Alla inlägg under december 2013

Av enkakaiugnen - 29 december 2013 15:43

     

På juldagen firade vi jul nummer två hos svärföräldrarna. Jag hade gjort lingoncheesecake till efterrätt, vilket jag gör ganska sällan. Har inte gillat frysta cheesecakes förut men den här var riktigt god! Ska göra fler sådana framöver. En annan sak som jag ska göra med jämna mellanrum är att bränna saker här hemma!! Har nämligen fått en gasbrännare i julklapp! Inte en skärbrännare som jag först sa... Så nu blir det maränger och crème brulée i mängder här snart. Men först alltså, lingoncheesecake. Och det som var lite extra roligt var att Alice, som också var med, hade gjort superfina minipepparkakshus som man kan hänga på kaffekoppen. Rolig idé! Och det blev ju en lyckad kombo med cheesecake och pepparkakshus. Minihusen hade hon gjort av pepparkaksdeg som hon skurit ut i lämplig storlek och måttat på en kaffekopp så dom skulle kunna hänga där sedan.


Lingoncheesecake med pepparkaksbotten 8–10 bitar

Botten:
150 g digestivekex
ca 80 g pepparkakor
100 g smält smör


Fyllning:
2,5 gelatinblad
400 g naturell färskost av philadelphiatyp
250 g kesella, 10 %
1 tsk vaniljsocker
3/4 dl florsocker
2,5 dl vispgrädde varav 0,5 dl till gelatinbladen
1 dl lingonsylt


Lingontäcke:
2 gelatinblad
2 dl lingon
1 dl vatten
3/4 dl socker

Lingon till garnering


Gör så här:

1. Blötlägg gelatinbladen i kallt vatten i minst 5 min.
2. Kör kex och kakor i en mixer, tillsätt smör under arbetets gång. Häll massan i en form med löstagbar kant, ca 24 cm i diam.Tryck ihop den med en sked och låt stelna i kylen.
3. Vispa ihop kesella, färskost, vaniljsocker och florsocker.

4. Vispa 2 dl grädde fluffig.

5. Koka upp 1/2 dl grädde och dra från värmen, ta upp gelatinbladen och låt smälta i den varma grädden. Rör om och låt svalna något.
6. Blanda ner färskostmassan (känn så den inte är kylskåpskall) lite i taget i gelatinlösningen, sedan den vispade grädden och sist sylten. Smaka av och söta eventuellt lite mer med florsocker om du tycker så.
7. Häll allt i formen på pepparkaksmassan. Jämna till lätt och låt stelna i kylen, gärna i 3 tim eller över natten.
Lingontäcke:

8. Blötlägg gelatinbladen i kallt vatten i minst 5 min.

9. Koka upp lingon, vatten och socker. Sjud ihop i 6–8 min, sila bort bären och rör ner gelatinbladen i den heta saften. Låt svalna till simmig konsistens.

10. Häll allt över bottnen, strö över önskad mängd lingon. Ställ kallt att stelna.

Klart!

     

Av enkakaiugnen - 23 december 2013 14:19

 
     

Står precis och rör ihop det sista julbaket för i år, en julig lingon- och pepparkakscheesecake ska det bli! Vill önska er alla en riktigt fin och god jul! Här kommer en lite serie juliga bilder, för att maxa julkänslan lite mer medan man kan! God Jul!


   

     

Av enkakaiugnen - 18 december 2013 16:15

 

Jag skrev häromdagen om min kärlek till sötsaker och den är väl i och för sig inte särskilt ifrågasatt nu för tiden heller. Själv har jag däremot snart fått mitt behöv av sötsaker mättat. När jag var liten och var på kalas så åt jag alltid en av varje sort, man kan ju missa något. Ungefär som när folk inte vill gå och lägga sig, eller gå hem, ifall det händer något. Jag har också haft den grejen, men med kakor istället. Det är inte så konstigt, jag var ivrigt påhejad av mamma i min kakframfart. Och lika glad för det var jag. Men nu har jag som sagt fått ett minskat begär och därför tycker jag att det är lite roligt att bjuda på salta saker på kalas och fikaträffar också. Det salta på helgens fikabord var pepparkakor med brieost och hjortronsylt, och knäckekex med prästoströra. Knäckekexen blev för tjocka tyckte jag själv, så kavla järnet om ni provar dom! Prästoströran vad spännande, den var både söt av honungen och lite "oststark" av prästosten. Här är receptet på röran, från bloggen I mitt lilla kök.

Har tyvärr ingen bild, men knäckekexen syns i alla fall.


Prästoströra (ca. 2 dl)

200 g präst- eller cheddarost

2 dl lätt crème fraiche

1/2-1 dl hackade nötter (t ex valnötter och hasselnötter)

Ca. 1 msk honung

Salt och peppar


Gör så här:

1. Riv osten och lägg i en bunke.

2. Blanda i resten av ingredienserna och smaka av med salta och peppar.

Låt röran stå en stund och gona till sig. Servera med kex eller mörkt bröd.

 

Av enkakaiugnen - 17 december 2013 20:40

   

Här kommer en extremt snabbakad och lättbakad efterrätt med juliga inslag, i form av glöggsirap. Vi åt lite lyxigare middag här hemma i helgen och precis innan vi skulle sätta oss och äta och ugnen fortfarande var varm, så gjorde jag de här små bakelserna. Sen fixade dom sig själva i ugnen. Jag tyckte att de blev riktigt goda, det enda problemet var att de blev lite degiga i botten. Men sirapen tillsammans med äpplena och sedan glass till det blev jättegott! Om man vill kan man skära dem i ännu mindre bitar och servera till glögg eller som tilltugg. Här är receptet, från Arla.


Äppeltarte med glöggsirap. 10 bitar.

2 st smördeg, färdigkavlad ,ca 17x8 cm
1 st äpple
2 tsk strösocker
1⁄2 tsk kanel
25 g kallt smör
3 dl röd lättglögg
vaniljglass
 
Gör så här:

Sätt ugnen på 200 grader.

1. Lägg de frysta smördegsplattornapå en plåt med bakplåtspapper.

2. Skala, kärna ur och skär äpplet i tunna klyftor. Lägg äppelklyftorna omlott i en sträng på mitten på smördegen.

3. Strö över sockeroch kanel. Hyvla över smöret.

4. Grädda i mitten av ugnen i ca 25 min tills de får fin färg.

5. Koka ihop glöggeni en kastrull på låg värme till sirapskonsistens (tar en stund). Låt glöggsirapen svalna något.

6. Skär varje längd i 5 bitar. Ringla glöggsirapenöver äppeltarten.

Servera med glass!

 

Av enkakaiugnen - 15 december 2013 20:34

      

Har haft släkten här på inflyttningsfika idag! Riktigt mysigt var det och full fart med folk, och barn och hund. Det brukar ju alltid vara en massa sötfika här hemma och det kan man ju bli lite less på, så jag ville förnya mig lite. Därför hade vi lite mer salta godsaker till fikat idag också, men mer om det senare. För här kommer en favorit i repris! Det är en saffranskaka som mamma gjorde förra sommaren och som är jättegod. Det är kokos i och en hel del smör. Kan vara därför som den är så saftig. Väl värd ett försök, särskilt just nu. Här är receptet. Jo, en sak till. Försöker lära mig mer om fotandets konst. Det går väl sådär. Har läst på om bländare, skärpa och linser och program, och blev riktigt nöjd när jag fotade och bilderna fick ett så bra ljus. Glömde dock bort skärpan. Så nu ser man knappt vad det är på de flesta bilder. Men det var ju fint ljus. Därför är bilderna lite sämre. Learning by doing.


Saffranskaka med kokos
200 g smör
200 g riven kokos
1 pkt (½ g) saffran
1 sockerbit
2 ägg
3 dl strösocker
1 ½ dl mjölk
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
 
Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader.
1. Smält smöret.
2. Pensla lite av smöret på insidan av en kransform (som rymmer minst 1½ l) och låt svalna.
3. Skaka runt 3/4 av kokosen i formen så den blir täckt av kokos.
4. Lägg resten av kokosen i det smälta smöret och låt det svälla. Rör om då och då.
5. Stöt saffranet i mortel med sockerbiten (den hjälper till att pulverisera saffranet).
6. Vispa ägg och socker pösigt.
7. Vispa därefter ner kokossmöret, saffran och mjölk (med lägre hastighet).
8. Blanda mjöl och bakpulver och rör sedan ner det i äggblandningen.
9. Häll i formen och grädda nedre delen av ugnen i 50-60 min.
10. Lossa kakan ur formen och vänd upp och ner på ett fat. Låt formen vila över medan den svalnar.

Klart!

 

Av enkakaiugnen - 15 december 2013 17:30

    

En favorit i repris kommer här, men med lite mer polkagrisar denna gång. Varje gång jag har gjort kola hittills så har jag lagt en väldans massa tid på att slå in den i papper. Inte i år. Det är för pilligt och irriterande och tar bort hela glädjen med godisbakandet. Jag skar dem i rutor istället och la dem med bakplåtspapper emellan i en burk. The easy way out. Här är receptet:


Polkagriskola  ca. 40 bitar - beroende på storlek

2 dl vispgrädde

3 dl strösocker

100 g smör

1 dl sirap

4 msk kakao

1 krm salt

2 msk flytande glykos

1 påse polkagrisar (100 g)


Gör så här


1. Gör ett snitt i påsen med polkagrisar och lägg två kökshandukar över påsarna, ha dem på en skärbråda. Banka med en hammare på polkagrisarna så att de blir i mindre bitar.


1. Blanda alla ingredienser utom polkagrisarna i en tjockbottnad kastrull.

2. Slå på plattan och låt det koka ihop. Rör då och då under kokningen.

3. Koka tills smeten klarar ett kulprov.

(Kulprov: häll iskallt vatten i en kaffekopp och ta sedan upp lite smet med en sked och häll i koppen. Om du kan forma smeten i vattnet till en kula är kolan klar. Kolan får samma konsistens som kulan har när smeten kallnat)

4. Häll i nästan allt polkagriskross i smeten (spara lite till garneringen).

5. Lägg bakplåtspapper i en liten långpanna (min var 20x15 cm). Häll kolasmeten i formen och låt den stelna. Ställ in den i kylen efter en stund.

6. Skär kolan i rutor. Förvara i frysen i en burk och lägg bakplåtspapper mellan.

Klart!

Av enkakaiugnen - 12 december 2013 21:30

   

Luciadagen idag och med den följer luciatåg och lussekatter i massor! Ska nog lyckas trycka i mig lite glögg, julmust och julost under dagen också. Här kommer därför ett lussekattsrecept och inte vilket som helst. Med risk för att bli tjatig så kommer ännu ett recept från Leila. Liksom kanel- och chokladkakorna så var de här lussekatterna kanongoda! De fick jäsa riktigt länge och jag körde degen riktigt länge i bakmaskinen. Jag tror det var hela grejen. De blev väldigt fluffiga och goda, det här receptet kommer jag definitivt att återvända till. Vill man hitta fler kakor med saffran så finns det några här:

Chokladfyllda saffransbullar.

Saffransmuffins.

Se till att få äta något med saffran idag, man måste ta alla chanser man får.


Lussekatter ca. 30 st

200 g smör 
1 g saffran 
5 dl mjölk
½ dl vispgrädde
50 g jäst 
2 ekologiska ägg 
1 ½ dl strösocker 
1 krm salt
16-17 dl vetemjöl special


1 ägg vispat +1 msk vispgrädde (till pensling)


Gör så här:

  1. Smält smöret i en kastrull med saffranet och låt det koka upp.
  2. Ta av från värmen och tillsätt mjölk och vispgrädde.
  3. Rör ut jästen med den fingerljumna vätskan i en bunke.
  4. Rör ner ägg och strösocker och sist mjölet lite i taget.
    Knåda degen länge eller kör den i bakmaskin i ca. 10 minuter (medelfart). Rör om själv då och då.
  5. Låt degen jäsa i bunken under en bakduk, i cirka 45 – 60 minuter.
  6. Knåda degen (runddriv) på ett mjölat bakbord och dela degen på 4 bitar och dela varje fjärdedel i antingen 6 eller 8 bitar.
  7. Forma till lussekatter (gör först rullar och snurra sedan ihop dem).
  8. Sätt ugnen på 200 grader, varmluft.
  9. Lägg lussekatterna på en plåt med bakplåtspapper och låt jäsa under bakduk i cirka 45-60 minuter.
  10. Blanda ägget med grädde (jag har bara grädde) i en skål och pensla lussekatterna. Garnera med russin och grädda lussekatterna i 8-10 minuter.

Klart och hur jäkla gott som helst!

 

Av enkakaiugnen - 10 december 2013 09:15

   

En till av årets nykomlingar är den här chokladdoppade saffranskolan. Egentligen vet jag inte om den är så chokladdoppade för Sandra fick pensla varje form med choklad innan vi började med kolan, så det är rätt pilligt. Och helt perfekt när man slipper göra det själv! Kom på efter fotandet att jag kanske skulle ha delat den med en kniv istället för att bita av halva pralinen, det skulle kanske ha blivit snyggare. Men det funkar inte riktigt så här, poängen är ju att det ska ätas. Det var hur som helst en oslagbar kombo, ganska sött såklart men gott! Så här gör man.


Saffransfyllda chokladpraliner 40 st

1 g saffran

1 dl socker

100 g smör

3 dl vispgrädde

1 dl sirap

1 msk glykossirap


Gör så här:

1. Börja med kolan. Stöt saffranet med lite av sockret så att det finfördelas.
2. Blanda med resten av sockret, grädde, smör, sirap och glykossirap i en tjockbottnad kastrull. Låt det koka upp och sedan sjuda på medelvärme en stund (ca. 5-10 min). Rör om och gör kolaprov då och då (häll lite smet i ett glas med kallt vatten, om du kan rulla en liten kula är kolan färdig). Dra kastrullen från plattan och låt kolan svalna.
Förbered under tiden chokladformarna:
3. Bryt chokladen i mindre bitar. Smält hälften av den i ett vattenbad (tallrik över kastrull med kokande vatten). Pensla 40 st ischokladformar av metall invändigt med ett ganska tjockt lager choklad. Använd en pensel. Ställ kallt att stelna ca 10 min.
4. Fyll varje chokladform till drygt hälften med kola med hjälp av en liten sked. Smält resten av chokladen och spritsa eller bred den över formarna. Låt pralinerna stelna och förvara sedan kallt, men ta gärna fram pralinerna i rumstemperatur en stund före servering.
Klart!
   

Presentation


Hej! Kul att du tittade in! Jag som bakar och skriver heter Lotta och älskar kakor. Både att baka och att äta! Mest av allt gillar jag kakor som går fort att göra men ändå är tokgoda! Hör gärna av dig om du undrar något, till enkakaiugnen@gmail.com.

Kategorier

Sök i bloggen

Bloggbanner afrikas horn 230 170

Länkar

Månadens sötsak

Söta saker

Senaste inläggen

Fråga mig

32 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3 4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2013 >>>
Matbloggstoppen

Skapa flashcards