Alla inlägg under december 2011

Av enkakaiugnen - 31 december 2011 13:35

 

Nyårsefterrätten bubblar i ugnen och här sitter jag och borde egentligen öka takten om jag ska bli fin och färdig nån gång. Men innan dess vill jag önska alla ett gott nytt år och bak-år! Jag har fått två nya bakböcker i julklapp och en ny sprits, så det kommer bakas mer än nånsin under 2012. Att starta en bakblogg var en av de bästa sakerna jag gjorde under 2011, det är så kul att blogga och baka! Framförallt är det kul att hitta andra bakbloggar och få inspiration. Sen är det ju såklart väldigt roligt att se vad ni som läser tycker och tänker om det jag gör. Så därför tänker jag baka för glatta livet och försöka hitta på en massa nya roliga bakprojekt under 2012! Men innan dess väntar nyårsnatten. Hoppas den blir kanon för er och hoppas ni får äta en massa godsaker. Det ska jag! Gott nytt år!

Av enkakaiugnen - 27 december 2011 21:37

Snart vankas det ju nyår här i krokarna. Och i de flesta andra krokar också för den delen. Jag ska göra efterrätt dagen till ära och det lutar åt passionsfruktshållet. Jag är inte riktigt säker än, men antagligen blir det någon slags cupcake...återkommer om detta. Tills dess vill jag passa på att tipsa om några desserter som jag gillar och som passar till firandet av det nya året!

    

Blåbärsmousse är väldigt gott och lite lagom lyxigt!


  

En annan glas-dessert är denna, snabbgjord cheesecake med citron och blåbär. Perfekt om man är många och vill ha en lättgjord men god efterrätt. 

 

Vill man göra nåt lite mer avancerat kan man prova denna vaniljbakelse. God, söt och ganska stilig också.

Den här tobleronemoussen är så god och bland det enklaste man kan göra. Men vispa inte för länge!! Det har jag gjort en gång och då skär det sig ordentligt. 

Hoppas detta kan ge lite bakinspiration! Om det inte gör det så ta en titt på choklad-kategorin och paj-kategorin i vänsterspalten. Så återkommer jag snart med cupcakebaket! Ha det fint så länge!

Av enkakaiugnen - 22 december 2011 23:28

         

En väldigt bra matblogg som jag följer är Chiliconkarin. Där finns allt från mat till kakor och godis, så ta en titt där. Det är hos henne jag hittat dessa 7 layer bars så receptet kommer därifrån (även om jag lagt till lite eget). Jag skar dem i mindre bitar så de blev som julgodis, men man kan göra dem som kakrutor också. De är enkla att göra och det går ganska fort också. En perfekt gå bort-present att fixa i sista minuten! Ganska söta är de, antagligen på grund av den kondenserade mjölken. Så ett tips är att ta mörk choklad så jämnar smakerna nog ut sig lite mer än de gjorde för mig som använde mjölkchoklad. I receptet står det måttet "kopp". Jag använde mig av en vanlig kaffekopp med fat som rymmer ca. 1½-2 dl. Det spelar inte så stor roll i det här receptet att det blir exakt rätt mängd, man kan gå lite på känsla om vad man gillar själv.


7 layer bars

100 g smält smör
1 1/2 kopp smulade digestivekex (eller ca. 8 digestive och 4 småkakor)
1 burk kondenserad mjölk (finns på bakhyllan i affären)
Ca. 150 g hackad mörk choklad
Ca. 15 mjuka kolor, t.ex dumle, rollo el. werthers mjuka
Ca. 100 g hackade hasselnötter/valnötter
1 rågad kopp kokosflingor


Gör så här:

Sätt ugnen på 180 grader.
1. Smula sönder kexen och småkakorna till fina smulor.

