Alla inlägg under juni 2013

Av enkakaiugnen - 30 juni 2013 12:00

   

Var och hälsade på Sara här om kvällen och blev väldigt glad när jag skulle gå hem. Inte för att jag skulle gå hem, utan för att jag fick en hel flaska hemgjord rabarbersaft med mig. Blev väldigt glad, älskar hemgjord saft! Väldigt snällt också, att ge bort saft bara så där. Men sen är hon ju snäll också, Sara. Recceptet hade hon hittat i tidningen hembakat och saften var riktigt god. Lite sötsyrlig, perfekt sommarsaft! Här är receptet.

Blir man sugen på småkakorna så är det syltkakor med jordgubbssylt som finns här och krus med kanel och socker som finns här.


Rabarbersaft

1,7 kg rabarber

3 liter kokande vatten

saften av 1 citron

strösocker (350 g/avrunnen liter saft)


Gör så här:

1. Skär rabarbern i mindre bitar och lägg den i en stor kastrull.

2. Slå det heta vattnet över tillsammans med citronsaften och rör om. Låt blandingen stå i rumstemperatur och marinera i ett dygn.

3. Sila saften två gånger - först genom ett durkslag och därefter genom en silduk.

4. Kontrollera mängden saft och mät upp rätt mängd socker.

5. Häll saften i en gryta, tillsätt socker och värm blandningen försiktigt till sockret löst sig. En hushållstermometer ska visa ca. 80 grader när saften är klar.

6. Tappa upp saften på varma flaskor och förslut.

Klart!

 

Av enkakaiugnen - 27 juni 2013 23:00

   

Att baka med vinbär var något jag upptäckte förra året, när jag gjorde en muscovadokaka med vinbär och kunde inte sluta äta den. Den finns här. Därför blev jag fast i år igen, när jag hittade ett till vinbärsrecept. En ganska lättbakad men ändå väldigt maffig kaka blev resultatet. God och sötsyrlig smak som jag verkligen gillar. Ett hett baktips när det regnar alltså. Här är receptet, ur tidningen Hembakat.


Vinbärskaka med mandelmassa.

4 ägg

3 dl socker

150 g riven mandelmassa

4 dl vetemjöl

2 tsk malen kardemumma

½ tsk bakpulver (la jag till på eget bevåg)

5 dl svarta och/eller röda vinbär (totalt 5 dl om du blandar)

1 dl pärlsocker

75 g smör


Gör så här:

Sätt ugnen på 200 grader.

1. Vispa ägg och socker vitt och pösigt. Rör ner mandelmassan i äggvispet.

2. Blanda mjöl, kardemumma och bakpulver och rör sedan ner det i äggvispet.

3. Häll smeten i en smord och bröad form, ca 24 cm i diameter.

4. Strö vinbären över smeten och tryck ner dem lite med en sked.

5. Strö över pärlsockret och hyvla sist över smöret så det täcker kakan.

6. Grädda kakan mitt i ugnen i ca. 50 minuter (känn med en sticka att den är klar, den ska inte vara kladdig).

Servera som den är eller med glass eller vaniljsås.

   

Av enkakaiugnen - 26 juni 2013 22:45

  

   

Nu har tystnaden legat tät här i en vecka nästan, det är ju för dåligt. Men jag tog semester när jag fick sommarlov och har faktiskt inte bakat något under veckan som var, förutom midsommartårtan som tyvärr blev ett sorligt kapitel. Mer om det i framtiden. För nu sitter jag här och mumsar igen, och gläds åt det jag gjorde ikväll istället.

Jag var nämligen på loppis idag med Frida, min kära vän och kapten. Hon har nyss flyttat hem från Norge och har då flyttat in i världens gulligaste lilla hus. En vit träkåk med vita knutar och grön dörr med glasfönster i. Det är alla vintagedyrkares dröm det där huset. Och fyllt med vågar, flaskor, kakburkar, hyllremsor och annat. Allt i modell äldre. Inser nu att jag måste fota där och dela med mig, för jag misstänker att det finns en del shabby chic-intresserade läsare här ibland. Ska dock be om tillstånd först.

Hur som helst så drog vi iväg på loppis idag. Det spöregnade och vi for iväg bland hetsigt folk som prompt måste köra om en Saab 900 trots att dom har husvagn bak. Man ska tydligen inte ha husvagn, det verkar göra en hetsig. Vi kom till slut fram och började botanisera runt. Sökte stödetallrikar och träbrickor, krukor och lampor, kokböcker och diverse bakartiklar. Till min stora förtjusning dök jag på en kok- och bakbok från 1930!!

   

5 kronor senare var den min och jag slukade sidorna. Den är ju helt fantastisk den här lilla boken. En orange liten bok, utgiven av Kooperativa förbundet för 83 år sedan, full med recept på kakor och bakverk. Sitter just nu och äter upp mina första kakor ur den, och dom blev riktigt goda. Krus heter dom, kort och gott. Inte kruskakor, bara krus. Och receptet är så spännande skrivet, inte alls som idag. Det är inga uppmaningar i recepten, det står helt enkelt hur man ska göra. Sedan om man väljer att göra det, verkar vara upp till läsaren själv. Lite skojigt. Bara för att ge hela bilden av hur det låter så tänker jag faktiskt denna gång klistra in bilden av receptet.

 

Omdömet om själva kakorna är följande: Goda, lättbakade och billiga. Det är dock lite svårt att veta gräddningstider och ugnstemperatur. Men jag gräddade mina i ca. 15 minuter i 150 grader, och så höjde jag till 200 grader några minuter i slutet för att ge dom lite färg.  Här ovan är originalreceptet. Gillar verkligen de 5 sista orden: "gräddas ljusgula i varm ugn". Det togs som för givet då att läsaren hade vissa grundläggande kunskaper, som till exempel hur varm en "varm" ugn är. Kan inte släppa detta, 83 år sedan och här har jag just gjort likadana. Det är ju lite häftigt ändå.

   


Av enkakaiugnen - 20 juni 2013 23:45

 


Glad midsommar!! Här kommer en del sommarbilder som jag hoppas ger lite midsommarkänsla!  

   

 

         

Av enkakaiugnen - 20 juni 2013 20:00

       



Ja, det här var ju extremt somriga kakor visade det sig. Fick någon sags barndomskänsla och dessutom en väldigt stark känsla av att jag vill äta upp dom alla på en gång. Men det går inte, för dom ska ges bort nämligen. Kan ju faktiskt vara ett bra gå bort-tips kom jag på nu. Dom är ju nästan som små godisbitar, perfekt att ge bort på midsommar också. Receptet har jag tagit ur Leilas "A piece of cake", det är hennes grundrecept på småkakor. Men jag tog bort potatismjölet och la till maizena istället, jag hade helt enkelt inget potatismjöl. Dom blev hur som helst väldigt goda, både själva smeten och fyllningen, en riktigt somrig och god kaka! Här är receptet. Ett tips är att inte göra dom för stora, smeten ska räcka till 50 stycken, då har man gjort en bra storlek på dom.


Syltkakor ca. 50 st.

5 ½ dl vetemjöl

1 dl maizenamjöl eller potatismjöl

1 ½ dl florsocker

300 g smör

½-1 msk kallt vatten

Valfri sylt, jag hade jordgubb- och rabarbersylt.


Gör så här:

Sätt ugnen på 175 grader.

1. Blanda alla torra ingredienser i en bunke.

2. Hacka smöret i små bitar och häll mjölblandningen över. Hacka ihop och knåda sedan ihop till en deg utan smörklumpar.

3. Häll i vattnet och knåda bara så att degen precis går ihop.

4. Lägg degen i en plastpåse i kylen i minst en timme.

5. Dela degen i 5 lika stora bitar och rullar 10 bollar av varje bit. Lägg bollarna på en plåt och platta till dom lite.

6. Gör en fördjupning i varje kaka och lägg ner lite sylt i den.

7. Grädda i ca. 10 minuter.

Klart!

Av enkakaiugnen - 19 juni 2013 15:51

 

Gästbloggaren Erik, mer känd som min bror,gör sitt första inlägg som gästbloggare. Håll utkik, det kommer fler inom kort och han är grym på att laga mat så jag hoppas på fler inlägg av det slaget.


Rocky road, nu som tårta.

Ibland känner jag verkligen för att baka, dagar när inspiration finns och man har idéer. Det dyker snart upp en födelsedag i familjen och som sig bör ska det därför bakas tårta. Tidningen Mer Smak har haft tårttävling och en av deras finalister, Matilda Mattson, har denna gång stått för grundreceptet.

Varje recept är ju till viss del att betrakta som en vägledning. Litegrann som en GPS som ser till att du kommer fram och visar enklaste vägen dit. Jag ser ofta hur min syster med sin erfarenhet som stöd gör små avstickare från den föreslagna rutten genom att hitta på små specialare som gör goda saker godare.

 

Denna gång har även jag tagit dessa avstickare. Dock inte för att förbättra, utan för att jag upprepade gånger missade alla varningar som hade kunnat tipsa om att jag verkligen är på fel väg. Detta är ett inlägg om en tårta som kom rätt till slut, men inte förrän efter ett par rejäla tabbar. Mycket nöje!

 

Rocky Road är en glass från början. Kola och nötter i vanilj med lite choklad. Den fanns förr i tiden i Sverige, men nu tror jag att Daim har konkurrerat ut den. Jag blev därför glad när jag hittade idén om Rocky Road som en tårta. I grunden är detta en kladdkaka av choklad med en chokladglasyr och topping av marshmallows, nötter och dumlekola.

Att som amatör baka under samma tid som man också försöker svänga ihop en sallad är så korkat att det går över gränsen till mental lyteskomik. Bristen på insikt om de egna begränsningarna lyser i mitt fall med sin frånvaro och för detta brukar priset stundtals vara högt.

I grunden är jobbet enkelt. Dra ihop en kladdkaka och grädda den. Under tiden den gräddas kokar du glasyren av grädde, sirap och mörk choklad. Den och kakan får svalna. Sedan brer man glasyren på kakan och strör på toppingen. Bokstavligen ’a piece of cake’.

 

Istället gjorde jag så här. Där det i början står ’smält smör, vispa ägg och socker poröst. Blanda övriga torra ingredienser’. Min tolkning var istället ’blanda samtliga torra ingredienser och kom på att du gjort fel lagom tills det att smöret smält’. Lugn och samlad som man är så nöjer man sig med att skratta åt sitt misstag. Jag har ju trots allt bara gjort grunden till en mudcake som jag kan baka senare.

 

Nästa vända lägger jag sockret i en egen skål och blandar resten av de torra ingredienserna i en annan skål. Jag tar fram ägg och smälter smör. Nästa steg, det som gick åt skogen förra gången, är alltså att vispa ägg och socker pösigt. Jag börjar vispa. Istället för att knäcka äggen så väljer jag istället att raskt och resolut hälla i smöret i det socker jag mätt upp. Lycka till att få den blandningen pösig. Två misstag och jag har inte ens fått ihop en smet. Denna gång är det väldigt nära att jag ger upp och kastar mitt saltfeta socker dit pepparn växer.

Skam den som ger sig. Jag knäcker i äggen och tänker att ’det ska ju ändå bara bli en smet’. Vispar så gott det går och häller sedan i de torra ingredienserna. Smeten blir fin och jämn så jag tänker att den får gå in i ugnen innan jag kommer på något annat som jag gjort fel.

 

Sagt och gjort. Kakan står i ugnen och glasyren kokas ihop. Den består av grädde och mörk sirap. Sirap som enligt receptet borde ha varit ljus. Den som huset hade att bjuda på var dock 8 år gammal och befanns inte längre lämplig då den till största delen av sockerkristallsmassa. Detta kan dock ha varit ett lyckokast och inte den tabbe jag trodde. Tonerna av anis och muskovadosocker som mörk sirap innehåller gav hela tårtan en lite extra nyans istället för att bara vara choklad-vanilj-trist. Glasyren avslutas med att man vispar ner mörk choklad i den.

När glasyren fått svalna brer man den på kakan och går sedan lös med topping. Mycket topping. Ju mer desto bättre, i min mening. Tänk dig att du vill ha så mycket topping att fjälltoppar som Åreskutan får se en ny konkurrent växa fram. Ätbara blommor kan vara svåra att få tag i, men lite rispat apelsinskal (GI) eller non-stop (inte så värst GI) kan ge den färgklick som tårtan annars behöver.

Det är en väldigt mäktig tårta och det är en kladdkaka i grunden. Jag serverade den med lite vispgrädde på sidan om, vilket uppskattades.

 

Det jag tar med mig från dagens äventyr är följande. 1; Matilda Mattson är ett geni. 2; Läs receptet. 3; Förstå receptet. 4; Kolla receptet löpande.

Gör man detta rätt så får man en riktigt god tårta som är rolig att ställa fram. Testa själva, det kan inte gå sämre för er än det gjorde för mig. Här är receptet, för er som vill prova!

 

Rocky roadtårta Ca. 16 pers
200 g smör
4 ägg
6 dl strösocker
3 dl vetemjöl
1,5 dl kakao
4 tsk vaniljsocker
0,5 tsk salt
1 msk smör till formen
2 msk ströbröd till formen
 
Glasyr:
1,5 dl vispgrädde
0,5 dl ljus sirap
200 g finhackad mörk choklad
 
Topping:
10 Dumlekolor
2 dl torrostade, grovhackade nötter t ex hasselnöt, jordnöt och pecannöt
2 dl minimarshmallow

Gör så här:

Botten:

Sätt ugnen på 175 grader.

1. Smält smöret.

2. Vispa ägg och socker pösigt i en bunke.

3. Blanda alla torra ingredienser i en annan bunke. Vispa ner smöret samt de torra ingredienserna i äggvispet.

4. Häll smeten i en smord och bröad springform, ca 24 cm i diameter.

5. Grädda i nedre delen av ugnen ca 45 min, beroende på hur kladdig du vill ha den. Kakan ska ha en frasig yta och provstickan ska fortfarande vara kladdig. Låt svalna.

Glasyr:

1. Koka upp grädde och sirap. Dra kastrullen från plattan.

2. Tillsätt chokladen och rör tills den smält. Låt glasyren svalna i kylskåp ca 30 min.


Topping:

Bred glasyren på kladdkakan. Strö över halverad Dumle, nötter och marshmallows. Garnera ev med ätbara blommor.

 

 Klart! Servera gärna med vispad grädde! Och vill man så kan man ju ta i lite extra när man garnerar:

 

 

Av enkakaiugnen - 17 juni 2013 09:45


   

En rabarberpaj blev det ju igår också, och jag hade ju som sagt höga förväntningar på den. De förväntningarna föll dock lite väl platt. Den blev inte lika god som jag hade tänkt... Jag hade mörkt muscovadosocker istället för ljust som i receptet och så bytte jag ut pekannötterna mot hasselnötter. Tror det var problemet. Så därför kommer originalreceptet istället, som det ska vara. För min paj fick en lite för mustig smak, så gör man bara som man ska så tror jag inte att det är några problem. Vi gjorde däremot det bästa av situationen och packade ner pajen med glass och kaffe, tog med vår inneboende hund och gick till närmsta sjö och åt upp den. Där smakade den lite bättre, vilket jag också tydligen gjorde för jag hade mygg överallt. Men vad gör man inte för lite sommarfeeling.
Här är receptet.


Cookie rabarberpaj (4-6 portioner)

500 g rabarber i 2 cm stora bitar

70 g pekannötter

100 g rumsvarmt smör

2 dl vetemjöl

1 tsk bakpulver

1 dl  + 0,75 dl ljust muscovadosocker

1 krm salt

1 msk Maizena


Gör så här:


Sätt ugnen på 200 grader.

1. Hacka nötterna grovt.

2. Läggsmör, mjöl, bakpulver, nötter, 1 dl socker och salt i en bunke. Blanda ihop till en sammansatt och smidig deg.

3. Lägg rabarberbitarna i en pajform och strö över resten av sockret och Maizenamjölet och blanda runt.

4. Fördela degen över rabarberbitarna så de täcks.

5. Grädda mitt i ugnen i ca. 25 minuter.

Låt svalna och pudra gärna med florsocker innan servering. Servera med glass eller vaniljsås!

 

Av enkakaiugnen - 15 juni 2013 18:38

   

  

Det blev en väldigt rabarbrig dag idag! Har gjort både rabarberscones och en ny typ av rabarberpaj som jag har stora förhoppningar på. Men först ut är sconsen. Jag har haft ett väldans sug efter scones ett tag nu, särskilt när jag kommer hem från jobbet. Men vem rör ihop ett gäng scones då? Inte jag i alla fall. När jag pluggade hade jag som fredagstradition att äta scones på eftermiddan och liksom fira att pluggveckan var slut. Då hade jag alltid scones i frysen, fast då var det mest vanliga scones med olika mjölsorter och kryddor. Dom här sconsen är av det lite somrigare slaget, med rabarber i. Dom blev riktigt goda och jag åt dem med en massa smör. I receptet stod det att man kunde ha kanelsmör till, så det måste jag testa. Här är hur som helst receptet, ur en Allerstidning.


Rabarberscones Ca. 12 st

5 dl vetemjöl

1 krm salt

2 msk socker

2 tsk bakpulver

100 g smör

2 ½ dl mjölk

100 g rabarber i mindre bitar + 2 msk socker


Gör så här:

Sätt ugnen på 225 grader.

1. Blanda ihop alla de torra ingredienserna i en bunke. Tillsätt smöret och rör ihop till en smulig massa.

2. Häll ner mjölken och blanda snabbt ihop till en deg.

3. Blanda rabarberbitarna med sockret och rör ner det i smeten.

4. Ställ muffinsformar i en muffinsplåt och klicka ner lite smet i varje form.

5. Grädda i ca. 15 minuter, tills de fått lite färg.

Klart! Servera gärna med smör och ost, eller med kanelsmör.


Presentation


Hej! Kul att du tittade in! Jag som bakar och skriver heter Lotta och älskar kakor. Både att baka och att äta! Mest av allt gillar jag kakor som går fort att göra men ändå är tokgoda! Hör gärna av dig om du undrar något, till enkakaiugnen@gmail.com.

Kategorier

Sök i bloggen

Bloggbanner afrikas horn 230 170

Länkar

Månadens sötsak

Söta saker

Senaste inläggen

Fråga mig

32 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
<<< Juni 2013 >>>
Matbloggstoppen

Skapa flashcards