Strössel:

1,5 dl havregryn  

1 dl socker

1 tsk vaniljsocker

50 g smör


Gör så här:

Sätt ugnen på 200 grader.


1. Blanda mjöl, socker och bakpulver.

2. Blanda ner smöret och sedan ägget och blanda/knåda ihop degen (den ska vara smulig)

3. Tryck ut smeten i en långpanna (20*30cm) med bakplåtspapper.

4. Bred över lingonsylten.

5. Smält smöret till strösslet.

6. Blanda de torra ingredienserna med varandra och blanda i smöret.

7. Strö strösslet över lingonsylten.

8. Grädda i 200 grader i 20 min (längre temp och kortare tid i varmluftsugn)

9. Låt kakan svalna innan du skär den i fyrkanter.


Ät som den är eller servera med vispgrädde och kolasås. Det gjorde vi alltid när jag jobbade på ett café i stan. Kombinationen lingon och kola är fantastiskt god!

Av enkakaiugnen - 23 april 2011 21:47

Jag måste ändå säga att trots missöden med konsistenser så är jag nöjd med resultatet av godisbakandet i år. Bäst av all var skärtorsdagskvällen när jag och världens mysigaste små-kusiner bakade påskgodis tillsammans och hade jättekul!

Ovan ser ni lite av skörden från kvällen och annat jag bakat tidigare: Polkagrisfudge, blåbärskolafudge, mina fågelbon och Sandras polkagrisgodisar.


Sandras polkagrisgodis (alla mått är cirkamått)

0,5 dl Kokos

0,5 dl Överbliven polkagrisfudge i bitar    

(eller finhackade polkagrisar och choklad)

0,5 dl Start-müsli (el. liknande)

100 g mörk choklad 70%

Polkagrisströssel

Knäckformar


Gör så här:

1. Blanda kokos, polkagrisfudge/polkagrisar och müsli i en skål.

2. Smält chokladen i ett vattenbad (lägg chokladen i en skål/tallrik över en kastrull med kokande vatten så den smälter)

3. När chokladen smält helt, blanda i kokosblandningen och rör så all torr blandning är täckt med choklad. (Är den inte det så måste man tillsätt mer choklad i vattenbadet så den smälter och kan röras ihop med kokosblandingen. Kokosblandningen måste vara täckt med choklad. Och är det för mycket choklad gör man mer kokosblandning såklart)

4. Sätt knäckformar på en bricka och klicka ut smeten i dem.

5. Garnera med strössel och ställ i kylen för att stelna.

Ät upp eller frys in   De blev supermumsiga!


Det enda som nu saknas på vårt fina godisbord är Johans tuttifruttibananer! Kul idé och roligt med gula godisar till påsk! Receptet är samma som till tuttifruttiäggen förutom att Johan ville doppa sina godisar i mjölkchoklad och garnera med polkagrisströssel. Visst blev de fina?

 


Vad har ni andra gjort för påskgodis i år? Några tips inför nästa påsk/jul?


Av enkakaiugnen - 23 april 2011 21:39

Jag var ju tvungen att försöka göra kola igen. Ge inte upp, ge igen!

Så då provade jag ett nytt recept, vilket jag såhär i efterhand inte skulle ha gjort. Jag skulle ha tagit samma recept och följt lärdomarna sen sist och inte rört i smeten!

Men men, det blev i alla fall bättre konsistens den här gången och kanongod smak (men ändå för fudgeaktig och sockrig).

Receptet till denna kola/fudge-sats hittade jag på här hos Söta saker. Och det funkade ju för henne så jag lär ju ha gjort en miss någonstans. Men jag tror ändå mer på att köra på kakao och blanda alla ingrediserna i grytan innan man börjar koka och sen inte röra något mer alls innan man häller upp den. Detta ska provas inom en snar framtid.

Av enkakaiugnen - 21 april 2011 16:58

Jag var tvungen att skapa en ny kategori bara för de här godisarna. Den heter Misslyckanden och lärdomar. Det beskriver gårdagens godisbak ganska bra. Det positiva är att det blev godis som går att äta och som enligt sambo var fantastiskt goda. Det negativa var att det inte skulle bli fugde, det skulle bli kola. Här är i alla fall receptet ifall någon är sugen på polkagrisfudge istället för kola.


Polkagrisfudge ca. 30 st

3 dl socker

3/4 dl ljus sirap

0,5 msk vaniljsocker

0,5 dl kakao

1,5 dl vispgrädde

15 krossade polkagrisar


Gör så här:

1. Krossa polkagrisarna. Lägg dem t.ex i två plastpåsar och banka på dem med en kavel eller nåt annat hårt. Håll till på en skärbräda så slipper du märken i bordet (tänk på att kaveln kan få men och skador, det fick min).

2. Lägg alla ingredienser utom polkagrisarna i en tjockbottnad kastrull.

Koka på ganska hög värme och rör om då och då.

3. Gör kulprov (lägg lite smet i en glad med iskallt vatten och försök forma till en kula. Om det går är smeten klar).

4. När smeten kokat klart: rör i polkagrisarna och rör om så det blandas bra.

5. Häll upp smeten i en smörad form och låt fudgen stelna något innan du skär upp den.

6. Klä den i bakplåtspapper eller i cellofan.

Ät och se glad ut    Och den var faktiskt riktigt god, även om jag inte gillar konsistensen.


Lärdomar om man egentligen tänkt göra kola:

* Blanda alla ingredienser i kastrullen innan du slår på plattan.

* Rör inte om i kolan medan den kokar, då sockrar den sig och blir fudge.

* Tillsätt ½ tsk glukos till detta recept.

* Rör inte ner polkagrisarna, utan strö dem ovanpå smeten när du hällt upp den.


Bättre lycka nästa gång...

Av enkakaiugnen - 19 april 2011 22:37

Lite av anledningen till att jag nyss la upp müsliinlägget var att jag gjorde ett påskgodis här om dagen som jag bara måste tipsa om! Det var vad jag kallar ett restgodis, alltså godis som man gör av sånt som blir över. När vi gjort minipåskäggen i mandelmassa och choklad så fanns det smält choklad över som jag inte kunde slänga. Så då gjorde jag dessa "fågelbon". Kombon kanelmüsli och apelsinchoklad blev kanon (och ganska nyttigt också) så därför ska jag baka fler imorn. En annan bra sak med dessa är att de går väldans fort att göra! Alldeles för många plus för att låta bli alltså  


Lottas fågelbon

Mörk choklad 70% med apelsinsmak

Kanelmüsli

Strössel el. små godisägg

Ischokladformar


Gör så här:

1. Smält chokladen i ett vattenbad (i en skål över en kastrull hett/kokande vatten)

2. Blanda ner müslin lite i taget så att det inte blir mer müsli än att chokladen kan hålla ihop den. Müslin ska vara helt täckt med choklad.

3. Klicka upp i ischokladformar och garnera ev. med strössel.

4. Ställ i kylen så de stelnar.

5. Fyll ett påskägg och ge bort till någon när och kär, t.ex dig själv  

Av enkakaiugnen - 19 april 2011 22:25

Neeej! Jag har inte lärt mig hur en varmluftsugn fungerar! Men det är ju tydligt i alla fall att den inte fungerar som en vanlig ugn, suck...
Jag har hittat ett så otroligt gott recept på müsli som jag gjort hemma innan. Men eftersom den var så god så tog den ju slut så fort. Så idag skulle jag göra mer. Men vi har flyttat ut till mina föräldrar som är i USA just nu och de har av någon anledning köpt en varmluftsugn. Så trots att jag gjorde som jag skulle så brändes eländet. Jag hatar när det jävlas sådär...när man lägger ner tid och ingredienser också blir det bara svart och sot av alltihop!! "Det är synd om människorna". "Jaa...och dyrt."


Här kommer i alla fall receptet från den första gången jag gjorde den och lyckades riktigt bra. Receptet har jag tagit rakt av från pickipicki.se som är en jättehärlig och inspirerande blogg. Gå in där!

 

Kanelmüsli

2,5 dl havregryn
2,5 dl rågflingor

0,5 dl linfrön
0,5 dl solroskärnor
0,5 dl pumpafrön
0,5 dl kokosflingor
0,5 dl hasselnötter

2 msk kanel

2 msk vatten
2 msk rapsolja
2 msk honung


Gör så här:

1. Hacka hasselnötterna.

2. Blanda alla torra ingredienser i en skål och rör om så det blandas bra.

3. Häll blandningen på en plåt med bakplåtspapper.

4. Ringla över honung, vatten och olja.

5. Rosta i ugnen på 175 grader, i 20-25 min. Rör om när halva tiden gått.

Ha lägre gradantal och kortare tid om du har varmluftsugn! Viktigt viktigt!

Då kan resultatet bli så här fint. Och gott.

Presentation


Hej! Kul att du tittade in! Jag som bakar och skriver heter Lotta och älskar kakor. Både att baka och att äta! Mest av allt gillar jag kakor som går fort att göra men ändå är tokgoda! Hör gärna av dig om du undrar något, till enkakaiugnen@gmail.com.

Kategorier

Sök i bloggen

Bloggbanner afrikas horn 230 170

Länkar

Månadens sötsak

Söta saker

Senaste inläggen

Fråga mig

32 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5
6
7 8 9 10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2011 >>>
Matbloggstoppen

Skapa flashcards