Alla inlägg under mars 2012

Av enkakaiugnen - 30 mars 2012 12:00

 

Påsken är ju på ingång som bekant och vi både plockar påskris och pysslar ägg och kycklingar på jobbet. I hemmet mjukstartar jag påskgodisgörandet med en favorit från ifjol, små smaksatta påskägg. Det är två sorter: Tuttifruttiägg med apelsinchoklad och Passionsfruktsägg med apelsinchoklad. Inspirationen fick jag på bloggen Söta saker.

Tuttifruttiägg 15 små

Ca. 75 g mandelmassa

4 droppar tuttifruttiessens

Röd karamellfärg

Mörk choklad med apelsinsmak

(el. annan smak)

Strössel





Passionsfruktsägg 15 st små

 Ca. 75 gr mandelmassa

4 droppar passionsfruktsessens

Gul karamellfärg

Mörk choklad med apelsinsmak (el. annan smak)

Strössel


Gör så här (gäller båda)

1. Knåda mandelmassan mjuk och smaksätt med essensen.

2. Tillsätt karamellfärg (och lägg ev i kylen en stund om den blir för kladdig)

3. Smält chokladen i ett vattenbad (choklad i tom skål ovanpå en kastrull fylld med kokande vatten)

4.. Rulla ägg av mandelmassan.

5. Doppa halva äggen i chokladen och strö sedan strössel på dem.

Lägg i kylen och låt stelna. Lite roligare än vanliga mandelmasseägg   

Av enkakaiugnen - 26 mars 2012 21:45

   

I fredags hade jag världens bakinspiration och ville testa något nytt. Jag har aldrig bakat med muscovadosocker förut så därför blev det en sån kaka. Och gud vad god den blev! Verkligen saftig och med lite kolasmak. Passade perfekt med vinbären, för som helhet blev kakan sötsyrlig och inte alls för söt eller sliskig. Den här kommer jag definitivt att baka igen. Receptet kommer från tidningen Hembakat.


Vinbärskaka 1 st

150 g rumsvarmt smör

2 dl muscovadosocker

2 ägg

3 dl vetemjöl

1 ½ dl kokosflingor

2 tsk bakpulver

1 dl mjölk

2 dl vinbär (går bra med både svarta och röda)


Gör så här:

Sätt ugnen på 175 grader.

1. Smörj en springform, ca. 22 cm i diameter, och bröa med ströbröd eller kokos.

2.Rör/vispa smör och socker poröst. Blanda ner äggen.

3. Blanda mjöl, bakpulver och salt i en skål och rör sedan ner det i smeten.

4. Tillsätt mjölk och blanda väl.

5. Häll smeten i formen och grädda kakan i nedre delen av ugnen i ca. 10 minuter.

6. Ta ut kakan och strö över vinbären. Grädda kakan i ytterligare 30 minuter. Känn med en sticka att den är klar.

Ät som den är, eller med en klick grädde. Mumsigt värre!

     

Av enkakaiugnen - 23 mars 2012 21:25

   

Det här receptet hittade jag i tidningen Hembakat där de kallas Hälsolimpor. Jag gillar lite grövre och rustika bröd så jag tyckte verkligen om de här. Jag gjorde om receptet lite så det passade med vad jag hade i kylen. Så här gjorde jag:


Hälsolimpor 2 st

50 g jäst

5 dl vatten

2 msk honung

2 tsk salt

3 dl filmjölk

1 dl solroskärnor

1,5 dl linfrö

½ dl russin

5 dl grovt rågmjöl

Ca. 10 dl vetemjöl special med fullkorn



Gör så här:

1. Smula jästen i en bunke och värm vattnet till fingervarmt, 37 grader.

2. Rör ut jästen i lite av vattnet och häll därefter i resten av vattnet.

3. Tillsätt honung, salt, solroskärnor, linfrön, russin, fil och rågmjöl.

4. Arbeta in vetemjölet, lite i taget, till degen blir smidig.

5. Låt jäsa under bakduk i ca. 40 minuter.

6. Forma degen till 2 limpor och lägg dem på en plåt med bakplåtspapper. Låt jäsa ytterligare 30 minuter under bakduk.

7. Sätt ugnen på 200 grader.

8. Pensla bröden med vatten och strö över solroskärnor eller sesamfrön.

9. Grädda bröden i nedre delen av ugnen i ca. 35-40 minuter.

  

Klart! 

Av enkakaiugnen - 22 mars 2012 21:38

     

Idag har vi invigt en av fjolårets födelsedagspresenter, våffeljärnet! Jag ville ha en riktigt bra våffelsmet så jag använde receptet på "Klassiska våfflor" ur Leilas bok "One more slice". Tyvärr levde resultatet inte riktigt upp till förväntningarna. Om det berodde på smeten, gräddaren eller våffeljärnet ska vi låta vara osagt. Det kan ha varit en kombination av alla tre. För Leilas recept brukar som sagt funka väldigt bra. Det blev dock inte de där frasiga våfflorna som jag ville ha, men då kunde jag ju å andra sidan använt receptet som heter just "Frasvåfflor". Tror vi gör så nästa gång och då kanske även järnet fungerar bättre. Men tills dess finns receptet på klassiska våfflor här. För även om de inte blev frasiga så smakade de väldigt gott. Med blåbärsylt, hjortronsylt och en klick grädde så var det alla tiders. Vill man hellre ha äppelmos till (hur gott som helst) så hittar man det här. Är man mer inne på rabarber- och jordgubb såhär på vårkanten så kan man klicka här.


Leilas klassiska våfflor Ca. 10-12 våfflor  

5 dl vetemjöl

1 ½ tsk salt

2 tsk bakpulver

8 dl mjölk

75 g smör

4 ekologiska ägg


Gör så här:

1. Blanda mjöl, salt, bakpulver och hälften av mjölken. Rör till en slät smet.

2. Smält smöret och vispa ner det och resten av mjölken.

3. Rör i äggen.

4. Låt smeten svälla i 20-30 minuter.

5. Värm våffeljärnet, pensla det med smält smör och grädda våfflorna tills de blir som du vill ha dem.

Servera med sylt och lättvispad grädde!


   

Av enkakaiugnen - 20 mars 2012 21:59

     

Igår kväll var jag på spelkväll med en massa roligt folk och alla skulle ta med ett sällskapsspel och något ätbart. Ätbart = chans att baka, tänkte jag och hade planer på att göra en chokladkaka med chili i. Men jag fegade ur för jag hade fel chili hemma, så det blev de här små godingarna istället. Det är Leilas grundrecept på brownies som jag inte hade provat förut. Jag har ju bakat en hel del av hennes bakverk vid det här laget, men just brownies har jag missat. Inte helt oväntat så blev de jättegoda! Det är ju så med hennes recept, att man nästintill aldrig blir besviken. Jag har ganska mycket blåbär i frysen så det blev blåbärssmak på mina brownies. De som smakade tyckte att det gav en lite syrlig och citronaktig smak på dem, vilket jag kan hålla med om. Men det gjorde ingenting, tvärtom så tyckte jag att det gjorde dem lite bättre och inte sådär supersöta som brownies kan vara. Sammanfattningsvis så blev det goda, saftiga, chokladiga brownies med blåbärssmak. Receptet kommer här. Over and out...



Blåbärsbrownies Ca. 20 st "små" (eller normalstora, med svenska mått mätt)

175 g mjukt smör

3 dl strösocker

1,5 dl kakao

0,5 dl ljus sirap

½ tsk salt

3 ekologiska ägg

1,5 dl vetemjöl

Ca. 60-100 g Mörk choklad med blåbärssmak (t.ex. Blueberry intense från Lindt)

2 dl blåbär (frusna)


Cholkadglasyr

60 g mjukt smör

4,5 dl florsocker

0,75 dl kakao

1 tsk vaniljsocker

100 g philadelphiaost

0,5 msk varmt kaffe


Gör så här:

Sätt ugnen på 175 grader.

1. Vispa smör och strösocker vitt och krämigt.

2. Tillsätt sirap, salt och kakao.

3. Rör ner äggen, ett i taget och därefter vetemjölet.

4. Hacka chokladen och rör ner den.

5. Rör sist ner blåbären.

6. Smörj en form, ca. 20x30 cm, och pudra den med kakao (istället för ströbröd).

7. Häll/klicka smeten i formen och bred ut den så den blir jämt fördelad.

8. Grädda i ca. 30-35 minuter.

Låt kakan svalna innan du brer på glasyren.

Glasyren:

1. Vispa ihopsmör, florsocker, kakao och vaniljsocker så det blir krämigt.

2. Tillsätt philadelphiaosten och kaffet och vispa till en slät smet.

Bred glasyren över den avsvalnade kakan och garnera med det du har hemma och tycker blir fint.

   

De här blir mitt bidrag till Månadens sötsak på Söta saker, där temat för månaden är "Personligt". Eftersom jag alltid alltid har någon form av chokladkaka både i frysen och i skafferiet så tycker jag att de här chokladstinna blåbärsrutorna passar perfekt. Särskilt eftersom blåbär också är en av mina favoritsmaker.

Av enkakaiugnen - 19 mars 2012 17:57

   

Mitt sötsakssug har jag ärvt efter min mamma. Hon är precis lika glad i kakor som jag är, nästan lite gladare till och med. Det finns en viss typ av kakor och recept som direkt ger mig känslan av att det här skulle mamma gilla. Lite mer rustika kakor, som exempelvis innehåller nötter och havregryn, det är hennes grej. Och äppelkakor. Det här är just en äppelkaka och det är mamma som bakat den, men receptet är hämtat från en av mina bakböcker: The humingbird bakery. Den var god, men både jag och mamma tyckte att den kunde fått vara saftigare och att äpplena kunde fått vara betydligt fler än i receptet. Så det ändrar vi till nästa gång. Här kommer originalreceptet.


Smulig Äppelkaka Ca. 8-10 bitar
4 msk rumsvarmt smör
2 1/4 dl mjöl
1 dl socker
1 ägg
1 tsk bakpulver
½ tsk vaniljsocker
½ krm salt
3/4 dl mjölk
3 granny smith-äpplen, skalade och skurna i skivor (tag gärna fler).

Smuldeg:
1 1/4 dl vetemjöl
½ tsk kanel
3 msk kallt tärnat smör
1 dl farinsocker

Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader. Smöra och bröa formen.
Gör smuldegen:

1. Sikta ihop mjöl och kanel. Arbeta in smöret med fingrarna till blandningen är smulig.

2. Rör ner sockret och ställ sedan smuldegen åt sidan.
Gör kaksmeten:
3. Vispa smör och socker ljust och luftigt. Tillsätt ägget.
4. Sikta ihop mjöl, salt, bakpulver och vaniljsocker och häll häften av mjölblandningen i äggsmeten.
5. Tillsätt hälften av mjölken och vispa ihop smeten med elvispen.
6. Tillsätt resten av mjölblandningen och mjölken och vispa mer.
7. Häll smeten i en springform (om ca. 20 cm i diameter) och lägg äpplena på smeten.

8. Fördela smuldegen jämt över äpplena.
9. Grädda i 35-45 minuter eller tills den är gyllenbrun. Låt svalna i formen.

Servera med vaniljsås eller vaniljglass!

 

Av enkakaiugnen - 14 mars 2012 20:00

   

Det här måste vara de godaste scones jag har ätit!  Det är faktiskt inte så ofta som jag inte kan hejda mig i kakväg. För det mesta är jag nöjd bara jag får en kaka, eller en halv till och med. Men av den sorten räckte inte det, jag tryckte i mig två på en gång som om jag ville besegra dom. Jag kan ibland få den känslan när det gäller mat...men det är en annan historia. (Mamma, förresten, det här är precis din typ av kaka, testa dom!) Receptet kommer från Top with cinnamon och måtten var skrivna i cups, men jag har omvandlat det till dl. Om man är kola- och chokladtokig så kommer man inte bli besviken!


Lyxscones med chokladkola 12 st

3 dl vetemjöl

2 msk florsocker

1 ½ tsk bakpulver

1 1/4 tsk salt

4 msk kallt smör

4 msk mjölk

1 ägg

1 tsk vanilj

4 msk hackad mörk choklad


5 msk strösocker

1-2 tsk kanel


Kolasmet:

1, 2 dl socker

4 msk sirap

4 msk smör

½ tsk vaniljsocker

½-1 msk kakao

1 msk mjölk


Gör så här:

Sätt ugnen på 175 grader.

1. Blanda mjöl, florsocker, bakpulver och salt i en bunke.

2. Tärna smöret och nyp ihop det med mjölblandningen.

3. Hacka chokladen och rör ner den.

4. Vispa ihop mjölk, ägg och vaniljsocker i en egen bunke och rör sedan ihop med mjölblandningen.

5. Arbeta degen så den är smidig och rulla sedan till 12 bollar. Platta ut dem något.

6. Blanda socker och kanel väl och vänd sedan varje degplatta i kanelsockret. Lägg plattorna på en tallrik.

Gör kolasmeten:

7. Smält smöret på medelhög värme och rör därefter ner sirap och socker. Rör och värm tills sockret löst upp sig och smeten tjocknat lite.

8. Ta av smeten från plattan och rör ner mjölk och vaniljsocker och kakao.

9. Smörj en muffinsform och fördela därefter kolasmeten i de tolv formarna.

10. Platta till degbitarna så de passa i muffinsformarna och lägg en platta i varje form, på kolasmeten.

11. Grädda i ca. 12-15 min tills de fått lite färg och är lite hårda på ytan.

12. Låt dem vila i plåten ca. 2 minuter och lägg dem sedan att svalna på ett galler med bakplåtspapper.

Klart! De här små läckerbitarna gör vilken sockerberoende som helst lycklig!

   

http://enkakaiugnen.bloggplatsen.se/2012/03/14/7530817-quick-mini-monkey-breads-lyxscones-med-chokladkola/
Av enkakaiugnen - 13 mars 2012 12:00

      

Mitt andra bakprojekt igår utgick från 7 brunprickiga bananer som blev över efter fjällresan. Banan i kakor har tidigare inte alls varit någon favorit hos mig, men sedan jag gjorde Leilas Elvis Presley Cupcakes tycker jag betydligt mer om det. Men det ska gärna vara med choklad! Så därför fick det bli den här kakan. Helst ska man nog använda valnötter i den, för det blev lite väl matigt med de andra nötterna. God blev den hur som helst, snåla inte med kakaon! Receptet kommer från recept.nu men är lite ändrat.


Choklad- och banankaka Ca. 10-12 bitar

2 st ägg
50 g smör
1 dl filmjölk (el. kesella)
2 st bananer
½
dl russin
½ dl socker
1.5 dl dinkelvetemjöl
2 dl valnötter (eller andra nötter)
3/4 dl kakao
1 tsk bakpulver
3 msk hela linfrön


Gör så här:

Sätt ugnen på 175 grader.

1. Smält smöret, mosa bananerna och hacka nötterna fint.

2. Vispa ägg och socker poröst.

3. Tillsätt smör, fil, mosad banan och nötter.

4. Blanda de torra ingredienserna för sig och rör sedan ned dem i äggsmeten.

5. Smöa och bröa en form, ca. 22 cm (helst med sojamjöl, alternativt ströbröd).

6. Häll smeten i formen och grädda i ca. 25-30 minuter, tills kakan har stannat.

Ät som den är eller med glass och grädde.

     

Presentation


Hej! Kul att du tittade in! Jag som bakar och skriver heter Lotta och älskar kakor. Både att baka och att äta! Mest av allt gillar jag kakor som går fort att göra men ändå är tokgoda! Hör gärna av dig om du undrar något, till enkakaiugnen@gmail.com.

Kategorier

Sök i bloggen

Bloggbanner afrikas horn 230 170

Länkar

Månadens sötsak

Söta saker

Senaste inläggen

Fråga mig

32 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19 20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2012 >>>
Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards