Alla inlägg den 6 april 2014

Av enkakaiugnen - 6 april 2014 16:05

 
     

Igår var det kalas! Jag fyller år till veckan men av en hel massa anledningar så blir det inte kalas då, utan vi kalasade till det igår istället. Jag ville göra nåt nytt den här gången och då kom jag på att det finns ju en särskild typ av fika och fikakalas som jag tycker slår alla andra, nämligen Afternoon tea. Det finns på ett café här i stan och där brukar vi ses så ofta vi får till det och småäta scones och brieost och chokladbiskvier i flera timmar. Så det fick bli ett afternoon tea-kalas med lite mindre sött fika och lite mer scones med olika pålägg och grejer till den här gången. Det fanns 3 olika typer av scones, med olika recept till och jag tycker att alla blev bra på sitt sätt. Efter scones och kakor så åt vi tårta, en Äppelprinsesstårta som jag hittade i senaste numret av Hembakat. Jag var lite tveksam till äppelfyllningen i tårtan, men det blev riktigt gott. Bra kombo med den lite syrliga äppelkompotten och det väldigt söta vaniljkrämen. Den var ännu godare idag när den hade stått till sig lite.

Det var ett jättemysigt kalas, så roligt att träffas med familjen och släkten! Här är tårtreceptet, så kommer sconsen inom kort.


Äppelprinsesstårta 1 tårta (ca. 14 pers)

2 ½ dl vetemjöl

1 dl potatismjöl

1 ½ tsk bakpulver

1 tsk mald kardemumma

3 ägg

2 dl strösocker

1 dl rivet äpple

1 dl kokande vatten


Äppelkompott:

2-3 äpplen

½ - 1 dl äppelcider

1-2 tsk mald kanel


Vanilj- och gräddkräm:

4 dl vispgrädde

1 äggula

½-1 msk vaniljsocker

2 msk florsocker


Garnering:

1 färdiggjort marspianlock i valfri färg

Strössel eller något annat man tycker blir fint


Gör så här:

Botten:

Sätt ugnen på 175 grader. 

1. Smörj och mjöla en bakform, ca 21-22 cm i diameter.

2. Blanda mjölsorterna med bakpulver och kardemumma i en bunke.

3. Vispa ägg och socker luftigt i en bunke. Rör ner rivet äpple.

4. Rör ner mjölblandningen och det heta vattnet i äggsmeten.

5. Häll smeten i formen och grädda i ca. 35 min. Testa med en sticka att botten är klar, den ska inte vara kletig.

Låt bottnen kallna.


Kompott:

1. Skala, kärna ur och skär äpplena i små bitar.

2. Blanda alla ingredienser i en katrull och koka upp.

3. Låt sjuda till en mjuk kompott och mosa äppelbitarna lite i slutet.

Låt kompotten svalna.


Vanilj- och gräddkräm:

1. Blanda alla ingredienser i en bunke och vispa ihop till en tjock kräm.


Montering:

1. Skär bottnen i tre delar.

2. Lägg den ena på ett fat och fred ett tunt lager av vaniljkrämen på den. Lägg på nästa lager.

3. Bred ut äppelkompotten och lägg sedan på sista lagret.

4. Bred ut rikligt med vaniljkräm på översta lagret och forma till en rund kupol.

5. Lägg över marspianlocket och skär längst ner längs kanten så det blir jämt.

Garnera med strössel, bär, florsocker eller något annat som du tycker blir fint.

Klart!

Låt gärna tårtan stå ett tag innan servering så blir den saftigare.

        

Presentation


Hej! Kul att du tittade in! Jag som bakar och skriver heter Lotta och älskar kakor. Både att baka och att äta! Mest av allt gillar jag kakor som går fort att göra men ändå är tokgoda! Hör gärna av dig om du undrar något, till enkakaiugnen@gmail.com.

Kategorier

Sök i bloggen

Bloggbanner afrikas horn 230 170

Länkar

Månadens sötsak

Söta saker

Senaste inläggen

Fråga mig

32 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24 25 26 27
28
29
30
<<< April 2014 >>>
Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards