Alla inlägg den 11 juni 2011

Av enkakaiugnen - 11 juni 2011 16:52

Det här är den godaste paj jag vet! Det är min mamma som brukar göra den, och det gjorde hon även denna gång. Förra helgen så var min bror (som ju är en av de få som förärats en bild här på bloggen) och hans fästmö här uppe hos oss på en Norrlandshelg. Det var supermysigt! På lördagen grillade vi hur gott som helst och till efterrätt hade mamma gjort den här rabarberpajen. Den är som en lite finare version av smulpaj och kan bakas med alla möjliga frukter och bär. Vanligtvis gör mamma den med äpplen och det brukar bli väldigt smaskigt, men även denna variant med rabarber var toppen. Den är enkel att göra säger hon, kanske dags att jag provar själv?


Rabarberpaj 1 stor paj

3 - 3 1/2 dl vetemjöl
125 g smör (ej smält)
1 1/2 dl socker

Rabarber, ca. 8 stjälkar (beroende på storlek, det ska vara så pass mycket att det täcker pajformens botten ordentligt)

Socker


Gör så här:

Sätt ugnen på 225 grader.   

1. Rör samman mjöl, smör och socker. Forma till en rulle. Lägg i kylen i minst 1 timme.

2. Skala, skölj och skär rabarbern i småbitar. Lägg i en kastrull och värm    tillsammans med lite strösocker (smaka av så det blir lagom sötsyrligt).

3. Häll bort lite av vätskan från rabarberna och häll dem sedan i pajformen. 

4. Ta fram degen, skär skivor ca 1/2 cm av degen lägg ovanpå rabarberna (det brukar bli lite deg över enligt uppgift från mamman).
5. Grädda i 30 - 40 min i mitten av ugnen.

Servera vaniljsås och gräddglass till!

Allmänt · Bär · Paj

Presentation


Hej! Kul att du tittade in! Jag som bakar och skriver heter Lotta och älskar kakor. Både att baka och att äta! Mest av allt gillar jag kakor som går fort att göra men ändå är tokgoda! Hör gärna av dig om du undrar något, till enkakaiugnen@gmail.com.

Kategorier

Sök i bloggen

Bloggbanner afrikas horn 230 170

Länkar

Månadens sötsak

Söta saker

Senaste inläggen

Fråga mig

32 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2011 >>>
Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards