Alla inlägg under januari 2012

Av enkakaiugnen - 31 januari 2012 10:00

   

Man måste ändå säga att det varvas friskt mellan LCHF, sockerbomber, matbröd och lite nyttigare bakverk här på bloggen. Det tycker jag är kul, för den blir ganska bred då och dessutom så lär jag mig en hel del. De här muffinsarna hittade jag i denna månads nummer av ICAs tidning Buffé. Jag gillar verkligen den tidningen, både mat och sötsaker brukar vara goda och därför testade jag även dessa. Mamma (som verkligen älskar sötsaker) sa lite diplomatiskt att man känner ju att det är lite nyttigare bullar. Men hon tyckte de var goda, och tanken är ju också att de inte ska vara så sockerstinna. Lite av en win win-muffins. Jag funderar på att göra en philadelphiaostglasyr till dem, med florsocker. Men då går ju nyttotemat lite förlorat. Hmm...svåra frågor. De var hur som helst goda, och smaken påminner om klassisk morotskaka med ingefära, kanel och morötter.


Morotsmuffins 12 st

2 ägg

1 dl rårörsocker (el. vanligt)

1 burk kesella, 10 % (2,5 dl)  

3 3/4 dl rågsikt

1 dl dinkelmjöl (egentligen vetegroddar)

2 tsk bakpulver

2 tsk kanel

1 tsk malen ingefära

1 krm salt

3 dl finrivna morötter

½ dl grädde (endast om man använder mjöl istället för groddar)


Gör så här:

Sätt ugnen på 225 grader och sätt formar i en muffinsplåt.

1. Vispa ägg och socker pösigt och vispa därefter ner en burk kesella.

2. Blanda alla torra ingredienser med varandra och rör därefter ner dem i äggsmeten.

3. Tillsätt sist ev. grädde och därefter morötterna.

4. Fördela smeten i formarna och strö solrosfrön över dem.

5. Grädda i ca. 20 minuter (ev. kortare).

Vill man ha en lite lyxigare variant kan man bland philadelphiaost med florsocker och glasera dem lite.

Ät med ett glas mjölk!

   

Av enkakaiugnen - 29 januari 2012 20:45

    

Mazarinsmak, eller närmare bestämt bittermandel, är en av mina favoritsmaker. Kubb och mazariner tillhör favoriterna så det är kanske inte så konstigt att jag fastnade för den här mandelkakan igår när jag sökte recept på kycklingsås. Det söta är av nån anledning alltid lite mer intressant än det salta, i alla fall i min värld. Så det var bara tvunget att bli en efterrättskaka till På Spåret, och den blev jättegod! Den fine sambon, som för det mesta tycker tvärtom, att det salta är det mest intressanta, tyckte den var toppen och det är ett väldigt bra betyg. Enkel och snabbgjord var den också. Allt jag behöver i en kaka.

Jag halverade receptet, eftersom vi bara var två som skulle äta men här är det i sin helhet. Dessutom har jag gjort om receptet lite, men orginalet kommer från smaskens.nu.


Mandelkaka ca. 8-10 port

2 ägg

2,5 dl rörsocker strö
5-6 droppar bittermandelessens
150 gram smör, smält
1,5 dl vetemjöl

1,5 dl mandelmjöl (mal 1,5 dl mandel i mandelkvarn)

Lite flagad mandel att strö över


Ca. 2-3 dl blåbär

Socker efter smak  

Ca. 2-3 dl vispgrädde


Gör så här:

Sätt ugnen på 175 grader.
1. Smörj en pajform.
2. Vispa upp äggen lite lätt med en gaffel.
3. Rör sedan ned sockret och bittermandelessensen.
4. Smält smöret och tillsätt det.

5. Mal mandeln till mjöl och tillsätt det och vetemjölet.
6. Fördela smeten i formen, och strö flagad mandel över.

7. Grädda i nedre delen av ugnen i 25 minuter.

8. Under tiden värmer du blåbär och socker på medelvärme. Söta lite i taget och smaka av. Det behöver inte vara alltför sött, eftersom kakan i sig är rätt så söt.

9. Vispa grädden.

Servera kakorna något ljumma med blåbärssås och grädde. Har du en kopp kaffe till, så skadar inte det heller!

    

Av enkakaiugnen - 28 januari 2012 00:24

      

Ska man baka Elvis Presley-muffins, så ska man göra det en helg. Fredag kväll, ett glas vin och P3-repriser i bakgrunden är helt perfekt för Elvis Presley-muffinsbak. Ikväll stod det mellan gymträning eller muffinsbak, men Elvis vann så det blev muffinsbak istället för träningsbak (en liten göteborgare så här på fredagskvällen). De här muffinsarna var hur som helst hur goda som helst! De smakar som en marängswiss utan maräng, med tydlig smak av banan, stark choklad och lite sötare smak av jordnötssmöret. Det var ju i och för sig Leilas recept, ur hennes senaste bok "Hello cupcake!", och de recepten slår ju aldrig fel. Jag har bakat väldigt många av hennes bakverk och nästintill aldrig blivit besviken. Hennes recept är helt enkelt säkra kort, men är liksom garanterad att det blir gott. Så testa de här godingarna! Perfekt helgrecept! Bake away!


Elvis Presley Cupcakes 6 st  

1 ekologiskt ägg

1, 25 dl socker

½ tsk vaniljsocker

25 g smör

½ dl turkisk yoghurt

1,75 dl mjöl

½ tsk bakpulver

lite salt

50 g mörk god choklad

2 msk kakao

1 msk kallt kaffe

1 banan

1 dl saltade jordnötter


Glasyr:

1/4 dl jordnötssmör (kan man enkelt göra själv genom att mixa ca. 1 dl jordnötter och ca. ½ tsk matolja i en mixer först och sedan med stavmixer tills det blir en krämig massa).

1, 25 dl florsocker

1 msk kakao

½ tsk vaniljsocker

50 g philadelphiaost

½ msk kaffe


Gör så här:

Sätt ugnen på 175 grader.

1. Vispa ägg, socker och vaniljsocker vitt och pösigt.

2. Smält smöret och blanda därefter ner yoghurten i smöret och rör sedan ner allt i äggsmeten.

3. Blanda mjöl, bakpulver och salt. Vänd ner det i äggsmeten.

4. Smält chokladen i ett vattenbad och rör ner det i smeten tillsammans med kakaon.

5. Mosa bananen och rör ner den i smeten.

6. Grovhacka jordnötterna.

7. Sätt formar i en muffinsplåt och varva smet och jordnötshack i dem.

8. Grädda i ca. 15-20 minuter.

Låt dem kallna helt innan du glaserar dem.


Glasyr:

1. Rör ihop allt utom kaffet, till en krämig smet.

2. Tillsätt kaffet och vispa tills konsistensen blir lagom krämig.

Bred glasyren på muffinsarna och garnera med jordnötter och bananer.

Ät som de är, eller servera med vaniljglass. Gissar att det är en succé!!

     

Av enkakaiugnen - 24 januari 2012 22:49

 

Nu misstänker jag visserligen att många av er som brukar vara här inne och läsa och söka efter nya bakverk och godsaker redan läst den här tidningen och gillar den lika mycket som jag. Jag blir så inspirerad av den och det nästan kliar i bakfingrarna när jag läser den. Så känner man att man behöver lite ny bak-inspiration för att man "tyckte ju det var kul att baka för några år sen" eller för att man liksom aldrig riktigt kommit igång med bakandet men hemskt gärna vill det, då är det här helt rätt tidning tycker jag. Varje nummer innehåller flera olika typer av bakverk, ofta efter tema/säsong. Det brukar vara några intervjuer också och en hel del recept och alla recept jag testat hittills har varit väldigt bra! Det är ganska grundläggande nivå på recepten och ingen avancerad bakning. Låter det spännande så har tidningen en egen hemsida nu, tidningenhembakat.se eller googla på tidningen Hembakat. Vill också understryka att det här är helt min egen åsikt och min idé att tipsa om den. Jag har inte blivit ombedd at skriva om den. Ville bara förtydliga det, vilket kanske är lite onödigt eftersom bloggen inte riktigt än nått upp i reklamnivåer. Men ändå, bara så ni vet!

 

Den vänstra och rosa tidningen är det senaste numret som utkom igår. Semlor, jag säger bara det!

   

Av enkakaiugnen - 22 januari 2012 18:00

   

Ja, det här är ett nyttigt bröd, vilket både syns och känns. Men med gott pålägg är det helt okej som brödsubstitut, vilket alla LCHF:are verkar eftersöka. Lättbakat var det också och det ska enligt uppgift gå att rosta men det har jag inte provat än.. Får nog bli till frukost imorn! Receptet kommer från LCHFrecept.com.


Formbröd - LCHF 1 bröd

Ingredienser:
25 g smör
50 g blandade nötter
2 dl hela linfrön
0,5 dl sesamfrön
1 msk fibrex
1 tsk bakpulver
3/4 msk malda brödkryddor
0,5 dl crème fraiche
125 g keso

3 ägg
2 msk solrosfrön

Gör så här
Sätt ugnen på 175 grader.

1. Smält smöret.

2. Hacka nötterna grovt.
3. Vispa upp äggen lite i en skål.

4. Blanda alla ingredienser utom solrosfrön i en skål.

5. Smöra och bröa en brödform (t.ex. med sesamfrön).

6. Häll smeten i brödformen. Strö över solrosfrön och grädda brödet i nedre delen av ugnen i ca 1 timme.

Låt svalna och ät med mycket gott pålägg!

 

Av enkakaiugnen - 21 januari 2012 12:00

      

Jag har testat lite olika LCHF-bröd här på sista tiden. Nu i veckan har jag bakat två olika sorter och jag börjar med den sort som var allra godast, sesambrödet. Det blir ungefär som en rågkaka i konsistensen, saftig och mjuk och med en god brödsmak som däremot inte påminner om rågkakor utan mer om "hälsobröd" med ganska kraftig och rustik smak. Jag gillar smaken av brödkryddor så antagligen var det därför jag gillade det här brödet så mycket. LCHF-bröden kräver dock sitt pålägg. De är inte som vanliga go-smörgåsar som bara kan ätas med smör och ändå vara himmelska. Men med en god ost och lite grönsaker var det här brödet jättegott! Så testa, det är snabbakat också! Receptet kommer från lchfrecept.se


Sesambröd

Ingredienser:
1/2 dl Skalade sesamfrön
1/2 dl Krossade linfrön (jag mixade dem med mixerstaven)
1/2 dl Solrosfrön
1/2 dl Sojamjöl
1/2 dl Nötmjöl (tex hasselnötter)
1 msk fibrex
1 tsk Bakpulver
2 dl Riven ost
3 Ägg

Gör så här
Sätt ugnen på 225 grader.

1. Blanda alla ingredienser utom ägg i en bunke. 

2. Vispa upp äggen lite och rör ned dem i bunken.

3. Rör ihop till en smet och bred ut smeten på bakplåtspapper på en plåt.

4. Grädda i ca 8-10 min eller tills brödet fått färg.

Skär i önskad storlek och ät med en massa goda pålägg!

   

Av enkakaiugnen - 19 januari 2012 22:30

     

Nu är jag trött! Och mer bloggsugen än på länge! Vi håller på att renovera här och det tar verkligen både tid och all energi man har. Men det är kul också och fint blir det. Det är hur som helst därför det varit lite tomt här på bloggen i veckan. Jag har däremot haft turen att få smita ut ur renoveringskaoset och laga lunch och middag varje dag! Igår blev det tomatsoppa och LCHF-pannkakor gjorda på nötmjöl. De var så goda så jag måste bara få dela med mig av dem. Oavsett om man äter LCHF eller inte så tycker jag att det här är ett bra alternativ till vanliga pannkakor eftersom de var så goda och lättgjorda. Receptet kommer från alltomlchf.se


LCHF-pannkakor 4 st små

2 ägg

1 dl vispgrädde

1 dl nötmjöl (jag malde hasselnötter, men man kan ta mandelmjöl eller riven kokos istället).


Gör så här:

1. Vispa ägg och grädde tillsammans.

2. Rör ned salt och nötmjöl (jag malde nötterna i mandelkvarnen först) och låt smeten stå ett tag.

3. Stek pannkakorna i rikligt med smör. Mandelmjöl och nötmjöl kan ibland köpas i vissa affärer. .

Servera med grädde och din favoritsylt! Jag snabbgjorde blåbärssylt genom att koka ihop blåbär med lite rårörssocker. Namnam!

 

Av enkakaiugnen - 15 januari 2012 20:30

 

"Superenkel, beroendeframkalland och tokenkel" står det i min receptbok, bredvid den här kakan. Det säger väl allt om varför den passar så väldigt bra in på januaris tema för "Månadens sötsak" på Söta saker, som är "klassiker". En riktigt god "rör ihop"-kaka som går fort att göra och som alltid uppskattas. Här kommer receptet.


Mariannes chokladkaka 1 st

3 dl socker

2,5 dl vetemjöl

3 msk kakao

2 tsk vaniljsocker

1 tsk bakpulver

150 g smält smör

2 ägg

1,5 dl kokande vatten


Gör så här:

1. Sätt ugnen på 175 grader.  

2. Smält smöret och koka vattnet.

3. Blanda ihop de torra ingredienserna i en bunke.

4. Tillsätt det smälta smöret och blanda ner det i smeten.

5. Tillsätt äggen och blanda ner dem i smeten.

6. Tillsätt sist vattnet och rör till en jämn smet.

7. Smöra och bröa en sockerkaksform och fyll den med smeten.

8. Grädda i ca. 35 minuter. Känn med en provsticka att den är klar. Den ska inte vara kletig.

Ät hela själv, kanske inte på en gång, men lite eftersom. Men mjölk, än en gång!

   

Presentation


Hej! Kul att du tittade in! Jag som bakar och skriver heter Lotta och älskar kakor. Både att baka och att äta! Mest av allt gillar jag kakor som går fort att göra men ändå är tokgoda! Hör gärna av dig om du undrar något, till enkakaiugnen@gmail.com.

Kategorier

Sök i bloggen

Bloggbanner afrikas horn 230 170

Länkar

Månadens sötsak

Söta saker

Senaste inläggen

Fråga mig

32 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13 14 15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Januari 2012 >>>
Matbloggstoppen

Skapa flashcards