Alla inlägg under februari 2017

Av enkakaiugnen - 11 februari 2017 13:18

Mer bullar! Det tar visserligen tid men är så värt det. Heja hemmabullar!         

Kanelbullar ca 30 st
150 -175 g smör
1 dl strösocker
1/2 tsk salt
1 ägg
50 g jäst   
5 dl mjölk
2 tsk kardemumma
13-15 dl vetemjöl

Ca. 75 g mjukt smör

Kanel

Strösocker

Gör så här:

1. Smält smöret och blanda därefter ner mjölken. Värm vätskan till fingervarmt (37 grader).

2. Smula jästen i en bunke och häll vätskan över jästen och rör ut den så den löser sig.

3. Tillsätt socker, salt, kardemumma och ägget.

4. Rör därefter i mjölet, lite i taget. Arbeta degen så den blir slät.
5. Låt jäsa i ca 45 min under bakduk.

6. Kavla ut degen till en rektangel. Bred smöret över rektangeln och täck smöret med kanel och socker.

7. Vik ena långsidan till mitten av rektangeln och vik sedan den andra långsidan över den första så att det blir som tre lager deg.

8. Skär ca. 1-2 cm breda remsor så det blir ca. 45 remsor. Forma dem till knutar (man kan t.ex skära ett snitt i varje remsa och stoppa in ena änden där innan man knyter ihop dem.

9. Lägg knutarna på en plåt med bakplåtspapper och låt jäsa i ca. 45 min till under bakduk tills de är riktigt stora.

Sätt ugnen på 250 grader.

10. Pensla bullarna med ägg och strö över pärlsocker och/eller mandelströssel
11. Grädda i ca 7-8 min

Av enkakaiugnen - 11 februari 2017 13:04

Bland det bästa med vintern - semlor! Nu finns det ju en hel nöjespark av variationer men jag har inte testat någon annan än originalet hittills. Är väldigt sugen på prinsessemlan, den med marsipan runt. Det kan ju inte bli fel! Men tills jag ids göra mig en sån så får jag nöja mig med dessa. Själva bullen blev riktigt bra, var rädd att den skulle bli kompakt men inte alls.


Jag brukar göra semmelbullarna när jag bakar vanliga kanelbullar och bara rulla några släta bullar utan fyllning helt enkelt. Resten blir kanelsnurror. Har utgått från mammas recept på kanelbullar, tycker det är bäst av alla de jag testat hittills och det blir riktigt bra semlor av det också. Här är receptet.


Semlor ca 30 st
150 -175 g smör
1 dl strösocker
1/2 tsk salt
1 ägg
50 g jäst   
5 dl mjölk
2 tsk kardemumma
13-15 dl vetemjöl


Gör så här:

1. Smält smöret och blanda därefter ner mjölken. Värm vätskan till fingervarmt (37 grader).

2. Smula jästen i en bunke och häll vätskan över jästen och rör ut den så den löser sig.

3. Tillsätt socker, salt, kardemumma och ägget.

4. Rör därefter i mjölet, lite i taget. Arbeta degen så den blir slät.
5. Låt jäsa i ca 45 min under bakduk.

6. Dela degen i två lika stora delar. Dela dem i ca. 15 mindre bitar (beroende på hur stora semlor du vill ha). Runddriv bitarna till släta bullar (tryck med handflatan över dem och rör handen i en cirkel).

7. Lägg bullarna på en plåt med bakplåtspapper och låt jäsa i ca. 45 min till under bakduk tills de är riktigt stora.

Sätt ugnen på 250 grader.

8. Grädda i ca 7-8 min.

Låt dem svalna innan du fyller dem. Jag gillar att riva mandelmassa och blanda med lite mjölk och inkråm från bullen innan jag fyller dem igen. Och inget socker i grädden! Då blir det för sliskigt. Men det är ju en smaksak.

    

Av enkakaiugnen - 5 februari 2017 12:08

   

Hittade ett recept på riktigt goda mjölfria frallor hos Baka Sockerfritt. Fördelen med den här typen av bröd är att de går så fort att baka. Det blev väldigt gott för att vara utan vanligt mjöl men jag saknade lite kryddor. Nästa gång ska jag använda brödkryddor, det brukar ju lyfta de flesta bröd. Väldigt bra konsistens också, så är man på jakt efter goda mjölfria bröd ska man absolut testa detta! Har gjort om receptet lite, här är det.


Solrosfrallor 4 st

1 ägg
1 msk olja
40 gram gräddfil
1/3 dl solrosfrön (ca. 0,75 dl malda solrosfrön)
½ msk kokosmjöl
2 msk mandelmjöl
1 tsk fiberhusk
1 tsk bakpulver
1 krm salt


Gör så här:

Sätt ugnen på 175 grader.

1. Mixa solrosfröna till ett mjöl och blanda med resten av de torra ingredienserna.

2. Rör ner olja, ägg och gräddfil och blanda noga till en deg. Låt svälla i ca 5 minuter.

3. Blöt händerna och gör ca 4 frallor av degen på en plåt med bakplåtspapper.

4. Grädda i nedre delen av ugnen i 20-25 minuter.

   

Rykande kaffe och nybakad fralla - oslagbart!

Av enkakaiugnen - 5 februari 2017 11:55

      

Testade att göra ett fröknäcke med mer havremjöl och bovetemjöl än jag använder i vanliga fall. Ville ha mindre frön för det blir mycket av det ändå. Det blev riktigt bra, men man får inte kavla ut det för tunt. Då blir det bara fras av allt. Kolla också när gräddningen är över att det verkligen är genomgräddat så det inte är mjuka partier någonstans. Är det fortfarande lite mjukt så gräddar man det bara en stund till så det hårdnar.


Mjölfritt havre- och fröknäcke

½ dl majsmjöl  

1 dl bovetemjöl

1 dl havremjöl (vanliga havregryn som mixas till pulver)
½ dl solroskärnor
½ dl sesamfrön
1/2 dl rapsolja
3 dl kokande vatten
Ev. 1 tsk brödkryddor

Ev. flingsalt


Gör så här:

Sätt ugnen på 150 grader.

1. Blanda alla torra ingredienser i en bunke.

2. Tillsätt olja och kokande vatten och rör ihop till en smet.

3. Bred ut smeten på en plåt med bakplåtspapper.

4. Grädda i ca. 40 minuter tills knäcket fått fin färg.

Frökexen till höger provade jag också häromdagen. Råkade dock salta två gånger så det blev mer som chips. Gott hur som helst.

Presentation


Hej! Kul att du tittade in! Jag som bakar och skriver heter Lotta och älskar kakor. Både att baka och att äta! Mest av allt gillar jag kakor som går fort att göra men ändå är tokgoda! Hör gärna av dig om du undrar något, till enkakaiugnen@gmail.com.

Kategorier

Sök i bloggen

Bloggbanner afrikas horn 230 170

Länkar

Månadens sötsak

Söta saker

Senaste inläggen

Fråga mig

32 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2017 >>>
Matbloggstoppen

Skapa flashcards