Direktlänk till inlägg 29 juni 2011

Mattips till fjällvandring

Av enkakaiugnen - 29 juni 2011 23:35

Hemma igen! Och fortfarande ett par! Och då måste man ju säga att det var en lyckad vandring. Men nu är ju inte detta en promenadblogg så därför får berättelserna om själva vandringen sluta här, med att det var kanon och något som man verkligen bör testa om man gillar att vara ute och uppleva saker!
Däremot tänkte jag tipsa om vandrar-mat och värdefulla stopp som gjorde vandrandet trivsammare och höll lågan brinnande när skorna och humöret skavde.

Laga själv-tips

* Björn fick en "Kokbok för friluftskockar" innan resan. Det var kanon, för det inspirerade oss verkligen att planera det vi skulle laga själva med stormköket.

*Den rätt vi gillade mest var snabbmakaroner med korv och salamiost.

3 ingredienser, hur enkelt som helst att göra och väldigt smakrik. Man kokar makaronerna och skär korven i bitar. Sedan blandar man ihop det,häller upp i kåsor och klämmer över tubost och blandar. Svartpeppar på är toppen.

Killen vid triangiaköket.

* Bullens pilsnerkorv är oslagbart! Tungt att bära, men som middag första kvällen när vi inte gick så långt var det kanon! Behövs inget vatten heller, koka i korvspat.

* Raggmunkmix stod med i boken som tips. Det behöver man inte prova, för det funkade inte alls. Eller så hittade vi en dålig mix. Eller så var vi talanglösa. Man kan hur som helst säga att det inte var ett säkert kort. Detsamma gäller varma koppen-soppan som vi skulle ha till. USCH!! Smakade salt och gammal lök. Som tur var räddade minibutiken på fjällstationen kvällsmaten så det blev en pizza! Den godaste jag ätit! (Hunger kan ha spelat in).

* Polarkakor (mackor) och messmör är bra mackor tycker jag. Funkar bra som sockersubsititut för oss som gärna vill ha en massa socker till frukost.

*Mjukost på tub är perfekt både i mat och på mackor, vi använde salamiost.

Fjällstationer

Vi gick "Jämtlandstriangeln" som utgår från Storulvåns fjällstation och sedan vidare till Sylarna och sist Blåhammaren. Att bero på att pizzan räddade oss så blev jag överraskad över självhushållsköket och utbudet i servicebutiken på Sylarna. Det var toppen. Det blir ju lite högre priser, men det kan det vara värt eftersom man slipper bära men ändå kan få god mat.

* Både på Sylarna och Blåhammaren kunde man köpa frukost för 90:- vilket vi gjorde på Blåhammaren och det var bland det bästa vi gjort! 2 sorters hembakt bröd, renkött, ägg, jucier, massor av pålägg och fil eller gröt gjorde att vandringen blev så mycket lättare.

Dagens frukost! Jag älskar verkligen frukost, det är utan tvekan dagens absolut bästa stund. Att den får ätas till denna utsikt gör ju inte saken sämre. Vilken är din favortmåltid? Och varför?

Sista, men bästa tipset gäller Blåhammarens fjällstation. Där har de en beryktad trerättersmiddag varje kväll kl.18.00 som man inte vill missa om man är där! 395:- kostar den och det var värt varenda krona. Väldigt proffsigt, med bordplacering, noggrann presentation av mat och dryck och väldigt trevlig personal! Vi fick skaldjurssoppa med kräftstjärtar och röding och hembakt bröd till förrätt och en stor salladsbuffé fanns att plocka från. Till varmrätt var det lammförsbiffar med soltorkade tomater och rostade rotfrukter med fetaostcreme. Till efterrätt fick vi Fransk chokladtårta med gräddig bärsås. Efter det var vi två slagna och mycket mätta hjältar.

Blåhammarens fjällstation. Värt ett besök och en middag!

Nu var det längesen det blev några bullar gjorda här! Men det kommer väldigt snart upp. Har en idé på sommarbullar nämligen och har nyss köpt jordgubbar. Men först måste solen gå i moln!

KarinW

15 juli 2011 18:43

Men nu blir jag avis, vad härligt med vandring! Jag har inte gått hela triangeln men skulle vilja. Vi kom till blåhammaren i storm och spöregn men tjuriga som vi var lagade vi maten ute trots tända ljus och mys inomhus. Nästa gång blir det restaurangen!

16 juli 2011 03:00

Det var bra gjort! Och jag förstår tänket, det hör ju liksom till själva vandringen att just laga maten ute! Men jag kan ändå rekommendera restaurangen, maten var toppen!

Micke

5 maj 2012 11:06

Mycket givande läsning. Och det är ju just det, hur mycket vill vi tänka praktiskt (exempelvis äta på stationerna när tillfälle ges) och hur mycket vill vi fixa själva. Funderar också på om man ska lägga allt krut på frystorkad mat i påse. Roligast måst nog vara att ha sin egen korv. Makaroner, korv och salamiost låter vettigt. Ska ta en rejäl funderare. Blev det lagad mat till lunch och middag?

5 maj 2012 22:57

Hej! Kul att du fick ut nåt av tipsen! Frystorkad mat är ju visserligen praktiskt och väger lite vilket är mycket värt när man bär. Men riktig mat är bra mycket godare och det är också mycket värt när man gått långt. Just snabbmakaroner, ölkorv och mjukost med god smak blev en av mina fjällfavoriter! Vi åt det till lunch och köpte mat på stationerna. Finns det inte mat att köpa så skulle jag köra på samma till middag faktiskt, kanske med lite blåbärssoppa på påse till efterrätt. Tortellini funkar ju också eftersom det är kort koktid, men vi hann aldrig äta upp våra. Funkar säkert bra med mjukost som "sås" till också. Vart ska ni förresten? :) En annan matblogg som har en del fjällmat är chiliconkarin.blogg.se. Hoppas ni får en härlig vandring!

Hanna

26 juli 2013 08:28

Hej! kul att jag hittade till dig när jag sökte efter frukosttips för fjället. Vi gick skälva jämtlandstriangeln i fjol, igår bär det av till Kebnekaise för mig och pappa. vi hörs och ses! Kram//Hanna

28 juli 2013 23:46

Kul att du hittade hit! Var nyss in på din blogg också och kollade! Lycka till med vandrandet!