2. Smält smöret och tillsätt det till kexsmulet. Blanda ihop till en fast smet. Tillsätt mer digestive om den är för löst. Tryck ut degen i en form med bakplåtspapper, ca. 20*20 cm

3. Hacka nötter, choklad och kolor.

4. Häll den kondenserade mjölken över kexbottnen och fördela den jämt.

5. Lägg därefter på choklad, kolor och nötter.
6. Strö sist över kokosen och grädda i ca. 25 minuter.

7. Låt den kallna och skär sedan i så stora rutor som du vill ha.

Lägg dem i en fin burk och knyt ett snöre runt  - present!

   

Av enkakaiugnen - 18 december 2011 11:50

   

De här påminner mig om en vinterkväll för några år sedan hemma hos Emmeli i Stöde. Jag älskar ju sötsaker i alla former, men i bland blir man ju lite extra glad när kakfatet svämmar över av såna här små godingar och den gången hade jag aldrig smakat dem innan. Det här är första gången jag bakar egna och för att få till dem använde jag Leilas recept. Då är man liksom alltid på den säkra sidan, det är svårt att misslyckas med hennes kakor. Det blev jättegoda, särskilt med en kopp kanelté. Då är julkänslan nära. 


Saffransbiscotti Ca. 25-35 st

100 g smör

1 g saffran  

2 ekologiska ägg

1½ dl strösocker

5 dl vetemjöl

1 ½ tsk bakpulver

1 dl sötmandel


Gör så här:

1. Sätt ugnen på 175 grader.

2. Smält smöret tillsammans med saffran, häll över i en bunke och låt svalna lite.

3. Rör ner äggen i smöret.

4. Blanda de torra ingredienserna med hel sötmandel och vänd ner det i bunken.

5. Forma degen till två el. tre längder och lägg på en plåt med bakplåtspapper.

6. Grädde mitt i ugnen i ca. 25 minuter.

7. Ta ut längderna och sänk ugnsvärmen till 125 grader.

8. Skär längderna i ca. 1 cm tjocka skivor.

9. Lägg dem på sidan och torka dem i ugnen i ytterligare 15 minuter.

Enjoy!!

     

Av enkakaiugnen - 16 december 2011 20:14

 

Pannacotta är det enda ord jag vet som rimmar på mitt namn. Lite lustigt tycker jag. Den här åt vi i lördags när vi hade finfrämmande här på glöggkväll. Trevligt som bara den var det och efterrätten blev riktigt god. Testa den i helgen om ni är lite saffranssugna! Den smakar som en lussebulle i mjukare form, så de andra som åt den. Kan bara hålla med.


Saffranspannacotta med pepparkakor 4 st

1 1/4 gelatinblad

½ vaniljstång

0,5 g saffran (1 pkt)

2,5 dl vispgrädde

1/4 dl strösocker

5 pepparkakor


Gör så här:

1. Lägg gelatinbladen i kallt vatten så de täcks.

2. Häll upp grädden i en kastrull. Tillsätt saffran och socker.

3. Dela del halva vaniljstången på mitten på längden. Skrapa ur fröna och lägg dem i kastrullen. Lägg även ner stången.

4. Slå på plattan och sjud på låg värme i ca. 3 min.

5. Ta upp gelatinbladen och krama ur dem så att vattnet försvinner så mycket det går.

6. Ta bort kastrullen från plattan och rör ner gelatinbladen i grädden. Rör ordentligt så det inte blir klumpar!

7. Ta bort vaniljstången från grädden.

8. Häll upp i 4 små, fina glas. Låt dem stå en stund och svalna. Ställ sedan in dem i kylen för att de ska stelna. Det tar minst 2 timmar.

9. Ta ut dem alldeles innan ni ska äta dem och strö krossade pepparkakor över dem.

Klart, färdigt, ät!

   

Av enkakaiugnen - 15 december 2011 22:10

 

Å jag blir så glad över alla som har hittat hit nu under jalbaksruschen! Jag har fler besökare nu är jag någonsin haft och det känns så himla roligt! Tack alla ni som hittar hit! Lämna gärna en kommentar och säg vad ni tycker om bloggen, allt från utseende till innehåll. Är så bra och kul att få lite feed-back! Imorn kommer det upp en saffranspannacotta med pepparkakor. So long!

    

   

Av enkakaiugnen - 13 december 2011 19:16

   

Säg det fort sju gånger! Safftiga saffransmuffins, safftiga saffransmuffina, taffsiga saffransmuffins...

De här blev en fullträff, vilket känns toppen eftersom det är lucia idag och jag inte har bakat några lussebullar alls. Så om ni också vill ha en sista minuten-lussefika så rekommenderar jag de här! Fort gick det också och väldigt saftiga blev de.


Saffransmuffins 12-15 st

150 g mandelmassa

150 g rumsvarmt smör

1 dl rårörsocker

½ g saffran

½ dl apelsinjuice

2 ägg

2 dl vetemjöl

1 tsk bakpulver

1 tsk vaniljsocker

½ dl russin

Mandelspån


Gör så här:

Sätt ugnen på 200 grader.

1. Riv mandelmassan. Vispa ihop den med smör och socker.

2. Tillsätt äggen ett i taget och vispa till en fluffig smet.

3. Mortla ev. saffranet och tillsätt det och juicen.

4. Blanda mjöl, bakpulver och vaniljsocker i en bunke och rör försiktigt ner det i muffinssmeten.

5. Rör sist ner russinen.

6. Häll/klicka upp smeten i muffinsformar (gärna i en muffinsplåt) och grädda i ca. 15 min. Ta ut dem då så blir de saftiga (känn med en sticka så de inte är smetiga i mitten). Låt dem inte stå inne för länge för då blir de torra.

Ät med en kopp kaffe, hur gott som helst!

 

Av enkakaiugnen - 10 december 2011 15:30

      

Blåbärstryfflar hann vi också med att göra i lördags. Det var en idé som jag ville testa eftersom jag tycker att den blåbärschoklad man kan köpa från Åre chokladfabrik är så väldans god. Därför sökte jag ett recept på vanlig chokladtryffel och la till riktiga blåbär och dessutom lite björnbärsessens. Resultatet blev bra och tryfflarna blev goda. Det är lite vuxensmak på dem eftersom de rullas i kakao och därför blir ganska starka i chokladsmaken. Men gillar man mörk choklad och blåbär ska man absolut testa. Och vara beredd på att bli kladdig!


Blåbärstryffel Ca. 25 st

1 ½ dl vispgrädde
100 g smör
300 g mörk choklad, ca 50% kakaohalt

½ dl blåbär

Ca. 4 ml björnbärsessens.


Gör så här:

1. Tina ev. frysta blåbär. Låt dem rinna av på ett hushållspapper så de blir någorlunda "torra".

2. Koka upp grädde och smör i en kastrull. Rör under tiden så att smöret smälter.

3. Ta kastrullen från värmen. Bryt chokladen i bitar. Rör ner chokladen i grädden och låt den smälta. 

4. Tillsätt essensen och blanda väl.

5. Rör sist ner blåbären.

6. Häll upp chokladsmeten i en form och låt den stelna i kylen ca 1 tim.

7. Forma tryfflarna till runda kulor med ett kuljärn eller med en tesked. Det är här det blir kladdigt!

8. Låt dem stelna helt i kylen ca 1 tim. Rulla tryfflarna i kakao. Förvara dem i kylen eller frys dem.

Klart! Och väldigt gott med en kopp kaffe!


Presentation


Hej! Kul att du tittade in! Jag som bakar och skriver heter Lotta och älskar kakor. Både att baka och att äta! Mest av allt gillar jag kakor som går fort att göra men ändå är tokgoda! Hör gärna av dig om du undrar något, till enkakaiugnen@gmail.com.

Kategorier

Sök i bloggen

Bloggbanner afrikas horn 230 170

Länkar

Månadens sötsak

Söta saker

Senaste inläggen

Fråga mig

32 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2011 >>>
Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards