Direktlänk till inlägg 8 juli 2011

Anneliekakor!

Av enkakaiugnen - 8 juli 2011 14:43

Det här är riktiga Anneliekakor! Det betyder att de innehåller choklad, havregryn eller nötter och att de är lite "matiga" och rejäla, vilket min mamma tycker väldans mycket om. Det är hon som är Annelie. Och eftersom hon är så väldans bra så fick hon de här idag, som en liten sommarpresent! Jag skrev på lappen att pappa också skulle få några. Det är säkrast så, annars finns en risk att de tar slut.   


Nog om familjeband och mer om kakor. Grunddegen är samma som till havregrottorna, men de här gjorde jag helt enligt receptet. Ganska nyttiga är de också eftersom de innehåller 3 dl fiberhavregryn och bara 1 dl socker. Det är ju bra i dessa sommartider, när all grillning och alla gosaker gör att jag odlar en kroppsform i barbapappa-stil.
 
Anneliekakor ca. 20 st  
3 dl fiberhavregryn
100 g mjukt smör
1 dl socker
1,5 dl vetemjöl
3 msk grädde
25 g valfri choklad
100 g mörk choklad (att doppa i)
 
 
Gör så här:
Sätt ugnen på 180 grader.
1. Blanda smör, fiberhavregryn och socker.
2. Rör ner mjöl och grädde.
3. Hacka 25 g choklad fint och rör ner i smeten
4. Forma till en deg, plasta och låt vila i kylen ca. 15 min.
5. Rulla 20 bollar av degen och lägg på en plåt med bakplåtspapper.
6. Tryck ut bollarna ganska mycket, till den kakstorlek du vill ha (de flyter inte ut själva).
7. Grädda i ca. 12 min.
8. Låt kakorna svalna.
9. Smält chokladen och doppa kakorna i den. Låt dem svalna i kylen.
Åt och känn dig nyttig!

 
 
Eva

Eva

15 juli 2011 20:21

Men åh, det här är ju några kakor som skulle passa mig! Få ingredienser och verkar otroligt lätta att göra!
Jag som inte alls gillar att baka ska faktiskt göra dem någon dag =)
Sambon får väl ett slag av en chock utav ett dess värre slag :D

Kram!! Och tack för att du delar av dig av alla dina goda bakverk! :)

http://www.evislillablogg.bloggplatsen.se

enkakaiugnen

16 juli 2011 03:01

Tack, vad kul att du tycker det :) De var enkla och de är nog ganska nyttiga också. Allt är ju relativt ;)

 
KarinW

KarinW

17 juli 2011 22:44

Jag har gjort dom och nu är dom slut!!
De var lätta att göra och goda tyckte mina fikavänner! Jag länkar till dig/Karin

http://chiliconkarin.blogg.se

enkakaiugnen

18 juli 2011 00:22

Vad roligt att du testade dem och att de gick åt :) Tack för länken! Ska göra detsamma till dig!

 
Ingen bild

Maria

8 augusti 2011 14:15

Hahahaha de flöt ut så hela plåten var en enda kaka!!!!

enkakaiugnen

8 augusti 2011 15:29

Oj då, haha, men då kanske den som fick den blev lycklig i alla fall? :) Undrar varför det blev så? Jag hade snarare problem åt andra hållet, att jag tryckte ut dem för lite för de flöt inte ut alls. Bakets mysterier...

 
Ingen bild

Maria

11 augusti 2011 14:28

Haha jodå mannen älskade "kakan"

enkakaiugnen

11 augusti 2011 21:28

Vilken tur :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av enkakaiugnen - Lördag 13 april 08:39

  Sällan har våren varit så efterlängtad. Vi har haft snö i ett halvår nu, sedan 20 oktober. Efter en evighetsvinter tar vi nu alla chanser att skotta gångar i den 1 meter djupa snön som fortfarande brer ut sig på gräsmattan. Så nu kan vi röra oss ...

Av enkakaiugnen - 5 december 2021 08:46

    Ville testa en ny julkaka i år och det blev denna, en klassiker. Den är riktigt god, nästan lite som smågodis som man går och nallar av. Ganska tydlig ingefärssmak och de är väldigt lika cederpepparkakor som vi åt ofta när jag var liten ...

Av enkakaiugnen - 5 december 2021 08:40

  Det här är ett eget recept, kombinerat efter tre olika recept och det jag hade hemma. Vill helst inte använda glutenfri mjölmix när jag bakar, gillar hellre att använda bovetemjöl och havremjöl. Den är snabbakad eftersom den inte jäser, så väldi...

Av enkakaiugnen - 5 december 2021 08:21

  Ett tjockt täcke av snö som bäddar in träden och skogen runt knuten, ganska underbart faktiskt. Finns ju få saker som ger sån julkänsla som just snön och allt den för med sig. Doften av glögg är inte så tokig den heller, för julkänslans skull. ...

Av enkakaiugnen - 1 augusti 2021 10:03

  Vaniljbullar ca 30 st150 g smör1 dl strösocker1/2 tsk salt1 ägg50 g jäst   5 dl mjölk2 tsk kardemumma13-15 dl vetemjöl   Fyllning: 1-2 dl vaniljkräm, hemgjord eller marsankräm  Ca 50 g mjukt smör   Gör så här: 1. Smält smöret och ...

Presentation


Hej! Kul att du tittade in! Jag som bakar och skriver heter Lotta och älskar kakor. Både att baka och att äta! Mest av allt gillar jag kakor som går fort att göra men ändå är tokgoda! Hör gärna av dig om du undrar något, till enkakaiugnen@gmail.com.

Kategorier

Sök i bloggen

Bloggbanner afrikas horn 230 170

Länkar

Månadens sötsak

Söta saker

Senaste inläggen

Fråga mig

32 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21 22 23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2011 >>>
Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards