Alla inlägg den 20 maj 2014

Av enkakaiugnen - 20 maj 2014 19:00

   

Blev det tomt i pappersformen? Vad blir det kvar när allt fett, mjöl och socker tas bort? Jag brukar störa mig ganska mycket på när det ska vara fritt från allt i bakverken, allra helst när ingrediensen är ersatt av något knepigt E-ämne eller stabiliseringsmedel eller liknande. Här blev det mest kvar dadlar, banan och blåbär och det känns okej. Kanske hör det inte riktigt hemma i den sockerfyllda bakvärlden med en massa fria kakor? Eller så gör det kanske det ändå. Det är ju trots allt många som inte kan äta olika saker och många som vill välja bort det allra värst onyttiga. Då kan man ju få göra det tycker jag. Det är så väldans bra att kunna rota fram en sån här muffins när sötsuget hoppar på en som värst och biter en i fingrarna, för det är så det känns. Mitt sockersug sitter i fingrarna av någon konstig anledning, men det botas ganska bra av just de här muffinsarna. Det är ett delvis eget hopkok som blev riktigt bra tycker jag. Bra för att vara sockerfritt. Jag bytte ut en del av mandelmjölet mot grahamsmjöl, men det gör man såklart inte om man inte känner för det. Här är receptet.

 

Fria blåbärsmuffins Ca. 10 st

3 dl mandel

0,5 dl grahamsmjöl (eller ½ dl mandel till)

1 dl kokos

2 msk rapsolja

½ tsk bakpulver

lite salt

4 torkade dadlar

1 mogen banan, delad i bitar

½ dl vatten

3 ägg

1-2 dl blåbär

ev. mandelspån till garnering


Gör så här:

Sätt ugnen på 200 grader.

1. Mixa mandlarna till ett mjöl. Tillsätt kokos och grahamsmjöl.

2. Blanda ner alla andra ingredienser (utom blåbären) i mixern och mixa till en slät smet.

3. Häll smeten i en bunke och rör ner blåbären.

4. Fördela smeten i 10 muffinsformar och strö lite mandelspån över dem.

5. Grädda i ca. 15-17 minuter så de får lite färg.

Klart!

   

Presentation


Hej! Kul att du tittade in! Jag som bakar och skriver heter Lotta och älskar kakor. Både att baka och att äta! Mest av allt gillar jag kakor som går fort att göra men ändå är tokgoda! Hör gärna av dig om du undrar något, till enkakaiugnen@gmail.com.

Kategorier

Sök i bloggen

Bloggbanner afrikas horn 230 170

Länkar

Månadens sötsak

Söta saker

Senaste inläggen

Fråga mig

32 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3 4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30 31
<<< Maj 2014 >>>
Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards