Alla inlägg under april 2013

Av enkakaiugnen - 30 april 2013 13:30

     Här är mitt favoritrecept på tårtbotten. Enkel att göra och den blir både god och får en väldigt bra form och konsistens. På varje tårtinlägg står det vad jag fyllt tårtan med och anges inget annat är det den här bottnen som gäller. Jag har fått receptet av min mamma. Den kommer få följa med på kalas ikväll. Ha en fin sista april!


Tårtbotten

3 ägg

3 dl socker

3,3 dl vetemjöl

2,5 tsk bakpulver

1 tsk vaniljsocker

1,1 dl kokande vatten


Gör så här:

1. Vispa ägg och socker vitt och pösigt.

2. Blanda mjöl, bakpulver och vaniljsocker och vänd ner det i äggsmeten.

Rör i, vispa inte.

3. Blanda sist ner det kokande vattnet och rör till en slät smet.

4. Häll upp i en smörad och bröad form med avtagbar kant (ca. 24 cm i diameter)

5. Grädda i 175 grader i 45 minuter.

(Öppna inte luckan under tiden, då sjunker den.)


Klart! (Eller halvklart iaf, nu har man det roligaste kvar! Fyllningen!)


  

Av enkakaiugnen - 29 april 2013 13:00

      

Dom här godingarna kräver en chokladälskare. Gillar man mjölkchoklad så är det här helt rätt kaka. Den kräver dock ett glas mjölk eller en kanna kaffe till för att man inte ska få sötslag. Men trots allt så var den god! Väldigt lättbakade är dom också, så dom är perfekta när chokladsuget sätter in och det är för långt till affärn. Här är receptet:


Mjölkchokladcookies ca. 25-30 st

150 g hackad mörk choklad och mjölkchoklad

4 msk smör

1,5 dl mjöl

0,5 tsk bakpulver

0,5 tsk salt

2 stora ägg

1,8 dl farinsocker

1 tsk vaniljextrakt

100 g chokladbitar


Gör så här:

Sätt ugnen på 175 grader.

1. Smält den hackade chokladen och smöret i micron. Rör om då och då.

2. Vispa ägg och farinsocker fluffigt och vispa sedan ner chokladsmöret.

3. Blanda mjöl, bakpulver och salt i en bunke och rör ner det i smeten också tillsammans med chokladbitarna.

4. Klicka ut smeten i ca. 2 msk stora klickar på en plåt med bakplåtspapper.

5. Grädda kakorna i ca. 12-15 minuter och låt dem sedan svalna.

Klart!

Av enkakaiugnen - 27 april 2013 15:49

   

Ja, idag är det bakdag. Har inte bakat på hela veckan så nu var det läge kände jag. Och det blev en hel del bakat faktiskt. Två sorters matbröd, chokladcookies och en mjuka kaka med citron och blåbär (för ovanlighetens skull).

Jag börjar med det godaste, citron- och blåbärskakan. Anledningen till att jag fastnade för den här kakan var att det är en färskostkaka. Det är ett helt paket philadelphia i den och jag brukar alltid gilla såna kakor. Dom blir saftiga och lite roligare än vanliga sockerkakor. Jag valde själv att ha i blåbär, tyckte det blev roligare så. Alternativet är att göra fruktsallad eller fruktsirap att ha till istället men det ville inte jag. Enklare att ha bären i kakan istället. Den blev god och frisk, inte för söt, men ganska mastig ändå på något vis. Här är receptet.


Färskostkaka med blåbär och citron.

3 ägg

2 dl socker

50 smör

2 dl mjölk

200 g philadelphiaost

Skal och saft från 1 citron

5 ½ dl vetemjöl

1 tsk bakpulver

1 dl blåbär


Gör så här:

Sätt ugnen på 175 grader.

1. Smält smöret och låt det svalna

2. Vispa ägg och socker poröst.

3. Tillsätt smör, citron, mjölk och färskost. Vispa ihop till en jämn smet.

4. Blanda mjöl och bakpulver och vänd ner det i smeten. Blanda ordentligt.

5. Häll smeten i en smord och bröad springform, ca. 24 cm i diameter.

6. Rulla blåbären i lite mjöl och strö dem sedan över kakan.

7. Grädda mitt i ugnen i ca. 45 - 50 min. Kolla med en sticka att kakan är klar, den ska inte vara kladdig.

Klart!

   


Av enkakaiugnen - 22 april 2013 21:41

 

Yes, nu är den här! Blir så inspirerad av den här årstiden så det är inte sant. Det är ju bara sol och fåglar överallt, helt underbart. Alla är på så bra humör, folk ser framåt och gör roliga, våriga saker. Sol är ju något man är helt svältfödd på den här tiden på året och man tar ju minsta lilla chans att kunna gona i solen på balkonger och mot husväggar, även om man måste linda in sig i filtar och tofflor. Men vissa dagar är det ju faktiskt varmt redan på morgonen. Och det är ju ett strålande läge för en balkongfrukost! Det är lite kul, för det som får mest sökträffar här på bloggen på lördagar och söndagar är amerikanska pannkakor. Så jag tror att det finns ett visst sug efter brakfrukostar där ute. Här kommer några av mina förslag och favoriter till balkongfrukosten. Hoppas du hittar något som passar!


Kardemummascones.


 

Jordgubbs- och rabarbermarmelad.


   

 

Rostad müsli med kanel och kardemumma.


 

Supergoda och saftiga tekakor!


Mormors blåbärsgröt - ingen blåbärsgröt = ingen riktig frukost!


   


Päronmarmelad.


     

Amerikanska pannkakor.


Mer balkongfrukost, och dagar som den här:

 

Av enkakaiugnen - 19 april 2013 20:19


En ny favorit!! Och det är ju inte varje dag, för jag blir ju sällan riktigt nöjd. Men den här gången så! Ny typ av kaka som kombinerar två av mina favoriter, blåbär och mazarin. Det blir som en paj fylld med blåbärssirap och blåbär och sedan ett mazarintäcke ovanpå. Ni hör ju, den här måste man prova. Perfekt helgfika! Ganska enkel att få till också.

Det här med våren alltså. Nu känns det ju i kroppen, det är ju underbart just nu, när man börjar kunna fota ute igen och kan göra det även på kvällarna. Bilderna blir så mycket bättre då! Glatt och positivt är det i det lilla hushållet ikväll som ni märker, men sen är det ju också både fredag, vår, soligt, hela helgen kvar och en bit kaka här. Man behöver ju inget mer.


Blåbärsmazarinpaj 1 springform

Mördegsbotten:

2½ dl vetemjöl

4 msk socker

100 g smör

1 äggula


Blåbärsfyllning

500 g blåbär

1 dl socker


Mazarinsmet:

250 g mandelmassa

100 g smör

2 ägg

 

Gör så här:

Mördeg:

1. Nyp ihop mjöl, socker och smöret skuret i bitar till en smulig massa.

2. Blanda i äggulan och blanda snabbt ihop till en deg.

3. Kavla ut degen till en cirkel och lägg den i en form med löstagbar kant, ca. 24 cm i diameter. Tryck ut degen i formen, så den går upp minst 3 cm på kanterna. Ställ i kylen i 30 minuter.


Blåbärsfyllning:

1. Lägg bär och socker i en kastrull och koka upp så att nästan all vätska försvinner. Bären ska ligga som i en sirapslag när det är klart.


Mazarinsmet:

1. Riv mandelmassan och blanda med det mjuka smöret, t.ex med en stavmixer. Rör i äggen så det blir en slät smet.


Sätt ugnen på 175 grader.

4. Ta ut formen ur kylen och bred ut blåbärssirapen över bottnen. Fördela mazarinsmeten över.

5. Grädda i nedre delen av ugnen i ca. 45-50 minuter. Håll lite koll på slutet så inte yta bränns,

6. Låt kakan svalna innan du lossar kanten.

Klart! Servera precis som den är!

 


 

Av enkakaiugnen - 18 april 2013 14:30

 


Jag fick ett så himla fint födelsedagskalas i år. Trots att jag var sjuk på födelsedagen och fick ställa in det första kalaset, så blev kalas nummer två hur bra som helst. Många hade tid att komma och eftersom vi har en ganska liten längenhet så blev det väldans trångt och surrigt. Massa fina paket fick jag också, och en sång! Det är så roligt att få sånger. Vi hade en period i kompisgänget när vi skrev sånger till varandra till varje födelsedag, jag tror det var när vi fyllde 20 allihop. Det finns många fina klassiker i den samlingen. Min låt, som jag fick, började såhär:

"Vad du surrar lilla Lotta, vi blir matt. Och äter mycket gotta och blir satt". Väldigt sann och väldigt rolig textrad.

Att bero på nostalgi så kommer jag osökt in på en annan period i livet när jag ser tårtbilden här ovanför. Det var när Frida hade en lägenhet i Guds alla färger i Bosvedjan. Det var under samma period som TV4 visade alla Beckfilmer första gången (- ja det är ett tag sen). Då hade vi en fin lite tradtion som gick ut på att vi gick ner på COOP nedanför henne och köpte följande: tårtbotten, grädde, sylt och banan. Sen gick vi hem och monterade ihop tårtan, delade den på två och satte oss framför Beckfilmen och tryckte i oss en halv tårta var. Jag har tyvärr tacklat av sen dess, skulle aldrig få i mig en halv tårta idag.


Den tårta som syns på bilden här är dock lite mer omsorgsfullt gjorde, även om jag genade lite mer än vanligt denna gång. Men det får man. Så här gjorde jag.


Prinsesstårta

1 tårtbotten (färdig eller bakad, bakad version hittar du här.

2-3 dl jordgubbssylt (färdig eller hemgjord, hemgjord finns här

2-3 dl vaniljkräm - jag gjorde marsansås på påse denna gång och kryddade med lite extra vaniljstång.

5 dl lättvispad grädde.

1 grönt tårtlock i marsipan.

Det man vill garnera med.


Gör så här:

1. Gör tårtbotten, sylt och vaniljkräm enligt recepten.

2. Bred vaniljkräm på första lagret och lägg på nästa botten.

3. Bred jordgubbssylt på andra lagret och lägg på tårtlocket.

4. Rör ner 1-2 msk av sylten (ej bär) i grädden så den får lite jordgubbssmak. Täck tårtan med grädden och ha mest grädde på locket.

5. Lägg marsipanlocket över hela tårtan och dekorera med det du tycker blir fint.

Klart!

 

Av enkakaiugnen - 17 april 2013 22:28

 

Ni vet väl om att En kaka i ugnen finns på facebook? Samma namn, så gå in där och ta en titt, och gilla gärna!


Sitter just nu och väntar på att kvällens bakprojekt ska bli klart. Det är en Blåbärsmazarinkaka, två av mina favoriter kombinerade i samma kaka! När jag slutade mitt förra jobb så fick jag bland annat 5 mazariner i present och blåbär kan jag ju inte få nog av så jag har stora förhoppningar om smaken. Med lite tur kommer den upp imorn!


Gå in på facebook nu och gilla på facebook så blir jag glad!

Over and out.

 

Av enkakaiugnen - 16 april 2013 21:24

   

Ja, vad säger man? Inte världsklass i alla fall. Nej de här blev lite torra faktiskt, det är ju alltid lika trist och särskilt när man jäst saker för det tar ju sån tid. Så grädda lite kortare till och kavla inte ut dom för mycket!! Då kanske ni lyckas bättre än jag. På mitt första jobb som cafébiträde så hade vi rågkakor på menyn. Det där caféjobbet kommer jag nog alltid minnas, jag tyckte att det var så roligt! Mitt första riktiga jobb, från början hade jag kunnat jobba gratis, så roligt var det. Rågkakorna var hur som helst riktigt goda och saftiga och väldigt populära på just det caféet så det var dom jag såg framför mig när jag började baka. Men det blev inte riktigt så, men helt okej i alla fall. Här är receptet, ur tidningen BAKA:


Grov rågkaka ca. 8 st

50 g jäst

50 g smör

5 dl mjölk

2 tsk salt

2 tsk kummin

1 dl sirap

Ca. 6 dl rågmjöl

Ca. 9 dl vetemjöl


Gör så här:

1. Smula jästen i en bunke.

2. Smält smöret, tillsätt mjölken och värm till fingervarmt (37 grader).

3. Häll lite av vätskan över jästen och rör ut den. Häll i resten av vattnet.

4. Rör ner kummin, salt, sirap och sist mjölen, lite i taget.

5. Arbeta till en smidig deg och låt sedan jäsa under bakduk i ca. 30 minuter.

6. Ta upp degen på mjölat bakbord och forma till 8 runda kakor, ca. 15 cm i diameter. Kavla inte för mycket!

7. Lägg på plåtar med bakplåtspapper och låt jäsa ytterligare 30 minuter.

Sätt ugnen på 225 grader.

8. Grädda bröden i mitten av ugnen i ca. 12-15 minuter.

Låt dem svalna på galler under duk. Klart!



 

Presentation


Hej! Kul att du tittade in! Jag som bakar och skriver heter Lotta och älskar kakor. Både att baka och att äta! Mest av allt gillar jag kakor som går fort att göra men ändå är tokgoda! Hör gärna av dig om du undrar något, till enkakaiugnen@gmail.com.

Kategorier

Sök i bloggen

Bloggbanner afrikas horn 230 170

Länkar

Månadens sötsak

Söta saker

Senaste inläggen

Fråga mig

32 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17 18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< April 2013 >>>
Matbloggstoppen

Skapa flashcards