Direktlänk till inlägg 30 september 2011

Cheesecakemufins med hallon och choklad

Av enkakaiugnen - 30 september 2011 11:00

Här kommer ett förslag på ett perfekt fredagsbak! Jag åt de här godingarna på jobbet för några veckor sedan och de var så goda att jag ver tvungen att baka dem hemma också! Det är en annan variant av cheesecakemuffins än de jag gjort förut. De här var lite lättare att lyckas med, men fick samma krämiga konsistens. De blev verkligen jättegoda och hallonen gjorde att de inte blev för söta. Eftersom jag verkligen gillar philadelphiost tycker jag att det är en kanonidé att kombinera cheesecake och muffins - det bästa av två världar! Receptet kommer från dagens muffin.


Cheesecakemuffins med hallon & choklad Ca. 12 st (i muffinsplåtsstorlek

Muffinssmet:

150 g smör
1 dl kakao
1/2 dl hallonyoughurt
3 st ägg

2 1/2 dl socker
2 tsk vaniljsocker
2 1/2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver


Cheesecake-fyllning:
150 g Philadelphiaost
1 st äggula
3 msk florsocker
Ca. 50 st frysta hallon


Gör så här:

Sätt ugnen på 175°C.

Gör först muffinssmeten:

1. Smält smöret och vispa ner kakaon, låt det svalna.

2. Rör ner yoghurten i smörkakaon.

3. Vispa ägg, socker och vaniljsocker vitt och fluffigt.

4. Häll ner smörblandningen i äggsmeten och blanda väl.

5. Rör ihop mjöl med bakpulver och blanda sedan ner i äggsmeten försiktigt.

6. Ställ muffinsformar i muffinsplåten och fyll dem med 2/3 smet.


Gör philadelphiasmeten:

7.Rör ihop philadelphiaost med äggula och florsocker.

8. Fördela ostblandningen ovanpå muffinssmeten och rör försiktigt i varje form så att de två smeterna blandas lite.

9. Tryck ner ca. 3 hallon i varje muffins

10. Grädda mitt i ugnen i 20 minuter.

Ät! Och ät en till!

Mumsigt värre!

 
 
Alexandra - kärlek på tallrik

Alexandra - kärlek på tallrik

30 september 2011 19:48

Åh hjälp vad gott det ser ut! Alltså HJÄLP! De här MÅSTE jag prova på <3

http://karlekpatallrik.wordpress.com

enkakaiugnen

30 september 2011 21:06

Tack :) Håller med, de är absolut värda ett försök, mycket godare än vanliga muffins. Tycker jag iaf :)

 
Melita Sara

Melita Sara

1 oktober 2011 19:37

de ser goda ut men blir det inte kladdigt? asså gräddas muffinsdegen eller blir det kvar "rått" där osten ligger?

http://melitasmat.bloggplatsen.se

enkakaiugnen

1 oktober 2011 22:43

Jo, lite kladdigt blir det, men det är det som är så gott! Allt gräddas så det blir inte samma smak på philadelphiasmeten som den smakar kall, den blir lite krämigare och sötare. Just den här varianten blev mer saftig än kladdig jämfört med mina tidigare cheesecakemuffins.

 
Helena

Helena

19 oktober 2011 17:18

Åh så gott det ser ut!!! VIlken tur att jag hittade hit :)

http://familjenbaka.blogg.se

enkakaiugnen

19 oktober 2011 19:17

Tack! :) Tycker också det var tur att du hittade hit, det är så kul med nya besökare!

 
Ingen bild

anna från örta

15 september 2012 09:52

hej jag vet ine om du kommer ihåg mig men vi bakade dom där tillsammans :) jag har svart hår och brun hud.dom där var jätte goda gjorde såna där hemma också dom blev lika goda:)

enkakaiugnen

15 september 2012 11:04

Hej Anna! Det är klart jag kommer ihåg dig! Hur är läget med dig? Har du börjat på en ny skola nu? Jag håller med, muffinsarna blev jättegoda, jag borde också baka dom här hemma :) Vi bakade väl en massa annat tillsammans också på Örta? Andra muffins och kladdkaka har jag för mig? Ha det fint! Kram :)

 
Ingen bild

anna från örta

15 september 2012 12:58

hej ja jag har börjat i 8:an nu:) på en ny skola. de är bara bra med mig,själv då?jag tror vi bakade mer också massa andra muffins och sockerkaka också tror jag.vart ligger de dära caffeet?
ha det bra!:)
saknar dig väldigt mycket det blir inte lika mycket bakandes nu:)

enkakaiugnen

15 september 2012 15:30

Härligt att allt är bra :) Och det är samma här! Saknar dig också, hoppas vi ses nånting framöver! Vilket café är det du tänker på? Är det "orangeriet" som jag har bilder på? Det ligger i Stadshuset i så fall :)

 
Ingen bild

anna från örta

15 september 2012 18:39

det caffeet och det du jobbar på om jag fattat det rätt:)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av enkakaiugnen - Lördag 13 april 08:39

  Sällan har våren varit så efterlängtad. Vi har haft snö i ett halvår nu, sedan 20 oktober. Efter en evighetsvinter tar vi nu alla chanser att skotta gångar i den 1 meter djupa snön som fortfarande brer ut sig på gräsmattan. Så nu kan vi röra oss ...

Av enkakaiugnen - 5 december 2021 08:46

    Ville testa en ny julkaka i år och det blev denna, en klassiker. Den är riktigt god, nästan lite som smågodis som man går och nallar av. Ganska tydlig ingefärssmak och de är väldigt lika cederpepparkakor som vi åt ofta när jag var liten ...

Av enkakaiugnen - 5 december 2021 08:40

  Det här är ett eget recept, kombinerat efter tre olika recept och det jag hade hemma. Vill helst inte använda glutenfri mjölmix när jag bakar, gillar hellre att använda bovetemjöl och havremjöl. Den är snabbakad eftersom den inte jäser, så väldi...

Av enkakaiugnen - 5 december 2021 08:21

  Ett tjockt täcke av snö som bäddar in träden och skogen runt knuten, ganska underbart faktiskt. Finns ju få saker som ger sån julkänsla som just snön och allt den för med sig. Doften av glögg är inte så tokig den heller, för julkänslans skull. ...

Av enkakaiugnen - 1 augusti 2021 10:03

  Vaniljbullar ca 30 st150 g smör1 dl strösocker1/2 tsk salt1 ägg50 g jäst   5 dl mjölk2 tsk kardemumma13-15 dl vetemjöl   Fyllning: 1-2 dl vaniljkräm, hemgjord eller marsankräm  Ca 50 g mjukt smör   Gör så här: 1. Smält smöret och ...

Presentation


Hej! Kul att du tittade in! Jag som bakar och skriver heter Lotta och älskar kakor. Både att baka och att äta! Mest av allt gillar jag kakor som går fort att göra men ändå är tokgoda! Hör gärna av dig om du undrar något, till enkakaiugnen@gmail.com.

Kategorier

Sök i bloggen

Bloggbanner afrikas horn 230 170

Länkar

Månadens sötsak

Söta saker

Senaste inläggen

Fråga mig

32 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2011 >>>
Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards