Alla inlägg den 4 april 2011

Av enkakaiugnen - 4 april 2011 21:53

 Muffins är så roligt att baka för det är så enkelt att experimentera och hitta på egna kombinationer och smaker. Orginalreceptet kommer från "A piece of cake"  och den här gången fyllde jag dom med aprikosmarmelad och hade i grädde i smeten istället för mjölk. För fett ÄR GOTT!


Aprikosmuffins ca. 18 st normalstora (inte cupcakesize)

100 gr smör

1/4 dl mjölk + 3/4 del grädde

3 ekologiska ägg

2 ½ dl socker

1 tsk vaniljsocker

3 ½ dl vetemjöl

2 tsk bakpulver

lite salt

1 dl aprikosmarmelad

Pärlsocker


Gör så här:

1. Smält smöret.

2. Sikta samman mjöl, bakpulver och salt.

3. Vispa socker, ägg och vaniljsocker vitt och pösigt.

4. Häll mjölk och grädde i smöret och häll blandningen i äggsmeten. Rör ihop.

5. Rör försiktigt ner mjölblandningen i äggsmeten, vispa inte. Då blir det gummikaka.

6. När smeten är någorlunda slät så häll den i en muffinsplåt klädd med formar.

7. Lägg ca. 1 tsk aprikosmarmelad mitt på varje muffins.

8. Vänd/tryck ner marmeladen i varje muffins så marmeladen täcks med smet.

9. Strö över pärlsocker.

10. Grädda i 175 grader i 15 minuter.

  Ät och njut!   

Av enkakaiugnen - 4 april 2011 21:16

På fredag fyller jag år!  Och då blir det kalas såklart och tårta. Hade en idé på en tårta men jag kände att det blev lite mycket. Tanken var chokladbotten med blåbärsmousse och hallonsylt. Men efter övervägande och guidande samtal med bror och tårtkompanjon bestämde jag mej för att köra på en vanlig vaniljtårtbotten men behålla fyllningarna. Så det inte blir...tårta på tårta...  Sedan blir det sugarpasteblommor ovanpå! Ge mig sugarpaste-tips snälla! Ska fixa med det i veckan, "det kan bli va som helst" som Emmeli sa... Å vad jag saknar att träffa mina brudar!! Varför måste dom flyga land å rike runt och ha jobb och karlar?


Tårtan ovan gjorde jag och bror till hans 31årsdag förra året.

På ena lagret blev det blåbärssylt som vi rörde i egna blåbär i. På det andra lagret blev det lemoncurdfyllning med vaniljkesella. Vi täckte den med grädde och ett färdigt marsipanlock i grönt. Sedan hyvlade vi över massor av vit choklad som ni kan se. Jag brukar inte skära bort överbliven marsipan på mina tårtor utan istället vika in det som blir över så att tårtan blir lite veckad. Jag tycker det blir lite mer personligt så   


Lemoncurdfyllning räcker till minst 1 tårta, beroende på storlek.

2 burkar vaniljkesella

2 dl lemoncurd

Rör ihop tills det blir en jämn smet utan klumpar.


Fyllningen är samma som jag brukar göra snabbgjord cheesecake av (finns i ett annat inlägg) så får man över så funkar den perfekt med digestivekex och sockrade bär.

Presentation


Hej! Kul att du tittade in! Jag som bakar och skriver heter Lotta och älskar kakor. Både att baka och att äta! Mest av allt gillar jag kakor som går fort att göra men ändå är tokgoda! Hör gärna av dig om du undrar något, till enkakaiugnen@gmail.com.

Kategorier

Sök i bloggen

Bloggbanner afrikas horn 230 170

Länkar

Månadens sötsak

Söta saker

Senaste inläggen

Fråga mig

32 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5
6
7 8 9 10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2011 >>>
Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards