Alla inlägg under juli 2018

Av enkakaiugnen - 29 juli 2018 19:18

       

Igår blev jag medbjuden på middag med en kompis. Riktigt trevligt och gott, fick testa vietnamesiska vårrullar för första gången. Alltid roligt när mat och middagar kräver lite arbete innan man kan äta. Till efterrätt fick vi fruktsallad och de här supergoda chokladmuffinsarna. De är glutenfria och sötade med dadlar istället för vanligt socker, så lite nyttigare än en vanlig muffins är de också. Idag öste det efterlängtade regnet ner här, en perfekt bakdag alltså. Det blev en sats av dessa och jag provade att använda kikärtsspad istället för ägg för första gången. Det blev riktigt bra konsistens men en liten bismak tyckte jag. Ska testa med vanliga ägg nästa gång. Här är receptet, återkommer med bokens namn.


Glutenfria kladdkakemuffins 6-8 st

1 dl torkade mandlar

3 ägg (jag använda 9 msk kikärtsspad)

3 msk kokosolja

1 dl mandelmjöl (jag malde blandade nötter till mjöl)

1 tsk bakpulver

3/4 dl kakao

lite salt


Gör så här:

Sätt ugnen på 200 grader.

1. Sätt muffinsformar i en plåt.

2. Hacka dadlarna i mindre bitar.

3. Mixa dadlar, ägg och kokosoljan i en matberedare till en slät smet.

4. Blanda mjöl, bakpulver, kakao och salt i en bunke och mixa sedan ner det i den andra smeten.

5. Fördela smeten i formarna och grädda i ca. 15 minuter (längre om man vill ha dem mmindre kladdiga).

Servera som de är eller med grädde och bär.

Av enkakaiugnen - 29 juli 2018 16:00

   

Frallor? Nja... formen blev lite..platt. Tur man bryr sig mer om insidan då. Jahapp.

Har ju längre levt på dessa havrefrallor nu som är glutenfria och bara så goda, särskilt att rosta! Det enda dåliga med dem är att det är jäst i så det tar ju sån tid att baka. Så när jag hittade det här receptet var jag tvungen att prova. Sen visade det sig som vanligt att hälften av ingredienserna var slut (ingredienslistorna i dessa glutenfria recept är oändliga) så jag fick höfta och skapa lite eget. Fast det är ju egentligen det allra roligaste. Resultatet blev goda, smakrika platta frallor med bra konsistens. Kommer definitivt att baka dessa igen! Här är receptet men omgjort på mitt vis.


Enkla frukostfrallor 6 st

3 dl vatten

1 msk vitvinvinäger

1 msk flytande honung

2 msk rumsvarm kokosolja


1 dl solrosfrön (eller ½ sesam + ½ linfrön)

2 tsk fibrex (finmalet psylliumfröskal)

1 dl glutenfritt havremjöl

1 dl bovetemjöl

1 dl glutenfria haregryn

1,5 tsk bikarbonat

0,5 tsk salt


Gör så här:

Sätt ungen på 225 grader.

1. Vispa ihop alla blöta ingredienser i en bunke.

2. Blanda ihop alla torra ingredienser i en annan bunke och rör sedan ner dem i vätskan.

3. Blanda snabbt ihop till en kletig deg och låt den svälla i 5-10 minuter.

4. Skopa upp frallorna en och en med en sked, på en plåt med bakplåtspapper.

5 Grädda i 15 minuter och slå sedan av ugnen. Låt frallorna stå kvar i eftervärmen en stund så de blir genomtorra.

Klart!

     

Av enkakaiugnen - 28 juli 2018 19:45

     

Sommarens klart enklaste efterrätt, efter glasspinne såklart. Gott och fräscht, men ändå tillagat. Hittade receptet på Underbaraclara och höftade hej vilt efter det. Servera med grädde, färskostkräm eller vaniljglass och krossade drömmar. Himmelskt!


Ungsbakade paraguatos/nektariner 4 port

6 paragutaos (platta persikor)

2 nektariner

1 näve blåbär

lite socker och vaniljpulver efter smak


Vaniljglass och drömmar


Gör så här:

1. Skär frukterna i mindre bitar och lägg i en ugnsfast form. Strö över blåbär, socker och vaniljpulver.

2. Grädda i 200 grader i ca. 15-20 minuter tills frukten fått lite färg.

Servera med krossade drömmer och t.ex vaniljglass.

Av enkakaiugnen - 15 juli 2018 17:03

           I

går testade vi denna kräm som efterrätt tillsammans med en somrig fruktsallad med jordgubbar, kiwi och mango. Tanken var att varva det i glas och ha lite smuldeg över. Men då kom jag på att världens bästa mormor har en hel del rullrån hemma som gon gör titt som tätt. Så otroligt goda är de och de passar så bra med färskostkrämen och bären. Så då tiggde jag till mig några rullrån och så fick det bli en fruktsallad med färskostkräm och rullrån istället. Blev riktigt somrigt och gott, dessutom enkelt att fixa. Färskostkräm är ju lite syrligare och lite mer smakrik än bara grädde så den är absolut värd att prova. Man kan ju variera hej vilt, med de bär eller frukt man har. Den är jättegod att varva med lemon curd i glas och servera med blåbär och krossade digestive. Eller med något annat. Det är helt enkelt svårt att misslyckas med denna. Receptet kommer från svt.se.


Cheesecake/färskostkräm

200 g färskost

½ dl strösocker

1,75 dl vispgrädde 

1krm vaniljpulver

½ st citron (saften)


Gör så här:

1. Vispa färskost och strösocker fluffigt och vispa sedan ned lite i taget av grädden.

2. Tillsätt vaniljpulver och vispa tills krämen känns luftig och len. Pressa i citronsaft och blanda tills du har en slät kräm.

Av enkakaiugnen - 4 juli 2018 22:00

Det har året har varit lite för baklöst Det hinns helt enkelt inte med att sno ihop en bulldeg också mitt när ekorrhjulet snurrar som allra fortast. Jag har ändå några måsten, vissa bröd och annan mat är helt enkelt för bra för att låta bli. Jag tänker på de glutenfria och havrebaserade morotsbröden, min (nästan) osötade granola-müsli och de sockerfria chokladbollarna. Det fina med de här recepten är att de är ganska nyttiga, riktigt goda (jag har experimenterat och testat länge innan jag hittade dem) och funkar bra i vardagen för att hålla sockersuget borta. Alla tre är värda ett försöka, men särskilt morotsfrallorna!

Och ja, nu är det ju sommar och då är det no limits. Jag går just nu all in på finska pinnar och rågsiktskakor, men till hösten ligger dom här godingarna och väntar.


 

Morotsfrallor


 

Granola-müsli


 

Nyttigare chokladbollar

Presentation


Hej! Kul att du tittade in! Jag som bakar och skriver heter Lotta och älskar kakor. Både att baka och att äta! Mest av allt gillar jag kakor som går fort att göra men ändå är tokgoda! Hör gärna av dig om du undrar något, till enkakaiugnen@gmail.com.

Kategorier

Sök i bloggen

Bloggbanner afrikas horn 230 170

Länkar

Månadens sötsak

Söta saker

Senaste inläggen

Fråga mig

32 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Juli 2018 >>>
Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards