Alla inlägg under augusti 2016

Av enkakaiugnen - 24 augusti 2016 22:29

   

Den här kakan blir bara mer och mer av en favorit! Den går ju att variera så mycket och den blir alltid saftig och god. Gjorde den för ett tag sen med röda vinbär i och det blev toppen. Och så favoriten och originalet med choklad då, som finns här. Men även denna variant med hallon och blåbär i blev riktigt god. Går väldigt fort att göra också, en rör ihop-kaka liksom. Här är receptet.


Hallon- och blåbärskaka 1 st

3 dl socker

2,5 dl vetemjöl

2 tsk vaniljsocker

2 tsk bakpulver

150 g smält smör

2 ägg

1,5 dl kokande vatten

Ca. 1,5 dl hallon och blåbär blandat

Färska bär att garnera mer


Gör så här:

1. Sätt ugnen på 175 grader.  

2. Smält smöret och koka vattnet.

3. Blanda ihop de torra ingredienserna i en bunke.

4. Blanda ner det smälta smöret i smeten.

5. Rör ner äggen, ett i taget.

6. Rör ner vattnet och rör till en jämn smet.

7. Rör ner bären i smeten.

8. Smöra och bröa en sockerkaksform och fyll den med smeten.

9. Grädda i ca. 35 minuter. Känn med en provsticka att den är klar. Den ska inte vara kletig.

 

Av enkakaiugnen - 24 augusti 2016 22:13

 
       Testade en ny variant av Leilas chocolate chip cookies idag. De går jättefort att göra vilket är ett krav nu när jag bakar. Jag rörde ner lite kakao också för att få mer chokladsmak. Glömde dock ägget i min iver men det gick fint ändå. Goda kakor med en stark chokladsmak. Receptet kommer som sagt från Leila.se men är lite omgjort.
 
Cookies med choklad Ca. 20 st
125 g mjukt smör
1 dl råsocker
1 ekologiskt ägg
1 1/2 dl vetemjöl
1/2 dl havregryn
1/2 tsk bakpulver
1-2 msk kakao
1/4 tsk salt
100 g mörk kvalitetschoklad 70 %

Gör så här:
1. Vispa smör och råsocker krämigt och rör i ägget.
2. Blanda vetemjöl, havregryn, kakao, bakpulver och salt och vänd ner det i smeten.
3. Hacka chokladen grovt och blanda i degen.
4. Forma degen till en rulle (cirka 5 cm i diameter) och rulla in den i bakplåtspapper eller plastfolie. Frys den sedan i cirka 30 minuter.
5. Sätt ugnen på 180 grader.
6. Skiva rullen i 1 cm tjocka skivor och lägg skivorna på en plåt med bakplåtspapper.
7. Grädda kakorna gyllene i mitten av ugnen i cirka 10 minuter.

Av enkakaiugnen - 11 augusti 2016 20:41

      

En riktigt god paj, men hjälp vilken tid det tog! Kanske kan bero på att jag saknade först rabarber som min andra hälft fick hämta hos mina föräldrar. Därefter fanns ingen citron. Iväg igen då och så var det ordnat. Men när det sen inte fanns något socker heller så höll jag på att kasta ut allt genom fönstret. Sen var ju receptet också i en väldans massa steg men gott blev det! Tror däremot att det där med varm sockerlag för att vispa maräng är ett hitte på. Får aldrig till det! Med vanlig maräng är det inga problem. Så jag skulle ha struntat i de sista stegen med sockerlag och grejer och bra vispat äggvitorna med sockret. Nu blev resultatet en maräng som aldrig stelnade men sen blev den istället stenhård på pajen när jag värmde på i ugnen. Learning ny doing till nästa gång! Eftersom receptet var så många steg så ids jag helt enkelt inte skriva ut det här utan länkar till köket.se där originalet finns. Här är receptet.

 

Av enkakaiugnen - 11 augusti 2016 20:30

      

Jag blir ganska glad av ganska lite har jag märkt många gånger. Kan bli så väldigt nöjd och oproportionerligt glad över att hitta en bortglömd dumlechoklad när jag ska dricka kaffe till exempel. Alla typer av fina små överaskningar i vardagen gör mig verkligen riktigt glad. Särskilt om man kan äta dem. Att hitta en sån här goding till kaffet är lite extra bra för man kan äta en hel drös utan att det är onyttigt eftersom de är gjorda på dadlar och koksfett. De godaste nyttiga chokladbollarna hittills på den här bloggen! Receptet kommer från Lindas bakskola.


Nyttiga chokladbollar med kokosfett 15 st

6 torkade dadlar
3 dl havregryn
1 ¾ msk kakao (mer för "mörkare" chokladsmak
1 dl kokos
¾ dl kokosolja
1 nypa salt
2–3 msk kaffe
1 msk vatten

Kokos att rulla i

 

Gör så här

1. Ta ut kärnorna ur dadlarna och lägg dem i en skål.

2. Mixa sönder dadlarna ihop med havregrynen till en kladdig massa med en mixerstav.

3. Rör ner kakao, kokos, kokosolja, salt och kaffe, lite i taget till en lagom kladdig smet.

4. Rulla bollar av smeten och rulla dem i kokos. Om smeten är för torr kan du tillsätta lite vatten eller mer kaffe så bollarna blir kladdigare. Förvara bollarna i kylen eller frys in dem. Jag fryser alltid in dem och äter en om dan, efter middagen. En chokladboll om dan...

 

Av enkakaiugnen - 2 augusti 2016 23:21

 

Jag har bakat för lite på slutet... Då ska man inte ta egna beslut, man ska följa receptet. Eller så ska man i alla fall modifiera dem med lite känsla och inte lägga till dubbelt så mycket gräddningstid. För då blir kakan torr. Learning by doing. Så, följ receptet bara så blir det kanon. Receptet kommer för övrigt från Jennys matblogg som jag hittatväldigt mycket matinspiration hos på sista tiden.


Citronkladdkaka (en rundform cirka 24 cm)
2 citroner
4 1/2 dl strösocker
200 g smör
3 ägg
2 tsk vaniljsocker
3 dl vetemjöl


Gör så här :
Sätt ugnen på 175 grader ,

1. Smält smöret och låt det svalna.

2. Rör ihop ägg och socker.

3. Tvätta citronerna och riv av det gula skalet ner i smeten. Pressa ner saften ur de två citronerna och rör om.

3. Rör ihop mjöl, vaniljsocker och vänd ner i smeten. Rör ihop tills allt har blandat sig.

4. Rör sist ner det smälta, avsvalnade smöret.
5. Smörj & bröa formen och häll i smeten. Grädda i mitten på ugnen i cirka 25-30 minuter (inte längre!)

Låt stanna till sig i kylskåp ett par timmar innan servering.


Jag gillar att servera den med blåbärsgrädde. Brukar röra ihop vispad grädde med lite blåbärssylt och färska blåbär om jag har.

 

(Ursäkta bildkvaliteten, tidsbrist helt enkelt).

Av enkakaiugnen - 2 augusti 2016 23:11

     Så jäkla roligt att få blogga lite igen! Har sån baklust och blogglust nu! Den här kakan måste ni prova, så bra på så många sätt. Den blev riktigt god, gillar vinbären ihop med den söta kakan. Det gör dessvärre att man kan äta hur mycket som helst av den. Den går fort att baka och den är enkel att få till. Det är en variant på min favoritkaka med choklad - Mariannes chokladkaka. Här är receptet. Bake away!


Saftig vinbärskaka 1 st

3 dl socker

2,5 dl vetemjöl

2 tsk vaniljsocker

2 tsk bakpulver

150 g smält smör

2 ägg

1,5 dl kokande vatten

Ca. 1 dl röda vinbär

1 msk sirap


Gör så här:

1. Sätt ugnen på 175 grader.  

2. Smält smöret och koka vattnet.

3. Blanda ihop de torra ingredienserna i en bunke.

4. Blanda ner det smälta smöret i smeten.

5. Rör ner äggen, ett i taget.

6. Rör ner vattnet och rör till en jämn smet.

7. Smöra och bröa en sockerkaksform och fyll den med smeten.

8. Blanda sirap och vinbär och fördela ut vinbären jämt runt kakan.

9. Grädda i ca. 35 minuter. Känn med en provsticka att den är klar. Den ska inte vara kletig.

Klart!

Presentation


Hej! Kul att du tittade in! Jag som bakar och skriver heter Lotta och älskar kakor. Både att baka och att äta! Mest av allt gillar jag kakor som går fort att göra men ändå är tokgoda! Hör gärna av dig om du undrar något, till enkakaiugnen@gmail.com.

Kategorier

Sök i bloggen

Bloggbanner afrikas horn 230 170

Länkar

Månadens sötsak

Söta saker

Senaste inläggen

Fråga mig

32 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2016 >>>
Matbloggstoppen

Skapa flashcards