Direktlänk till inlägg 12 juni 2011

Ost- och blåbärskaka!

Av enkakaiugnen - 12 juni 2011 15:37

Jag tyckte den här kakan såg lite spännande ut när jag hittade receptet (i en bakbilaga) och det var den! Den är fylld med blåbär och philadelphiaost så smaken påminner lite om cheesecake, medan konsistensen är som en sockerkaka. Smuldegen på toppen gjorde den lite knaprig också, så den innehöll nästan allt man kan begära av en kaka. Jag gillade den verkligen!


Ost- och blåbärskaka ca.10-12 bitar

150 g rumsvarmt smör

1,75 dl socker

3 ägg

2,5 dl vetemjöl  

1,5 tsk bakpulver

Rivet skal av en citron


Fyllning:

75 g Philadelphiaost

1 dl blåbär


Smuldeg:

100 g smör

2 msk socker

1,5 dl havregryn

1,5 dl vetemjöl


Gör så här:

Sätt ugnen på 175 grader.

1. Blanda smör och socker till en jämn smet.

2. Rör ner äggen, ett i taget.

3. Blanda vetemjöl och bakpulver och rör ner i smörblandningen.

4. Tillsätt citronskalet.

5. Smörj och bröa en kakform (ca. 24 cmi diameter)

6. Häll hälften av smeten i formen. Klicka ut osten på smeten och strö över blåbären (om de är frysta kan man rulla dem i lite mjöl så vattnar de sig inte lika mycket).

7. Häll över resten av smeten så de täcker osten och blåbären.

8. Nyp ihop smuldegen och strö ut över kakan.

9. Grädda i 45 min (för mig tog det 55 min för mina blåbär var frysta så känn med sticka att den är klar).


Ät som den är eller med grädde eller vaniljglass!

 
 
Jojjo

Jojjo

12 juni 2011 21:26

Hej!
Vill bara tala om att din blogg är suverän. Jättespännande och bra! Tack för att du bloggar! :)
Kram jojjo!

http://jojjothewiki.bloggplatsen.se

enkakaiugnen

13 juni 2011 11:40

Tack! Vad glad jag blir :) Roligt att du tycker det!

 
Ingen bild

uffe

14 juni 2011 13:53

Kan nästan ana mig till doften. Smarrigt, kan förmodligen kurera vilken förkylning som helst!

enkakaiugnen

14 juni 2011 19:42

Hehe, ja man kan ju alltid hoppas! Finns här att hämta när ni har vägarna förbi!

 
Eva

Eva

15 juni 2011 12:31

Jag som inte alls är ett dugg intresserad av att baka, skulle faktiskt kunna tänka mig att göra denna! :)
Ser jäkligt god ut!!

Ha en bra dag!
Kram

http://www.evislillablogg.bloggplatsen.se

enkakaiugnen

15 juni 2011 18:25

Vad roligt! Ja, gör det :) Den var liksom lite rolig och annorlunda tyckte jag :)

 
Ingen bild

Annelie

19 juni 2011 22:48

Måste nog baka den här kakan själv, den ser helt fantastisk ut.. Kram från Mamma

enkakaiugnen

21 juni 2011 22:33

Ja, gör det! Du fick ju aldrig smaka, trots att jag lovade. Men jag tror du kommer gilla den, det är en Annelie-kaka ;)

 
Ingen bild

Ann

22 februari 2014 11:26

Hej! Jag testar dubbel sats och i långpanna idag. Ska ta med o bjuda krokivännerna på "konstfrossan" i dag.

enkakaiugnen

22 februari 2014 20:29

Vad roligt! Hoppas du gillar den, det är en av mina favoriter! :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av enkakaiugnen - Lördag 13 april 08:39

  Sällan har våren varit så efterlängtad. Vi har haft snö i ett halvår nu, sedan 20 oktober. Efter en evighetsvinter tar vi nu alla chanser att skotta gångar i den 1 meter djupa snön som fortfarande brer ut sig på gräsmattan. Så nu kan vi röra oss ...

Av enkakaiugnen - 5 december 2021 08:46

    Ville testa en ny julkaka i år och det blev denna, en klassiker. Den är riktigt god, nästan lite som smågodis som man går och nallar av. Ganska tydlig ingefärssmak och de är väldigt lika cederpepparkakor som vi åt ofta när jag var liten ...

Av enkakaiugnen - 5 december 2021 08:40

  Det här är ett eget recept, kombinerat efter tre olika recept och det jag hade hemma. Vill helst inte använda glutenfri mjölmix när jag bakar, gillar hellre att använda bovetemjöl och havremjöl. Den är snabbakad eftersom den inte jäser, så väldi...

Av enkakaiugnen - 5 december 2021 08:21

  Ett tjockt täcke av snö som bäddar in träden och skogen runt knuten, ganska underbart faktiskt. Finns ju få saker som ger sån julkänsla som just snön och allt den för med sig. Doften av glögg är inte så tokig den heller, för julkänslans skull. ...

Av enkakaiugnen - 1 augusti 2021 10:03

  Vaniljbullar ca 30 st150 g smör1 dl strösocker1/2 tsk salt1 ägg50 g jäst   5 dl mjölk2 tsk kardemumma13-15 dl vetemjöl   Fyllning: 1-2 dl vaniljkräm, hemgjord eller marsankräm  Ca 50 g mjukt smör   Gör så här: 1. Smält smöret och ...

Presentation


Hej! Kul att du tittade in! Jag som bakar och skriver heter Lotta och älskar kakor. Både att baka och att äta! Mest av allt gillar jag kakor som går fort att göra men ändå är tokgoda! Hör gärna av dig om du undrar något, till enkakaiugnen@gmail.com.

Kategorier

Sök i bloggen

Bloggbanner afrikas horn 230 170

Länkar

Månadens sötsak

Söta saker

Senaste inläggen

Fråga mig

32 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2011 >>>
Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards