Alla inlägg under september 2013

Av enkakaiugnen - 30 september 2013 09:30

 

Har fått en ny brödfavorit, en limpa som jag gjorde i morse. Den går jättefort att göra. Man rör bara ihop allt och så ska det jäsa 30 minuter och sen gräddas lika länge. Den blev ganska saftig också tycker jag och smakrik. Prova!


 

Råglimpa 1 st

25 g jäst

3 dl fingervarmt vatten (37 grader)

1 tsk salt

1 tsk brödkryddor

½ dl sirap

25 g smör, smält

5 dl grovt rågmjöl

3 dl vetemjöl


Gör så här:


1. Smula jästen i en bunke. Häll på vattnet lite i taget och rör ut jästen i det.

2. Tillsätt salt, sirap, brödkyddor och smör.

3. Rör ner rågmjölet lite i taget och sist vetemjölet.

4. Knåda ihop degen eller kör den i en köksassistent.

5. Forma degen till en limpa eller lägg degen i en form med bakplåtspapper.

6. Låt jäsa under bakduk i 30 minuter. Sätt ugnen på 200 grader.

7. Grädda i 30 minuter.

Klart!

 

Av enkakaiugnen - 28 september 2013 20:15

 

Även den lite yngre kusinen, Johan, snodde ju ihop några riktigt goda muffinsar under vår helg därute. Det visar sig att dom båda kusinerna har en stark kärlek till choklad och till Boda borg. Det kan vara ett släktdrag. Det som är så roligt med dom här två kusinerna är att dom tycker att allting (i alla fall nästan allting) är roligt. Det har dom alltid gjort och det gör ju att min energi skjuter i höjden och det mesta blir väldigt kul. Vi har helt enkelt kul ihop. Den här gången ville Johan göra chokladmuffins vilket det också blev och dom blev precis så där kladdiga som dom ska vara. När han såg att Sandra hade en massa hallonglasyr över så var han inte sen att använda upp den, så det blev lite glasyr på dom också. Och strössel. "Ja det är ju fest", som nån sa i en välkländ film från 80-talet. Här är receptet.

 

Johans chokladmuffins Ca 15 st

100 g smör

2 ägg

2½ dl strösocker

1 ½ tsk vaniljsocker

1 krm salt

4 msk kakao

2 dl vetemjöl

½ tsk bakpulver


Gör så här:

Sätt ugnen på 200 grader.

1. Smält smöret och låt det svalna.

2. Vispa ägg och socker pösigt.

3. Tillsätt de övriga ingredienserna och sist smöret.

4. Sätt muffinsformar i en muffinsplåt eller på en vanlig plåt.  Fördela smeten i formarna, fyll till ca. 3/4.

5. Grädda mitt i ugnen i ca. 10 minuter.

Klart!

De passar perfekt till utflyktsfika!

Av enkakaiugnen - 25 september 2013 18:00

     

Jag har bakat med adventstema lite i förhand, man saknar ju julsmakerna lite nu. Det var inte tänkt att det skulle bli så mycket pepparkakssmak på den här kakan, men det ville bli det i alla fall. Det och lite lingon gjorde denna kaka, men det bästa var nog ändå glasyren. En glasyr höjer ju vilken kaka som helst, särskilt med lite bär på. Dessutom är den här kakan äggfri, bra både för folk och hönor, särskilt när det inte märktes det minsta.

Det tog för övrigt en evighet att baka den här kakan, mest för att jag inte hade alla ingredienser hemma. Så vad gör man då om man är lat och inte orkar åka till affärn? Jo man tar de hela korn kryddor man har av samma krydda och försöker mortla dom med stavmixer (pga mortelbrist). Då kan det hända att det flyger små kryddkorn över hela köket om man får för sig att luta skålen man mixar i på högkant för att komma åt bättre. Jag fick mixa tre av kryddorna. Note to self, köp malet!

Här är receptet.


Lingonkaka med pepparkakssmak. Ca 20 bitar.

6 ½ dl socker

9-10 dl vetemjöl

1 msk bikarbonat

3 tsk kanel

3 tsk kryddnejlikor

5 msk lingonsylt

7 ½ dl filmjölk

150 g smör.


Glasyr:

200 g Philadelphiaost

100 g smör

2 ½ dl florsocker

3 tsk vaniljsocker


Gör så här:


Sätt ugnen på 200 grader.

1. Smält smöret.

2. Häll de torra ingredienserna i en bunke.

3. Rör ner lingonsylt, fil och smält smör. Rör ihop till en slät smet.

4. Klä en långpanna (30x40 cm eller mindre - ju mindre form, desto högre kaka) med bakplåtspapper.

5. Grädda kakan mitt i ugnen i 25-30 minuter.

Låte kakan kallna.

6. Gör glasyren: Vispa ihop alla ingredienser och smaka av. Är det för sött kan man tillsätta lite citronsaft eller limesaft och smaka av eftersom tills man tycker att det är lagom.

7. Bred eller spritsa glasyren på kakan, garnerna med lingon.

Klart!

     

Av enkakaiugnen - 22 september 2013 23:13

 
   
Förra helgen hade vi en sån himla bra helg med mina kusiner! Vi "barnvaktade" hela helgen, från fredag kväll till söndag em och vi hann med en väldans massa saker. Tacos och filmkväll, Boda borg och sen en grillkväll på det och så toppade vi det hela med ett storbak på söndag morgon. Resultatet av bakandet tog vi med till skogen och "hebret" där vi träffade på mormor och morfar och fikade. Ibland är ju livet precis som man vill ha det.
Här är ett av bakverken som kusinerna åstadkom. Jag hejade mest på i bakgrunden och kom med tips. Så dom bakade faktiskt åt mig. Trevligt det. Den här brownietårtan gjorde Sandra men den kunde vi inte ta med ut i skogen på grund av tidsbrist och glasyrbrist. Så den blev efterrätt istället. Riktigt god och chokladig blev den, perfekt med hallontopping på! Receptet kommer från bloggen Baksugen.
 

Brownietårta med hallonfrosting ca. 10 bitar.
85g extra mörk choklad
115g smör
3, 25 dl socker
2 ägg, rumsvarma
1 tsk vaniljsocker
1 krm salt
1,5 dl vetemjöl


Gör så här:

Sätt ugnen på 175 grader.
1. Klä en form med löstagbar kant (20 cm i diameter) med en bit bakplåtspapper.
2. Skär chokladen och smöret i mindre bitar. Smält tillsammans över vattenbad till en jämn smet, låt svalna lite.
3. Tillsätt sockret i chokladblandningen och rör om för hand med en visp till en jämn smet.
4. Tillsätt äggen ett i taget och rör om efter varje.
5. Tillsätt till sist vaniljsocker, salt och vetemjöl, rör om med en slickepott till en jämn smet. Häll smeten i formen och jämna till ytan.
6. Grädda kakan i mitten av ugnen i ca. 25-30 minuter. Kakan skall vara lite kladdig i mitten när du tar den ur ugnen. Låt svalna i rumstemperatur och sätt sedan i kylskåpet för några timmar eller över natten.
 
Gör glasyren:
1.2 dl smör
7 dl florsocker
5 teskedar passerade hallon (vi använde nästan dubbelt så mycket)
1 tesked vanilj
1-2 tsk citronsaft
 
Gör så här:
1. Lägg hallonen i en skål och mosa dem med en gaffel. Vispa runt lite så de slås sönder ordentligt.
2. Häll sen över moset i en sil och pressa samt mosa runt med en sked så saften rinner ner i bunken som du har under silen.
3. Lägg ner smöret i en bunke och kör det fluffigt med en elvisp. Ha sen i hälften av florsockret i omgångar. Låt det återgå till att bli en smet innan du har i mer.
4. Ha i den passerade hallonsaften och fortsätt vispa. Tillsätt slutligen resten av florsockret och kör med vispen tills det inte finns några klumpar kvar.
 
Fyll glasyren i en sprits och spritsa ut den över kakan. Klart!
Om man vill kan man ha grädde till, men det är lika gott utan.
 

Av enkakaiugnen - 21 september 2013 17:48

   

Igår var det jag som hade fredagsfikat på jobbet. Torsdagskvällen ägnades därför åt en hel del bakande i olika former men det var bara en av sorterna som fick följa med på jobbet. Lite snålt kanske... men det fanns en anledning. Jag har ju ett litet bloggbakprojekt på gång så jag försöker provbaka lite inför det. Kände mig extremt kreativ och bakladdad och hade fullt av p3-repriser igång samtidigt. Flera projekt samtidigt har en förmåga att sluta i katastrof för mig, men allt blev faktiskt riktigt bra. Särskilt de här äppelrutorna som jag blev lite beroende av. Jag gillar ju verkligen kakor med frukt och bär och dessutom när de är både paj och kaka i ett. Det här receptet kommer från bloggen Baksugen. Kolla in den!


långpanna med måtten 20 x 30cm:
Apple crumble bars - äppelpajrutor Ca. 20 st små.
Botten:
3 1/5 dl vetemjöl
2 msk socker
110g smör, rumstemperatur
en nypa salt

Fyllning:
7 stycken (små) trädgårdsäpplen
3/4 dl socker
½ - 1 tsk kanel
2 msk citronsaft
2 tsk potatismjöl
1 dl äppelmos

Smultäcke:
1 1/5 dl mjöl
3 msk socker
50g smör, mjukt

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 C. Klä en långpanna (20*30 cm) med bakplåtspapper.
Gör först fyllningen:
1. Skala, kärna ur och tärna äpplena. Lägg dem i en kastrull med sockret och kanelen. Låt puttra på medelvärme i cirka 5-7 minuter.
2. Blanda citronsaften med potatismjölet och rör ner det i äpplena. Fortsätt koka tills det tjocknar, i ca 2-3 minuter samtidigt som du rör om. Ställ åt sidan och låt svalna lite.
Gör sedan bottnen:
4. Blanda vetemjöl, socker och salt.
5. Nyp smöret i mjölblandningen tills allt blir en grynig massa.
6. Tryck ut bottnen i långpannan och förgrädda i cirka 10 minuter.
Gör undertiden smultäcket:
7. Blanda mjöl och socker, rör ihop med det mjuka smöret.
8. Ta ut bottnen ur ugnen och bred på äppelmoset. Fördela äppelfyllningen över moset, strö till sist över smuldegen.
7. Grädda i cirka 35 minuter i mitten av ugnen. Låt svalna. Lyft ut ur långpannan och skär i bitar.
Klart! Om man vill kan man servera med vaniljsås eller glass, men det funkade riktigt bra utan också!
 
Vad brukar ni göra av alla äpplen?
   
Av enkakaiugnen - 16 september 2013 20:14

Läste just i tidningen Mersmak att i New York är det väldigt inne med "cronuts" nu. Det är tydligen en korsning mellan Donut och Croissant! Kan det bli bättre?! Låter ju sjukt gott och jag hoppas att den inom en snar framtid tar sig över Atlanten och kommer hit. Det påminner mig också om att jag inte bakat två av mina stora favoriter här i livet ännu, croissanter och donuts. Det måste hända, jag växte praktiskt taget upp på donuts. Men corissanter har jag i alla fall kommit i närheten av, när jag gjorde Pain au chocolat förra året. Väldigt gott det med, perfekt fredagsfika. Å nu kliar det i bakfingrarna!! Men ikväll hinner jag inte, ska sätta mig och lära mig en massa saker nu. Och kanske tina en pain au chocolat för att hålla humöret uppe. Om någon har mer tid än jag just ikväll och är lika sugen som mig på ett bakverk så kan ju de här passa.

  

Pain au chocolat! 

Av enkakaiugnen - 12 september 2013 21:26

 

Här kommer ett lite roligt tips på hur man kan bygga kakfat om man har lite fantasi och tid över. Förhoppningsvid har väl en del loppisar öppet fortfarande och där kan man ju hitta assietter och tallrikar i alla former. Här är ett av mina finaste tårtfat som jag fick i födelsedagspresent av Frida för några år sen. Synd att man har storkalas så sällan, man vill ju använda det oftare. Fast det kanske blir ändring på det snart, när vi får lite mer plats att vara på! Här är länken till hur man gör ett eget, liknande fat: Gör eget kakfat.

Och en länk till krämbullarna på fatet såklart, ett helgbaktips!

    

Sen måste jag ju bara hinta om att det är något roligt i bakväg på gång här! Men än dröjer det ett tag, så mer säger jag inte nu. Trevlig helg!

Av enkakaiugnen - 12 september 2013 15:45

   

Äppeltider är det ju, även om det känns mer som högsommar idag. Helt underbart med mer sommar. Här är däremot ett mer höstigt recept, som går tokfort att svägna ihop. Äppelscones med kanel. Scones är en del av min helgkänsla. Fredag, kaffe och scones på balkongen, det är en så extremt bra känsla över det.


Äppel- och kanelscones. 12 st

4 dl vetemjöl

2 tsk bakpulver

2 krm salt

1 tsk kanel

50 g smör

2 dl mjölk

1 stort trädgårdsäpple, rivet.


Gör så här:

Sätt ugnen på 250 grader.

1. Blanda mjöl, salt, kanel och bakpulver i en bunke.

2. Rör ner smör och mjölk och sist rivet äpple.

3. Sätt muffinsformar i en muffinsplåt och klicka ut lite smet i varje form.

4. Grädda i ca 10 minuter, tills de fått lite färg.

Klart!

Ät med smör, ost och lemon curd eller marmelad.

   

Presentation


Hej! Kul att du tittade in! Jag som bakar och skriver heter Lotta och älskar kakor. Både att baka och att äta! Mest av allt gillar jag kakor som går fort att göra men ändå är tokgoda! Hör gärna av dig om du undrar något, till enkakaiugnen@gmail.com.

Kategorier

Sök i bloggen

Bloggbanner afrikas horn 230 170

Länkar

Månadens sötsak

Söta saker

Senaste inläggen

Fråga mig

32 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2013 >>>
Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards