Alla inlägg under september 2012

Av enkakaiugnen - 29 september 2012 21:28

      

Har spenderat fredag-lördag i Björns familj stuga i Stödeskogarna, balsam för själen. Vi eldade på många fronter, både inne och ute. Idag började vi elda ner det gamla förrådet på tomten och avslutade dagen med middag i Stöde. Jag och svärmor gjorde äppelpaj till efterrätt. Receptet kommer från Buffé och var jättegott! Täcket blev lite knäckigt tack vare sirapen. Väldigt lätt att göra också, man rör bara ihop allt i en kastrull. Trevlig helg!

(Ursäkta bildkvaliteten, glömde finkameran hemma).


Knäckig äppelpaj ca. 6-8 portioner

6 äpplen

lite kanel och socker efter smak (ca. 1 msk av varje)

150 g smör

3 dl havregryn

2 dl socker

1/2 dl ljus sirap

1 1/2 dl vetemjöl

1/2 tsk bakpulver

2 msk mjölk


Gör så här:

Sätt ugnen på 175°C.

1. Smält smöret i en kastrull och ta sedan bort den från värmen.

2. Blanda i alla övriga ingredienser utom äpplena och kanelen.
3. Skala, kärna ur och skiva äpplena tunt och lägg dem i en smord ugnssäker form. Strö kanel och socker över och blanda runt dem formen.

4. Fördela pajsmeten över äpplena.
5. Ställ in i ugnen i ca 30 minuter eller tills pajen är gyllenbrun och knäckig.

Servera med glass eller vaniljvisp.

Av enkakaiugnen - 27 september 2012 12:00

   

Visst ser du god ut? Den var den inte. Inte alls. Den fick nån konstgjord bismak som ledde fram till frågan "hur mycket E200 har du i den här kakan då Lotta?". Tycker det säger en hel del om hur den smakade. Och jag håller med. Den enda som tyckte den var jättegod var mamma. Och hon sa det inte bara för att vara snäll. Men hon är snäll, det vet jag. Så hon fick kakan och har den nu i frysen där den hör hemma. Det är hur som helst en choklad- och rödbetskaka och jag har velat baka en sån ett tag. Jag gillar att baka med grönsaker för det brukar bli så spännande smaker och de blir så saftiga. Men det här var ingen hit så jag vill faktiskt inte dela med mig av det här receptet. Här nedanför finns några av mina favoritchokladkakor istället. Mycket godare och helt klart värda ett försök!

Hallonbrownies

 


Choklad- och jordgubsstårta

 


Mjuksega chokladcookies

 


Elvis Presley cupcakes

 

Av enkakaiugnen - 23 september 2012 01:21

    

Ända sen jag fick systrarna Bergströms kokbok i födelsedagspresent har jag tänkt koka päronmarmelad men brist på tid, päron och energi har stått i vägen, fram tills nu. I lördags hade jag både tid, energi och päron. Jag älskar päronmarmelad och päron överlag faktiskt. Både som smak, t.ex i läsk och saft men även bara rakt upp och ner som dom är. Det kommer ur senaste numret av tidningen "Baka". Även om det var lite trixigt och ganska många moment så var det värt det när det var klart. Så den är absolut värd att prova! Vill man ha lite scones till kan man prova dom här:  nyttigare scones eller vanliga scones.

 


Päronmarmelad: 3 små burkar

Ca 500 g päron i bitar (päronbitarna ska väga 500 g)

1 citron, saft och skal

1 kanelstång

400 g syltsocker (4 dl)


Gör så här:

1. Skala, kärna ur och skär päronen i bitar.

2. Lägg päronbitarna i en kastrull tillsammans med citronskalet, citronsaften och kanelstången och låt det sjuda under lock i ca. 20 minuter.

3. Tillsätt syltsockret och rör så det smälter.

4. Koka upp igen och låt marmeladen koka kraftigt utan lock i 10 minuter.

5. Ta bort ev. skum från marmeladen när den kokat klart och låt den sen vila i kastrullen i ca. 15 minuter.

6. Häll upp marmelade på torra, rena burkar. Låt svalna något och sätt sedan på locket och vänd burkarna upp och ner. Då bildas ett vakuum som gör att marmeladen håller längre.

Lycka till!

Den är perfekt att använda på syltkakor, som dom här päronsnittarna.

 



Av enkakaiugnen - 23 september 2012 00:56

 

Har precis avslutat en kanondag som har bestått av sovmorgon, bakmarathon, middag och stand up. Nu sitter jag här och trycker i mig det jag hittar av dagens skörd. Bakmarathonet pågick under ungefär 5 timmar och jag hann med att tillaga lika många saker.

 

Här är delar av resultatet. Det blev grova baguetter, morotsfrallor, päronmarmelad och päronsnitt. Och en choklad- och rödbetskaka som är i ugnen på bilden.

Det var helt perfekt bakväder idag, regnigt och höstigt ovh trist ute. Så jag slog på alla morgonpassets repriser från veckan som gått och satte igång. Allt kommer såklart upp inom kort, men jag tänkte börja med päronsnittarna eftersom jag tyckte de blev så himla bra. Jag har sökt och provat olika grunddegsrecept på småkakor utan kakao (t.ex. till hallongrottor eller snittar) men inte hittat nåt förrän nu, men det här var riktigt bra. Dom blev sådär frasiga som dom ska vara och smakade smör. Namnam. Med pistagen och marmeladen blev dom toppengoda!

Här är receptet, taget ur "Hembakat".

         

Päronsnitt med pistage ca. 20 st

125 g smör

3/4 dl strösocker

1 ägg

3 dl mjöl

1/2 tsk bikarbonat

1 dl päronmarmelad

2 msk hackade naturelle pistagenötter

florsocker + ca. ½ tsk citronsaft el. vatten (till glasyren)


Gör så här:


1. Sätt ugnen på 175 grader.

2. Hacka ihop smör och socker på en skärbräda (eller i matberedare med kniv).

3. Lägg hacket i en bunke och rör ihop till en slät smet.

4. Rör ner ägget i smeten och blanda väl.

5. Blanda ihop mjöl och bikarbonat bra och rör sedan ner det i äggsmeten. Rör och knåda ihop till en smidig deg.

6. Dela degen i två bitar och rulla till två rullar.

7. Lägg rullarna på bakplåtspapper och tycker till dem så de blir platta och ca. ½ dm breda längder.

8. Gör en skåra i mitten av varje längd och lägg marmeladen däri.

9. Strö över pistagenötterna och grädda mitt i ugnen i ca. 12-15 minuter. Låt dem svalna något och skär sedan längderna på snedden med ca. 2 centimeters mellansum så det blir sneda bitar.

10. Rör ihop florsocker och vätskan och ringla över de avsvalnade kakorna.

Klart!

 

Av enkakaiugnen - 21 september 2012 22:30

Det är ju lingontider nu så här kommer lite tips på vad man kan göra med dem om man haft sån tur att man fått ägna en dag på ett sånt här fint ställe.


Jag gillar verkligen lingon i bakverk, de är ju inte så söta så de passar ju perfekt med till exempel kola. De här lingonrutorna är mitt favoritbakverk med lingon, förutom lingonpaj då.

 


Lingonbröd är en annan bra sak man kan göra av lingon. Kul och kryddigt.


Och lingonsylt såklart. Nästan den godaste sylten i fil tycker jag. Eller på pannkakor tillsammans med hushållsost. Jo, det är gott, tro mig!

          

Av enkakaiugnen - 18 september 2012 07:45

 

Det här är den tredje upp och ner-kakan som jag gör och jag tycker fortfarande att det är ett vinnande koncept. Kakorna blir så saftiga när bären/frukten hamnar högst upp, det blir helt annat än när man lägger äpplen ovanpå smeten. Vi åt den med vaniljglass men den funkar bra som den är också.

 

Äppelkaka - upp och ner 1 sockerkaksform

4 msk smält smör (ca. 100 g) + extra till formen

0,8 dl farinsocker + 3 msk

4 trädgårdsäpplen (el. två köpeäpplen)

1,8 dl vetemjöl

1 tsk bakpulver

1 krm salt

1 ägg

0,6 dl rumsvarm mjölk

Gör så här:

Sätt ugnen på 175 grader.

1. Smörj en sockerkaksform med smör.

2. Häll 2 msk smält smör i botten på formen och sedan 3 msk farinsocker ovanpå smöret.

3. Skär äpplena i små bitar och lägg dem på sockret och ställ formen åt sidan.

4. Blanda mjöl, salt och bakpulver i en bunke.

5. Ta en ny bunke och vispa ihop resten av smöret, sockret och ägget. Vispa sist ner mjölken.

6. Häll mjölblandningen i äggsmeten och rör till en slät smet.

7. Häll smeten på äpplena i formen.

8. Grädda i ca. 30-35 min, känn efter med en sticka att kakan är färdig.

9. När du tar ut kakan ur ugnen, så vänd direkt upp den på en tallrik medan den är varm, så bären hamnar överst. Låt den sedan kallna och servera som den är eller med vaniljsås.

Klart!




        

Av enkakaiugnen - 15 september 2012 08:00

 

Den andra bullvarianten som jag gjorde i måndags var en äppel- och mandelkrans. Den blev jättegod, men tyvärr inte tillräckligt gräddad vilket gjorde den lite degig i mitten, trots att jag hade den inne i ugnen i 15 minuter extra. Det var bara just i mitten den blev degig men det är ju inge kul i alla fall. Nästa gång ska jag klippa lite djupare snitt i kransen och grädda den lite längre ner i ugnen under lite längre tid. För smaken var jättegod och sen är det ju himla fint med kransar tycker jag. Särskilt om man kan äta upp dom. Receptet kommer ur min bakbibel, Leilas "A piece of cake".

 

Äppel- och mandelkrans ca. 20 bullar:

½ msk malen kardemumma
3 dl mjölk
50 g färsk jäst
1.5 dl strösocker  
0.5 tsk salt
150 g mjukt smör
1 ekologiskt ägg
11-12 dl vetemjöl special


Fyllning:

200 g mjukt smör

1 dl råsocker (eller strösocker)

1 msk malen kanel

200 g mandelmassa

2 mogna äpplen

 

Gör så här:

1.Värm mjölken tillsammans med kardemumman tills den är fingerljummen, 37 grader.

2. Smula ner jästen i en bunke och rör ut den med lite av mjölken. Tillsätt sedan resten av mjölken, strösocker, salt, smör och ägg.

3. Tillsätt lite vetemjöl i taget och arbeta samman till en deg. Spara lite av mjölet till utbakningen.

4. Jäs degen i bunken under bakduk till dubbel storlek i 45 minuter.

Gör fyllningen under tiden:

5. Blanda smör, socker, kanel och riven mandelmassa till en slät smet. Riv äpplena grovt.

6. Dela degen och kavla ut en halva i taget till en rektangel som är ca. ½ cm tjock och ca. 20x30 cm.

7. Bred fyllningen över degen och strö därefter över rivet äpple.

8. Rulla ihop varje rektangel till en tajt rulle och lägg rullarna i var sin smord springform med avtagbar kant, ca. 24 cm i diameter (har man inte det så kan man lägga dem på en plåt med bakplåtspapper).

9. Klipp sneda och djupa snitt i kransarna och vik upp snitten åt vartannat håll (jag vek lite huller om buller).

10. Sätt ugnen på 175 grader och låt kransarna jäsa under bakduk i ytterligare en timme.

11. Grädda sedan i ca. 20-40 minuter, kolla att den inte är kladdig i mitten när du tar ut den. (Enligt originalreceptet ska den gräddas i 20 minuter men det räckte inte med 35 min enligt mig. Runt 40 skulle jag gissa på om man grädda långt ner i ugnen).

Klart! Bullar är nog mitt favoritbakverk, finns få saker som slår en bulle. Borde kanske döpa om bloggen till "en bulle i ugnen"...

 

Av enkakaiugnen - 13 september 2012 21:00

           

I måndags kväll dök baklusten upp. Det var så längesen jag bakade något nu och jag var så bullsugen så det blev två olika sorters bullar men med samma grunddeg. Det är som vanligt Leilas vetedeg och den här gången blev det också två av hennes varianter till utbakningen. Den första kommer här, American sticky buns! Ganska spännande smak tyckte jag, inte så söta och med markant nötsmak. Glasyren på toppen höjde bullarna lite, annars tror jag att de hade blivit lite torra.


Vetedeg ca. 20 bullar:

½ msk malen kardemumma
3 dl mjölk
50 g färsk jäst
1.5 dl strösocker  
0.5 tsk salt
150 g mjukt smör
1 ekologiskt ägg
11-12 dl vetemjöl special


Fyllning:

50 g pekannötter

50 g valnötter

250 g mjukt smör

1 ½ dl farinsocker

1 msk malen kanel

 

Ägg till pensling

Pekannötter

Råsocker/Strösocker

 

 

Gör så här:

1.Värm mjölken tillsammans med kardemumman tills den är fingerljummen, 37 grader.

2. Smula ner jästen i en bunke och rör ut den med lite av mjölken. Tillsätt sedan resten av mjölken, strösocker, salt, smör och ägg.

3. Tillsätt lite vetemjöl i taget och arbeta samman till en deg. Spara lite av mjölet till utbakningen.

4. Jäs degen i bunken under bakduk till dubbel storlek i 45 minuter.

Gör fyllningen:

5. Krossa nötterna med händerna och blanda dem sedan med smör, socker och kanel till en mjuk smet.

6. Ta upp degen på mjölat bakbord och kavla ut den tunt till en rektangel. Bred på mycket fyllning.

7. Rulla ihop från långsidan till en tajt rulle. Skär rullen i ca. 2 cm breda skivor.

8. Lägg bullarna tätt bredvid varandra i en djup plåt med bakplåtspapper. Lägg över en bakduk och låt jäsa ytterligare 45 minuter.

9. Sätt ugnen på 200 grader.

10. Pensla bullarna med uppvispat ägg och strö över nötter och socker.

11. Grädda i ca. 10-12 minuter. Låt svalna en stund och ringla sedan över glasyren.

Presentation


Hej! Kul att du tittade in! Jag som bakar och skriver heter Lotta och älskar kakor. Både att baka och att äta! Mest av allt gillar jag kakor som går fort att göra men ändå är tokgoda! Hör gärna av dig om du undrar något, till enkakaiugnen@gmail.com.

Kategorier

Sök i bloggen

Bloggbanner afrikas horn 230 170

Länkar

Månadens sötsak

Söta saker

Senaste inläggen

Fråga mig

32 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2012 >>>
Matbloggstoppen

Skapa flashcards