Alla inlägg under oktober 2011

Av enkakaiugnen - 30 oktober 2011 11:45

  

   Söndagsfrukost! Jag älskar frukost i alla former. Särskilt när det finns mycket av allt. Lägg märke till den väldigt stilfullt presenterade rostmackan med marmelad längst ner till vänster. Det är nämligen om det det här inlägget handlar. På den är det rabarber- och jordgubbsmarmelad som jag gjorde här om veckan. Kaffe, apelsinjuice och rostad macka med marmelad betyder frid i själen. Och eftersom alla borde få lite av friden, särskilt på en söndag, så kommer marmeladreceptet här nedanför.


Rabarber- och jordgubbsmarmelad 2 små burkar

250 g frysta jordgubbar

250 g frysta rabarber

300 g syltsocker

1 tsk äkta vaniljsocker (ja, jag vet, det låter lite märkvärdigt med "äkta", men det var sånt jag hade hemma)


Gör så här:

1. Skala och skölj rabarbern. Skär den i mindre bitar.

2. Skölj och skär jordgubbarna i mindre bitar.
3. Blanda bär, syltsocker och vaniljsocker i en kastrull.

4. Värm upp under omröring, rör i botten så inte sockret bränner fast.

5. Koka kraftigt i 2-5 min. Rör om då och då.

6. Låt svalna en stund.

7. Häll upp marmeladen i rena burkar.

Förvara marmeladen mörkt och svalt.

 

Av enkakaiugnen - 27 oktober 2011 19:00

   

"Matiga äppelmuffins" stod det på receptbladet från ICA. Blir toppen, tänkte jag i min jakt på något sockerstinnt. Men det blev allt utom sockerstinnt. Istället för en gobulle till kaffet, blev det ett bröd utan pålägg. Visserligen ett väldigt gott bröd, men det är INTE en muffins.Då ska det inte heta muffins heller, utan bröd. Så man slipper bli så besviken när man blir snuvad på sitt dagliga socker. Nu äter jag dem som en fralla istället, med smör och ost och då är de perfekta. Nyttiga, saftiga och fyllda med frön. Mer mackor åt folket. Hur var det nu...6-8 skivor om dagen?


Äppelbröd 12 st

25 g färsk jäst

3 dl fingerljummet vatten

½ dl flytande margarin/smält smör

1 dl rågflingor

½ dl vetekli

½ dl solroskärnor  

½ dl linfrö

1 tsk salt

1 tärnat äpple

½ dl ljus sirap

6 dl vetemjöl special (el. 4 dl vetemjöl+ 2 dl dinkelmjöl)


Gör så här

1. Smula ner jästen i en degbunke ochrör ut den med det ljumna vattnet. Blanda ner margarin, salt, rågflingor, vetekli, solroskärnor, linfrö och salt. Låt det svälla ca. 10 minuter.

2. Tillsätt äppeltärningarna, sirapen och vetemjölet. Arbeta degen ca. 5 minuter i maskin.

3. Låt degen jäsa under bakduk i ca. 30 min.

4. Sätt bakformar i en muffinsplåt. Fördela degen i formarna. Låt jäsa under bakduk i ytterliagre 30 minuter.

Sätt ugnen på 225 grader.

5. Pensla bröden med vatten och strö över solroskärnor.

6. Grädda mitt i ugnen i högst 15 minuter.

Låt svalna och ät sedan med smör, ost och ett glas mjölk.

     

Av enkakaiugnen - 26 oktober 2011 12:00

   



Äntligen, äntligen, äntligen fick jag till det. Kolamässigt alltså. Jag har försökt koka kola flera gånger, men antingen fått den för hård, för lös eller så har den sockrat sig. Men inte ikväll, för ikväll var kolagudarna glada. Kolaguden heter för övrigt glukossirap. Är det inte ganska härligt när allt bara flyter på och klaffar? När man får koka sin kola och sedan trycka i sig massor av dem på rad och samtidigt röra sig rytmiskt i köket. Ibland är det bara lite bättre än vanligt, livet. Det kan också ha och göra med att jag lämnade in mitt examensarbete idag! Äntligen äntligen äntligen är det klart! Och jag har en massa kola framför mig!

Kanske lite väl tidigt för julgodisbak, men bara kanske. Det är precis två månader till julafton nu och då får man faktiskt börja.


Chokladkola - av allra bästa slag

2 dl vispgrädde

3 dl strösocker

100 g smör

1 dl sirap

4 msk kakao

1 krm salt

2 msk flytande glykos


Gör så här

1. Blanda alla ingredienser i en tjockbottnad kastrull.

2. Slå på plattan och låt det koka ihop. Rör då och då under kokningen.

3. Koka tills smeten klarar ett kulprov.

(Kulprov: häll iskallt vatten i en kaffekopp och ta sedan upp lite smet med en sked och häll i koppen. Om du kan forma smeten i vattnet till en kula är kolan klar. Kolan får samma konsistens som kulan har när smeten kallnat)

4. Lägg bakplåtspapper i en liten långpanna (min var 20x15 cm). Häll kolasmeten i formen och låt den stelna. Ställ in den i kylen efter en stund.

5. Sist kommer det jobbigaste (och godaste). Skär kolasmeten i lagom stora bitar och klä dem i smörpapper eller plastfolie. Ät en och annan mellan varven, så håller humöret sig på topp.

Lägg i en fin skål och ge bort till någon du tycker väldans bra om. Det ska jag göra med mina, om jag hinner innan de tar slut. Det här är mitt bidrag till Månadens sötsak på Söta saker, som har just temat ge bort i oktober.

Av enkakaiugnen - 22 oktober 2011 22:25

 



 

Provade en nying i fredags, en citron- och vallmokaka. Men den ser precis ut som en gepard inuti, så därför får den heta gepardkaka här. Har aldrig bakat med blå vallmofrön förut, så det var lite kul att testa. Den fick en lite speciell konsistens tack vare alla frön. Men jag vet inte om fröna smakade så mycket, vet i alla fall inte vad. Den blev hur som helst både god och saftig. Mjuka kakor och kaffe, kärlek när den är som bäst (i brist på sambo en lördagkväll). Receptet är ur tidningen Hembakat, men det är Söta saker som står bakom det.


Gepardkaka med citron och vallmo 1 form

150 g smör

2 dl vetemjöl

1 ½ dl dinkelmjöl med fullkorn (mitt påhitt)

1 tsk bakpulver

1 dl blå vallmofrön

3 ägg        

2 ½ dl strösocker

rivet skal av en citron och en lime


Gör så här:

Sätt ugnen på 175 grader.

1. Smält smöret och låt det svalna.

2. Blanda mjöl, bakpulver och vallmofrön.

3. Vispa ägg och socker pösigt.

4. Blanda ner mjöl och smör i äggsmeten.

5. Riv ner skal av citron och lime i smeten och blanda bra.

6. Smöra och bröa en sockerkaksform och häll i smeten.

7. Grädda i nedre delen av ugnen, ca. 40 minuter.

Låt kakan svalna. Vill man kan man göra en glasyr till, att ringla över kakan nä den svalnat.

Blanda i så fall:

2 msk vatten

saft och skal från en lime

2-3 dl florsocker

Ringla över den kalla kakan.

Ät med en kopp kaffe. Som sagt, kärlek.

   

Av enkakaiugnen - 22 oktober 2011 21:55

 

Syltkokning har blivit lite av min nya grej. Innan trodde jag att det var svårt att koka sylt. En sån där grej som mormor och mamma gör, och som tar mycket tid och är svårt att få rätt konsistens på. Fel på alla punkter visade det sig. Eller nästan alla, mormor och mamma kokar ju.

Hur som helst så har jag börjat koka en massa olika sorters sylt. Ikväll gjorde jag en rabarbermarmelad med vanilj och jordgubb. Den kommer senare, för först kommer resultatet av den senaste blåbärssyltkokningen. Blåbärssylten  jag gjorde förra gången blev cement. Mina otåliga fingrar kunde inte vänta på att sylten skulle kallna och stelna av sig själv. Därför hade jag i dubbelt så mycket syltsocker som man skulle. Men den stelnade ju inte ändå. Inte då i alla fall. I kylen stelnade den däremot ganska rejält. Därför tog jag det lite lugnare den här gången, och resultatet blev toppen.  Ät den med plättar, det är oslagbart.


Blåbärssylt

Jag använder helt enkelt receptet på syltsockerpaketet. Då kan man väga sina bär och göra på så mycket man har just då. Jag brukar tillsätta lite vaniljextrakt också för att piffa till det lite.

Sylten passar perfekt i blåbärsmuffins.      

Av enkakaiugnen - 20 oktober 2011 18:59

Jag blev så muffinssugen i veckan. Dessutom hade jag sett ett recept från Leila på hallonmuffins med kokostopping, som jag tror kommer från hennes nya bok. Nu hade jag varken hallon eller muffins hemma, så det fick bli blåbärsmuffins med pajsmul istället. Det gjorde ingenting, jag gillar egentligen blåbär och paj mer än kokos och hallon. Hett bak- och fikatips inför helgen! Testa! De blev toppen. Smakar som en blandning av paj och kaka, och mycket blåbär.



Blåbärsmuffins med pajsmul 12-14 st (muffinsplåtstorlek)

2 ¾ dl vetemjöl
1 ½ tsk bakpulver
1 nypa salt

2 ekologiska ägg
1½ dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
75 g smör     
½ dl vispgrädde

1-2 msk blåbärssylt
Några droppar citron(från ca 1/4 citron)


4 dl frysta blåbär
2 msk vetemjöl
Pajsmul:
75 g kallt smör
½ dl råsocker
1 ½ dl vetemjöl
¾ dl havregryn
¾ dl mandelspån


Gör så här:

Sätt ugnen på 175 grader.

1. Blanda mjöl, bakpulver och salt i en bunke. Ställ åt sidan.

2. Vispa ägg, socker och vaniljsocker vitt och pösigt.

3. Smält smöret. Häll i äggsmeten.

4. Tillsätt vispgrädde och blåbärssylt i äggsmeten.

5. Blanda sist ner mjölet.

6. Nyp ihop smöret med de andra ingredienserna till pajsmulet.

7. Blanda blåbär och 2 msk vetemjöl.

8. Sätt muffinsformar i en muffinsplåt. Fördela lite smet i varje form. Täck med blåbär.

9. Fördela resterande smet i formarna. Lägg på ett lager blåbär till och lägg sist ut lite pajsmul på varje muffins (de blir ganska överfulla).

10. Grädda i ca. 35 minuter, mitt i ugnen.

Klart! Servera ev. tillsammans med glass eller grädde.

 

Av enkakaiugnen - 14 oktober 2011 21:20

Här kommer lite lördagsgodis! Väldigt saftiga muffins med en lite ovanlig smak-kombo. Kanel, rödbetor, citron h philadelphiaost. En ovanlig mix som visade sig bli toppen tillsammans. Och det är just tillsammans som gäller, vill man inte ha själva citronfyllningen så ska man nog ta lite mindre kanel och kanske lite kakao istället, annars misstänker jag att det kan bli lite väl starkt. Med citrongömman blev det dock kanon. Receptet kommer från kaffekalas.se.



Rödbetsmuffins med citronfyllning 6 st

1 ägg
 ½ dl strösocker
1½ vetemjöl
1 tsk bakpulver
Knappt 2 tsk malen kanel
1 krm äkta vanilj  
1 nypa salt
3/4 dl rapsolja
150 g rödbeta


Citronfyllning:
70 g philadelphiaost
Skal av en halv citron
½ msk saft från citron

1 msk florsocker


Gör så här:

1. Sätt ugnen på 180 grader.

2. Blanda ingredienserna till citronfyllningen och ställ åt sidan.

3. Skala och riv rödbetorna fint.

4. Blanda alla torra ingredienser, förutom sockret.

5. Vispa ägg och socker pösigt.

6. Blanda omväxlanda ner de torra ingredienserna och oljan i äggvispet.

7. Blanda sist ner rödbetsrivet.

8. Fördela hälften av smeten i 6 muffinsformar. Lägg en klick citronfyllning på varje muffins. Fördela resten av smeten i formarna på citronfyllningen.

9. Grädda i ca. 20 minuter.

Låt svalna och ät sedan rakt upp och ner som dom är.

Av enkakaiugnen - 11 oktober 2011 17:10

De här godingarna är varken nygjorda eller färska. De är ett och ett halvt år gamla och redan uppätna  vilket kanske är lite svårt att se på bilden. Jag gjorde dem till mitt kalas förra året och de blev väldigt goda. De är nog bland de godaste bullar jag gjort (förutom chokladbullarna kanske). Har testat med blåbär också, men hallon är helt enkelt godare i dem, trots att jag är en blåbärsfantast!

Så testa!


Hallon- och vaniljbullar Ca. 35 st

100 g smör

1 ½ dl kesella

3 dl mjölk

50 g jäst

½ tsk salt

1 dl socker

13-15 dl vetemjöl (ta hellre för lite än för mycket)

2 dl vaniljkräm (hemgjord, eller marsankräm)

2 dl hallon


Gör så här:

1. Smält smöret i en kastrull.

2. Rör ner kesella och mjölk och värm blandningen til ca. 37 grader (fingervarmt)

3. Smula jästen i en bunke. Häll över lite av degspadet och rör ut jästen. Tillsätt resten av vätskan.

4. Tillsätt salt, socker och nästan allt mjöl.

5. Arbeta degen smidig i maskin eller för hand.

6. Låt jäsa under bakduk i ca. 40 min.

7. Ta upp degen på mjölat bakbord och kavla ut den till en rektangel.

8. Bred över vaniljkrämen och strö hallonen över degen.

9. Rulla ihop (börja vid ena långsidan) till en rulle och skär den i centimetertjocka skivor.

10. Lägg i bakformar på en plåt och låt jäsa övertäckt i ytterligare 40 minuter.

11. Sätt ugnen på 250 grader.

12. Pensla med ägg och strö över pärlsocker.

13. Grädda bullarna i 5-8 min.

Låt dem kallna och ät! Med mjölk såklart! Sen har jag faktiskt hört att om man nu ska unna sej nån form av bakverk, så är bulle det nyttigaste av dem. Så tänk på det och ta en till!

 

Presentation


Hej! Kul att du tittade in! Jag som bakar och skriver heter Lotta och älskar kakor. Både att baka och att äta! Mest av allt gillar jag kakor som går fort att göra men ändå är tokgoda! Hör gärna av dig om du undrar något, till enkakaiugnen@gmail.com.

Kategorier

Sök i bloggen

Bloggbanner afrikas horn 230 170

Länkar

Månadens sötsak

Söta saker

Senaste inläggen

Fråga mig

32 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>
Matbloggstoppen

Skapa flashcards