Alla inlägg den 6 maj 2014

Av enkakaiugnen - 6 maj 2014 09:00

     

I min bakprojektshets häromkvällen gjorde jag även havrerutor. Har bara gjort det en gång tidigare och då misslyckades jag totalt. Så totalt att jag inte ens gjorde ett misslyckat inlägg om det, då är det illa. men den här gången gick det bättre. Det här är också ett ganska grovt och nyttigt bröd, med en bas på fiberhavregryn och en rågmjöl. Man bakar det i långpanna, ganska smidigt. Här är receptet, ur tidningen Hembakat.


Havrerutor i långpanna Ca 25-30 bitar.

4 dl fiberhavregryn

5 dl vatten

50 g jäst

25 g smör

2 dl vatten

3 msk sirap

2 dl filmjölk

1 msk salt

1 msk brödkrydda

4 dl vetemjöl

7 dl fint rågmjöl

4 dl grovt rågmjöl


Gör så här:

1. Häll fiberhavregrynen i en bunke. Koka upp 5 dl vatten och häll det över havregrynen. Rör om och låt det svalna till fingervarmt (37 grader). Det tar runt 45 minuter.

2. Smula jästen i en bunke.

3. Smält smöret och tillsätt vattnet. Värm vätskan till fingervarmt (37 grader fortfarande) och rör ut jästen i lite det.

4. Tillsätt grynblandningen och resten av ingredienserna (mjölet sist).

5. Arbeta till en smidig deg och låt den jäsa under bakduk i 45 minuter.

6. Ta upp degen på mjölat bakbord och lägg den i/på en långpanna/plåt med bakplåtspapper. Forma degen till en rektangel som är ca. 30 x 40 cm. Platta ut degen lite.

7. Pensla olja på en kniv och skär degen i ca. 25 rutor. Låt den jäsa igen under bakduk i ca. 30 minuter.

Sätt ugnen på 225 grader.

8. Grädda brödet mitt i ugnen i ca. 25 minuter. Låt det kallna på galler.

Klart!

 

Presentation


Hej! Kul att du tittade in! Jag som bakar och skriver heter Lotta och älskar kakor. Både att baka och att äta! Mest av allt gillar jag kakor som går fort att göra men ändå är tokgoda! Hör gärna av dig om du undrar något, till enkakaiugnen@gmail.com.

Kategorier

Sök i bloggen

Bloggbanner afrikas horn 230 170

Länkar

Månadens sötsak

Söta saker

Senaste inläggen

Fråga mig

32 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3 4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30 31
<<< Maj 2014 >>>
Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards