Alla inlägg under mars 2014

Av enkakaiugnen - 31 mars 2014 19:00

   

Här är en märklig symbios. Som gjord för en sockerälskande fullkornseftersträvare, eller kanske för någon som fått för sig att allting som är mörkbrunt i socker- och mjölväg är nyttigt. Eller bara för den som vill ha en god paj, och sedan måsta ta en bit till. Det var jag i lördags, jag åt så jäkla mycket paj. Kunde inte sluta. Det är då man har dom bästa argumenten och faktiskt tillhör den glada skaran som hävdar att den här pajen ju ändå är ganska nyttig eftersom det är så mycket fullkorn i. Och det måste man ju ge rätt för. Det är ett eget hopkok som blev riktigt lyckat. Jag gjorde en paj på lite grövre mjöl och havregryn och sötade med muscovadosocker för att få lite knäcksmak på det hela. Det funkade riktigt bra, så här är receptet.

För övrigt är sötsuget enormt här! Har haft en stark längtan efter kanelbullar hela dan... Får göra nåt åt det.


Äppelpaj 4 port

200 g kallt smör, i tärningar

1 dl muscovadosocker

2 ½ dl fullkornsvetemjöl

3 dl fullkornshavregryn

2 stora äpplen

1-2 msk farinsocker

1 msk kanel

Lite citron eller lime


Gör så här:


Sätt ugnen på 200 grader.

1. Skala äpplena och skär dem i tunna skivor. Lägg skivorna i en stor djuptallrik och strö över kanel och farinsocker. Kläm några droppar citron eller lime över skivorna och rör om mycket så det blandas bra. Låt stå en stund.

2. Nyp ihop smöret med övriga ingredienser till en smulig deg. Om det blir för fast, så tillsätt mer havregryn.

3. Lägg äpplena i en ugnsfast liten form och fördela smuldegen över.

4. Grädda i ca. 20 minuter tills pajen fått lite färg.

Servera med glass, grädde eller vaniljsås. Misstänker att kolasås är väldigt gott att ringla över alltihop.

 


Av enkakaiugnen - 27 mars 2014 15:00

   

This is it. Den här efterrätten besegrar allt, på alla sätt. Sjukt god, en massa olika smaker, kan varieras på alla sätt du kan komma på (kom just på att salta jordnötter och mörk choklad måste vara kanon i) och enkel att göra. Och den tar ut en totalt, har nog aldrig känt mej så osugen på efterrätt som efter detta. Det är min bror som är upphovsman, här är receptet.


Eton mess ca. 6 portioner

4 dl vispad grädde

1 burk kondenserad mjölk (eller köpt kolasås på tub)

7 kolakakor

1-2 dl hasselnötter

1 burk konserverade päronhalvor (i sirap/sockerlag)


Gör så här:

1. Lägg burken med kondenserad mjölk i en stor kastrull med vatten. Burken måste vara täckt med vatten hela tiden den kokar. Låt burken småkoka i 1 ½ - 2 timmar till en kolasås. Låt svalna och öppna den.

2. Rosta hasselnötterna i en torr stekpanna. Gnugga av skalet och krossa dem sedan lite.

3. Krossa kakorna till smulor och lite större bitar.

4. Skär päronhalvorna i små bitar.

5. Häll  nästan allt spad (spara 1 msk) från päronhalvorna i en stekpanna och koka ihop det tills det blir en tjockare smet med ganska stora bubblor, en karamell som är ganska lös. Det tar runt 10 minuter. Rör då och då. Häll upp och låt svalna.

6. Låt alla ingredienser svalna.

7. Lägg grädden i en stor skål. Blanda ner hasselnötter, chokladcookiesmulor och klicka i 1/4 av kolasåsen. Lägg ner päronbitarna och blanda om. Toppa med mer av alla ingredienser utom grädde och ringla över karamellen.

Servera tillsammans med det som blvit över av nötter, cookies, kolasås och päronbitar!

     

Av enkakaiugnen - 25 mars 2014 18:15

 

Den här rullen var till pappa som tack för måndagens bravader, och det är en toppenrulle! Mest för att den höll ihop. hade jag bara haft mer lemon curd att ha i så hade den ju sett riktig fin ut också, men det hade jag inte så då räddade jag rullen med blåbärssylt istället. Men det fina var alltså inte fyllningen, utan att den var så lätt att lyckats med. Jag har under min karriär som glad bak-amatör hunnit kasta och svära över en hel del rulltårtor men inte över denna. Så testa den! och fyll med det du gillar mest!


Citron- och blåbärsrulle

3 ägg

1 ½ dl strösocker

finrivet skal av en halv citron

1/4 dl potatismjöl

1 msk vetemjöl

2 tsk bakpulver


Fyllning:

2-3 dl lemon curd

alt, 1 dl lemon curd + 1 dl blåbärssylt


Gör så här:

Sätt ugnen på 200 grader. Lägg ett bakplåtspapper på en plåt, ca. 30 x 40 cm och vik upp kanterna lite.

1. Vispa ägg och scoker vitt och pösigt och rör ner citronskalet.

2. Blanda potatismjöl, vetemjöl och bakpulver. Vänd ner i äggsmeten.

3. Bred ut smeten jämnt på bakplåtspappret.

4. Grädda i 6-8 minuter, håll koll från efter 5 minuter och ta ut den när den är jämnt ljusbrun över hela plåten.

5. Låt den svalna lite och vänd sedan ner den på ett bakplåtspapper med lite socker på.

6. Pensla sidan som är uppåt med kallt vatten så blir det lättare att dra bort pappret.

7. Bred ut fyllningen över rullen och rulla ihop den.

Klart!

  

Bland det godaste som finns! 

Av enkakaiugnen - 23 mars 2014 19:30

 

Mitt i min bakterapi så fick jag en medlöpare. Det var kul, annars bakar jag ju mest själv. Men då måste det ju bakas matbröd såklart, så den fine sambon gav sig på att göra klippta gramahmsfrallor. De blev riktigt goda, så där så jag kan äta dom till kaffet istället för en kaka. Inte för att dom är söta, utan för att dom är goda. Ett ganska enkelt recept också, och en hel del vetemjöl, det var ju ett tag sen.


Klippta grahamsbullar ca. 20 st

25 g jäst

3 dl fingervarm mjölk

1 ½ tsk salt

2 msk ljus sirap

1 dl grahamsmjöl (lite märkligt att det heter grahamsfrallor)

20 g rumsvarmt smör

7-8 dl vetemjöl


Gör så här:

1. Smula ner jästen i en bunke.

2. Tillsätt mjölken och blanda tills jästen lösts upp. Rör ner salt, sirap, grahamsmjöl och låt blandningen stå i några minuter.

3. Tillsätt smör och vetemjöl, lite i taget. Knåda degen kraftigt i några minuter så att glutentrådarna blir starka och bröden blir luftiga.

4. Låt bröden jäsa under bakduk i ca. 45 minuter.

5. Knåda degen igen och klipp sedan bitar av det. Lägg dem på en plåt med bakplåtspapper.

6. Låt bröden jäsa yterligare 30 minuter under bakduk.

Sätt ugnen på 230 grader.

7. Grädda bröden mitt i ugnen i 10-13 minuter. Låt dem svalna på galler.

Klart!

Allra godast nybakade, med smör och ost.

 

 

Om man klipper med stil så kan man få till en val, eller säl.

Av enkakaiugnen - 20 mars 2014 22:36

   

Här kommer det en riktig sockerbomb! Perfekt för lördagsbak och helgfika. Det är vanliga vaniljmuffins med blåbär och choklad, som är toppade med maräng. En riktigt bra maräng dessutom, den enklaste jag gjort! Ibland kan det ju ta sju resor att få till en maräng för enligt vissa recept ska det vispas och hällas i en sockerlag i tunn stråle och en massa annat. Men här var det två steg. Vispa äggvitor. Häll i sockret lite i taget och vispa tills det är hårt. Piece of cake. Muffinsarna blev saftiga och bra i konsistensen, kanske lite för söta för min smak eftersom det var både vanilj och maräng i samma form. Om man vill ha det lite syrligare så kan man låta bli att sockra bären så mycket. Här är receptet, ur tidningen Hembakat.


Marängmuffins med blandade bär 12 st stora

3 äggulor

1,5 dl strösocker

150 g smör

2, 25 dl vetemjöl

3 tsk bakpulver

1 dl mjölk


Maräng:

3 äggvitor

2,25 dl socker

2 tsk vaniljsocker


Fyllning:

200 g blandade bär

strösocker

potatismjöl


Gör så här:


Sätt ugnen på 175 grader.

1. Dela äggen i vitor och gulor, och smält smöret.

2. Vispa socker och äggulor pösigt.

3. Blanda mjöl och bakpulver i en bunke.

4. Rör ner smör, mjölk och mjölblandningen i äggsmeten och rör till en jämn smet.

5. Blanda bären med socker och potatismjöl i en skål, så bären blir vita. Rör ner häften av bären i muffinssmeten.

6. Fördela smeten i muffinsformar, helst i en muffinsplåt.

7. Grädda mitt i ugnen i ca. 15 minuter.

8. Ta ut muffinsarna och tryck ner resterande bär i muffinsarna.


Maräng:

1. Vispa äggvitorna till ett hårt skum i en ren bunke (ingen äggula får komma med äggvitan, då stelnar det inte).

2. Vispa ner lite socker i taget och vispa sedan tills det blir en fast smet.

3. Häll smeten i en spritspåse och spritsa ut marängen på dem, eller bred ut marängen.

4. Grädda muffinsarna i ytterligare 15 minuter.

Klart!

Om man vill så kan man garnera med fler bär och äta dem med grädde eller glass.

   

Av enkakaiugnen - 18 mars 2014 22:36

         

I måndags upptäckte jag några nya saker. Jag hade en ganska otäck morgon och for av vägen med bilen. Allt gick bra, men jag var lite skakig resten av dagen och från ingenstans kom det under eftermiddagen ett väldigt starkt sug efter socker och sötsaker. Bakinspirationen sköljde över mej och den kvävdes inte ens av brist på smör, citron, jäst och en hel del annat. Så vi for på affärn. Sambon körde. Han fick också för sig att delta i bakprojektet, vilket han verkade ångra en bit in i det. Jag bakade mer än nånsin faktiskt. 5 sorter blev det, och för en gångs skull så glömde jag ingenting på spisen, i ugnen eller någon annanstans. Jag höll koll på tider, hade i lagom mycket av allt och då blev jag ännu gladare. Så det är lärdom nummer ett, bakning är en grymt bra terapi! Jag är helt allvarlig, jag blev så mycket lugnare av de där timmarna med fullt fokus på sirap och bakplåtspapper.


Lärdom nummer två är att det verkligen finns folk som bryr sig om andra, på riktigt. Jag vet inte hur många som stannade, vände och kom tillbaka för att höra hur det gick för mig och erbjuda mig hjälp när jag stod där på sidan och väntade på hjälp. Under en lång stund så stod tjejen som körde bakom mig där och höll mig sällskap. Och sedan min kusin Sarah som kom dit och drog upp min bil. Och pappa och Björn som hejade på. Och jag blir så tacksam över all hjälp och över vad bra jag har det. Man ska tänka på sånt, och göra det mycket oftare.


Eftersom det var så många som hjälpte mig så fanns det ju många att baka till. Så därför bakade jag just sånt som jag trodde att dom ville ha. Mamma var först ut, hon fick de här knäckiga toscarutorna. Det är en ganska liten och lagom kaka, med tydliga kolasmak av toscan och lite choklad på det. Sött och gott. Här kommer då äntligen receptet.


Toscabitar med choklad ca. 30 st

Mördeg:

150 g rumsvarmt smör

3 ½ dl vetemjöl

¾ dl strösocker

1 krm salt

2 äggulor


Toscasmet:

100 g smör

1 ½ dl strösocker

2 msk vetemjöl

2 msk mjölk

2 msk ljus sirap

2 dl mandelflarn


100 g mörk choklad att ringla över


Gör så här:

Sätt ugnen på 200 grader.

1. Blanda mjöl, socker och salt i en skål. Tillsätt mjölet och äggulorna. Knåda ihop till en deg.

2. Kavla ut degen på ett bakplåtspapper, ca. 25 x 30 cm.

3. Grädda kakan längst ned i ugnen i 8-10 minuter. Låt den svalna.


Gör toscasmeten:

1. Lägg alla ingredienser i en kastrull och låt det koka ihop.

2. Bred ut toscan över den avsvalnade kakan och grädda igen i 10 – 12 minuter.

3. Skär kakan i rutor medan den är varm.

4. Dela chokladen i mindre bitar och smält den i mikron. Ringla över chokladen och låt kakorna stelna en stund.

Klart!


Av enkakaiugnen - 14 mars 2014 23:26

      


Fredag igen! Och den där extremt trevliga fredagskänslan kommer ju liksom av sig själv. Om man är baksugen i helgen, så är ett av de bästa bakprojekt som man kan ta sig an en rulltårta, tycker jag. Det är sjukt gott, går snabbt och är ganska enkelt. Om man inte gräddar för länge. Då kan man bli ganska förbannad istället, särskilt om man gör det tre gånger. Men håller man bara koll på ugnen i 5 minuter så får man utdelning snabbt. Det går ju att variera en rulltårta i all oändlighet. Alla typer av sylt blir finfint i, eller vispad grädde blandad med sylt, choklad eller färska bär. Det sistnämnda kan ju i och för sig vara ganska svårt att hitta nu, men då kan man frysrensa lite istället. Den här rulltårtan är gjord med rabarber, så har man fryst in just det så kan man ta fram dem nu. Rabarber blir extra gott i tycker jag, eftersom det är ganska syrligt. Vill man piffa till det lite så kan man göra bakelser av skivorna väldigt enkelt. Lägg dem på sidan, klicka över grädde och toppa med bär eller strössel. Kalas!

 

Sötsyrlig rabarberrulltårta ca. 12 bitar

3 ägg

1½ dl socker

½ tsk vaniljsocker  

3/ 4 mjöl

½ dl potatismjöl

1½ tsk bakpulver

strösocker


Fyllning:

300 g rabarber

1 ½ dl syltsocker

1 bit hel kanel

                                                          

Gör så här:

Sätt ugnen på 250 grader. Klä en långpanna (30x40 cm) med bakplåtspapper.

1. Vispa ägg och socker vitt och pösigt. Tillsätt vaniljsocker och vispa ner det.

2. Sikta i mjöl, potatismjöl och bakpulver och rör försiktigt smeten slät.

3. Häll smeten i långpannan och bred ut den så det blir jämt.

4. Grädda i 4 min, håll koll på den i ugnen.

5. Strö socker på den nygräddade bottnen.


6. Vänd bottnen upp och ner på ett nytt smörpapper. Lägg en bakduk över och låt svalna.

7. Skär rabarbern i bitar och lägg i en kastrull. Häll över strösockret och lägg i kanelbiten.

8. Koka upp under omrörning så att sockret smälter. När sockret smält, rör inget mer, utan vicka istället på kastrullen då och då. Låt koka utan lock i ca. 5 min. Låt därefter svalna.

9. Montera: Dra bort bakpappret från den kalla bottnen och bred över rabarberfyllningen. Rulla ihop härligheten och låt den vila en stund med skarven neråt, inlindad i bakpappret.

Skär upp i skivor. Klart!

Ja, jag vet att jag knytit en rosett runt rulltårtan. Och ja, det är kanske lite corny. Men det är ju fint! Kan inte saker och ting bara få vara lite fina, omoderna och avslappnade ibland? Kan vi inte bara ta det lite lugnt och knyta en rosett runt rulltårtan? Okej då.

Av enkakaiugnen - 8 mars 2014 17:00

   

Är nyss hemkommen från en fantastisk fjällsemester, där det faktiskt har ätits en hel del limpa doppad i varm oboy. Det har också åkts en hel del skidor, på tvären och bredden och ätits en väldans massa god mat! För att inte tala om sällskapet, det bästa av allt! Eftersom det ätits så mycket och dessutom på en hel del bra utflyktsställen så tänkte jag göra ett inlägg om det framöver om någon skulle råka befinna sig i fjällen och behöver utflyktstips. Annars är ju faktiskt det allra bästa utflyktstipset just det med limpa i varm choklad. Dock inte för länge. Då behöver man ju först och främst en limpa, kanske till och med en glutenfri sådan, så här kommer det en sån. Den blev både saftig och god och funkar perfekt att rosta också. Själva stommen i brödet är bovetemjölet, och den blev hög och fin. Nu har jag provat två glutenfria bröd, båda ur tidningen Hembakat och båda har varit riktigt goda! Så det här måste jag fortsätta med.


Glutenfri Sirapslimpa 1 st

500 g kylskåpskall mjölk

20 g jäst

100 g mörk sirap

300 g bovetemjöl

50 g maizena majsstärkelse

2 tsk salt

1 tsk brödkryddor

40 psylliumfröskal


Gör så här:


1. Vispa ihop mjölk, jäst, sirap, bovetemjöl, maizena, salt och brödkryddor till en jämn deg. Vispa sist ner psylliumfröskal.

2. Låt degen vila i en bunke, täckt med platsfolie i ca. 2 timmar.

3. Ta upp degen på mjölat bakbord. Forma degen till en limpa och strö övet bovetemjöl.

4. Lägg limpan på en plåt med bakplåtspapper eller i en brödform och låt den vila i 30 min.

Sätt ugnen på 200 grader.

5. Grädda brödet mitt i ugnen i ca. 45 minuter. Låt det svalna helt innan du skär upp det. Klart!

 

Presentation


Hej! Kul att du tittade in! Jag som bakar och skriver heter Lotta och älskar kakor. Både att baka och att äta! Mest av allt gillar jag kakor som går fort att göra men ändå är tokgoda! Hör gärna av dig om du undrar något, till enkakaiugnen@gmail.com.

Kategorier

Sök i bloggen

Bloggbanner afrikas horn 230 170

Länkar

Månadens sötsak

Söta saker

Senaste inläggen

Fråga mig

32 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2014 >>>
Matbloggstoppen

Skapa flashcards