Direktlänk till inlägg 18 september 2011

Coca cola-kaka!

Av enkakaiugnen - 18 september 2011 21:12

Jag tyckte namnet lät så lockande, så jag var bara tvungen att baka den här coca cola-kakan. Jag hittade den första gången på yra mammans recept och precis som hon konstaterade så smakade den inte så mycket cola, men var väldigt saftig och värd att prova! Jag gjorde en annan glasyr än det som följde med receptet eftersom jag inte ville ha smör i glasyren. Den har bara fått tummar upp av de som smakat (som vanligt opartiska betygssättare ;)). Särskilt av de fyrbenta varelserna. Inom ett och samma dygn hade två olika hundar i två olika hus lyckats sniffa upp den och sätta i sej det dom hittade. Ser det som ett bra betyg, hundar är ju kräsna... Och det blev ju inget kvar, så nu får jag baka mer!


Coca cola-kakor ca. 16 st (liten form)

Kaka:

2 ägg

65 g smör

1 dl rörsocker (el. strösocker)

1 1/4 dl strösocker

1 1/4 dl coca cola

3 dl vetemjöl

3/4 msk bakpulver

½ msk vaniljsocker

2 msk kakao


Glasyr:

2,5 dl florsocker

2 msk coca cola

några droppar citron


Gör så här:

Sätt ugnen på 190 grader.

1. Smält smöret.

2. Vispa ägg, strösocker och rörsocker luftigt.

3. Blanda mjöl, kakao, bakpulver och vaniljsocker.

4. Blanda ner smöret i äggvispet och blanda sedan ner mjölet.

5. Blanda sist i coca colan och rör ihop allt till en smet.

6. Lägg ett bakplåtspapper i en liten långpanna, ca. 15 x 20 cm.

7. Häll smeten i formen och grädda i 15-20 min, känn med en sticka att den är klar och inte kladdig.

8. Låt den svalna.

9. Gör glasyren genom att blanda florsocker och cola. Smaka av med citron, några droppar i taget som du vill ha den.

10. Bred glasyren över den avsvalnade kakan och dekorera med strössel eller något annat vackert du hittar. (Gärna nåt ätbart, annars kan det bli tråkigt).

Ät ät ät! Och akta hundarna!

 
 
Ingen bild

uffe

20 september 2011 12:17

Uffe och hans entourage har stämplat in igen! Kanelbullar, doften sprider sig med vindens hjälp över hela riktnummerområdet. Härligt. Entouraget frågar om det går att göra goda bullar med blåbärsfyllning. Frågan är härmed skickad till blogg/bakproffset. Väntar ivrigt på svar och recept.

enkakaiugnen

20 september 2011 18:28

Det låter ju underbart! Skulle också vilja ha ett entourage, eller iaf vara med i ett. Det går att göra kungbullar med blåbär! De brukar bli toppen. Det finns ett recept här på bloggen, på vanilj och blåbärsbullar (det första upplagda receptet för övrigt, sök i kategorin bullar). Men vill man ha riktigt mycket blåbärssmak så har jag sett recept med blåbärssylt som fyllning. Det är nog bättre i så fall, för mina smakar vanilj med inslag av blåbär. Inte fel det heller iofs. Men tar ni ett recept med sylt så kan ni ju strö lite riktiga blåbär över också och lyxa lite ;) Vill se hur det blev sen! :)

 
Marinda

Marinda

16 oktober 2011 13:45

Ser jätte gott ut ! :D

http://marinda.webblogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av enkakaiugnen - Lördag 13 april 08:39

  Sällan har våren varit så efterlängtad. Vi har haft snö i ett halvår nu, sedan 20 oktober. Efter en evighetsvinter tar vi nu alla chanser att skotta gångar i den 1 meter djupa snön som fortfarande brer ut sig på gräsmattan. Så nu kan vi röra oss ...

Av enkakaiugnen - 5 december 2021 08:46

    Ville testa en ny julkaka i år och det blev denna, en klassiker. Den är riktigt god, nästan lite som smågodis som man går och nallar av. Ganska tydlig ingefärssmak och de är väldigt lika cederpepparkakor som vi åt ofta när jag var liten ...

Av enkakaiugnen - 5 december 2021 08:40

  Det här är ett eget recept, kombinerat efter tre olika recept och det jag hade hemma. Vill helst inte använda glutenfri mjölmix när jag bakar, gillar hellre att använda bovetemjöl och havremjöl. Den är snabbakad eftersom den inte jäser, så väldi...

Av enkakaiugnen - 5 december 2021 08:21

  Ett tjockt täcke av snö som bäddar in träden och skogen runt knuten, ganska underbart faktiskt. Finns ju få saker som ger sån julkänsla som just snön och allt den för med sig. Doften av glögg är inte så tokig den heller, för julkänslans skull. ...

Av enkakaiugnen - 1 augusti 2021 10:03

  Vaniljbullar ca 30 st150 g smör1 dl strösocker1/2 tsk salt1 ägg50 g jäst   5 dl mjölk2 tsk kardemumma13-15 dl vetemjöl   Fyllning: 1-2 dl vaniljkräm, hemgjord eller marsankräm  Ca 50 g mjukt smör   Gör så här: 1. Smält smöret och ...

Presentation


Hej! Kul att du tittade in! Jag som bakar och skriver heter Lotta och älskar kakor. Både att baka och att äta! Mest av allt gillar jag kakor som går fort att göra men ändå är tokgoda! Hör gärna av dig om du undrar något, till enkakaiugnen@gmail.com.

Kategorier

Sök i bloggen

Bloggbanner afrikas horn 230 170

Länkar

Månadens sötsak

Söta saker

Senaste inläggen

Fråga mig

32 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2011 >>>
Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards