Alla inlägg den 12 januari 2015

Av enkakaiugnen - 12 januari 2015 20:08

   

Testar nya nästan sockerfria kakor för fullt. Det blir gärna så i januari och egentligen hatar jag det för det är så klichéaktigt att jag vill kräkas. Men det är väl så att om ens föräldrar gick in i julhelgen med inställningen att man behöver minst 5 påsar skumtomtar på 3 personer för att julfirandet ska vara komplett så har man ju en del att jobba bort just nu. Detox är däremot inte min grej riktigt, älskar både mackor och gosaker för mycket. Så jag försöker hitta genvägar. Här är en, en lyckat litet experiment som faktiskt smakar ovanligt mycket kaka för att vara gjord på mindre socker. Jag använde kokossocker i liten mängd och torkade aprikoser för att söta och resultatet blev en havrekaka med knaprig konsistens och god, havrig smak. Värd ett försök. Man kan nog minska ännu mer på sockret också, ska testa det nästa gång.


Nyttigare aprikoskakor Ca 10 st
60 g smör

2 msk kokossocker
0,5 dl hackade torkade aprikoser
0,75 dl vetemjöl
1,5 dl havregryn
1 krm bikarbonat
1 msk vatten


Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader.

1. Rör/vispa smör och kokossocker poröst.

2. Blanda aprikoser, vetemjöl, havregryn, bikarbonat och rör ner i smöret. Rör sist i vattnet och blanda/knåda till en jämn deg.

3. Forma bollar och lägg på en plåt, platta dem till kakor.

4. Grädda mitt i ugnen i ca. 10 min.

Klart!

 

Presentation


Hej! Kul att du tittade in! Jag som bakar och skriver heter Lotta och älskar kakor. Både att baka och att äta! Mest av allt gillar jag kakor som går fort att göra men ändå är tokgoda! Hör gärna av dig om du undrar något, till enkakaiugnen@gmail.com.

Kategorier

Sök i bloggen

Bloggbanner afrikas horn 230 170

Länkar

Månadens sötsak

Söta saker

Senaste inläggen

Fråga mig

32 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2015 >>>
Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards