Alla inlägg den 18 augusti 2012

Av enkakaiugnen - 18 augusti 2012 00:05



  

      

Jag visste inte vad jag skulle döpa det här brödet till...i originalreceptet heter det "Bröd från sommarlivet" men det säger ju inte så mycket om det. Det är hur som helst ett ganska grovt bra med nötter och frön och beroende på vilket mjöl man väljer så kan man göra det så fullkornigt man vill. Jag tyckte originalreceptet funkade väldigt bra och det blev väldigt mycket bröd som räcker länge, men då gjorde jag i och för sig en dubbel sats. Dom är väldigt goda att rosta också. Här är receptet, degen blir ganska lös men så ska det vara för man jobbar in mer mjöl och frön i slutet.


Limpfrallor med nötter och frön 2 stora limpor

½ paket jäst

2 tsk salt + 1 msk honung

5 dl fingervarmt vatten + 1 dl mjölk

2 msk rapsolja

2 dl grahamsmjöl

150 g hasselnötter el. 2 dl solrosfrön

10-10 ½ dl vetemjöl (jag tog 7 dl vetemjöl och 3 dl rågmjöl)

1 dl solrosfrön eller sesamfrön till utbakningen


Gör så här:

1. Smula ner jästen i en bunke och rör ut den med lite av det ljumna vattnet.

2. Häll i resten av vattnet, salt och honung, mjölken och sedan mjölet lite i taget.

3. När allt mjöl är tillsatt så arbeta ihop degen så den blir smidig och låt den sedan jäsa under bakduk i 1-1½ timme.

4. Värm ugnen till 260 grader.

5. Strö ut mjöl och frön på bakbordet och tag sedan upp degen och forma den till en limpa på bakbordet. Degen kan vara ganska lös så arbeta in mer mjöl om det behövs.

6. Lägg limpan på e plåt med bakplåtspapper och grädda första i 10 minuter.

7. Sänk värmen och 180 grader och grädda i ungefär 30 minuter till.

Låt brödet svalna på galler.

Klart!

Presentation


Hej! Kul att du tittade in! Jag som bakar och skriver heter Lotta och älskar kakor. Både att baka och att äta! Mest av allt gillar jag kakor som går fort att göra men ändå är tokgoda! Hör gärna av dig om du undrar något, till enkakaiugnen@gmail.com.

Kategorier

Sök i bloggen

Bloggbanner afrikas horn 230 170

Länkar

Månadens sötsak

Söta saker

Senaste inläggen

Fråga mig

32 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3 4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2012 >>>
Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards