Alla inlägg den 21 juli 2011

Av enkakaiugnen - 21 juli 2011 17:28

En av anledningarna till att jag blivit så kär i blåbär kan vara all den blåbärsgröt jag har ätit hos mormor och morfar. När jag var liten så hade jag som vana att först äta frukost hemma och sedan spatsera ner till mormor och sitta på kökssoffan och vänta tills hon frågade "Har du ätit frukost Lotta?" "Nja, nä, bara lite grann..." svarade jag och blev därmed inbjuden på en andra frukost som nästan alltid innehöll blåbärsgröt. Men att försöka sig på att laga något som mormor gjort så strålande bra i alla tider är förenat med stor fara att misslyckas. Men det gick! Jag kunde! Kanske för att ingen ugn var inblandad ;)
Så här är mitt första egna kok av mormors blåbärsgröt som faktiskt blev riktigt lyckat. Inte riktigt som mormors, men dit kommer jag nog aldrig.
Gröten blir alldeles blå-lila, nästan svart och smakar fantastiskt gott! När jag var liten tyckte jag den smakade jordgubbsglass, det säger väl allt?


Mormors blåbärsgröt Ca. 3 portioner
½ liter vatten
3 dl blåbär
0,75 dl strösocker (eller rårörssocker om man vill)
en nypa salt
0,75 dl grovt rågmjöl
0,75 dl vetemjöl
 
Gör så här:
1. Häll vatten och blåbär i en kastrull och låt det koka ihop. Om det är för lite färg på vattnet så ha i mer blåbär.
2. Sockra och salta.
3. Sikta ner mjölsorterna i blåbären lite eftersom och rör ut så det inte blir klumpar.
4. Låt gröten puttra/koka svagt i ca. 10 minuter. Provsmaka under tiden och sockra eventuellt mer om den är för syrlig.
Ät med mjölk! Om det blir gröt över så häll upp i en form och låt stelna, den är minst lika god dagen efter!

Barndom i grötform.

Presentation


Hej! Kul att du tittade in! Jag som bakar och skriver heter Lotta och älskar kakor. Både att baka och att äta! Mest av allt gillar jag kakor som går fort att göra men ändå är tokgoda! Hör gärna av dig om du undrar något, till enkakaiugnen@gmail.com.

Kategorier

Sök i bloggen

Bloggbanner afrikas horn 230 170

Länkar

Månadens sötsak

Söta saker

Senaste inläggen

Fråga mig

32 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21 22 23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2011 >>>
Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards