Alla inlägg den 24 juli 2011

Av enkakaiugnen - 24 juli 2011 10:00

Jag har varit på en supermysig mini-semester hos mina släktingar i Eskilstuna! En av kvällarna grillade vi och gjorde den här efterrätten. Det är den fine brodern som är upphovsmann, hans fina sambo som är persiko-kock medan jag chefade över chokladsåsen. Många beståndsdelar, men så blev den smarrig också! Och lättgjord!


Persikodessert med Start och chokladsås Ca. 10 portioner

10 nymogna persikor (alltså hårda, inte mjuka och mosiga)

1 l vatten

5 dl socker

2 tsk vaniljsocker

Smör att steka i

2 msk ljus sirap

Ca. 5 dl Start müsli naturell (eller annan crunchy-müsli)

Chokladsås

Vaniljglass


Gör så här:

1. Skölj och kärna ur persikorna och skär dem sedan i bitar.

2. Blanda vatten, socker och vaniljsocker till en sockerlag. Smaka av och tillsätt mer socker/vatten efter smak.

3. Lägg persikobitarna i en skål och slå över sockerlagen (den ska täcka persikorna, gör den inte det så blanda mer enligt samma princip, dvs. 2 delar vatten, 1 del socker). Låt persikorna dra i minst 1 timme, helst 2 timmar.

4. Häll över persikobitarna i ett durkslag och låt rinna av. Lägg på hushållspapper för att dra ur mer vätska.

5. Stek persikorna (i 2 omgångar) i mycket smör på medelhög värme tills de blir mjuka och lite genomskinliga.

6. Ringla över ca. 1 msk sirap och låt det koka in. Häll upp persikorna i en skål och stek nästa omgång på samma sätt.

7. Koka chokladsåsen - recept här.

8. Fördela müslin i 10 fina glas. Fördela persikobitarna på müslin. Toppa med vaniljglass och ringla därefter över chokladsåsen. Servera på studs!

Sommar i dessertform!

Av enkakaiugnen - 24 juli 2011 09:15

Den här chokladsåsen är den godaste hemgjorda chokladsås jag smakat! Receptet har jag fått på jobbet, där är den standard. Tyvärr har jag inte lyckats ta nån bild på den men det kommer för jag gör den ganska ofta.


Örtas chokladsås (ca. 2-3 dl)

½ dl grädde

1 dl socker

½ dl sirap

50 g smör

Ca. 2 msk kakao (smaka av och tillsätt mer om du vill ha starkare chokladsmak.

1 tsk vaniljsocker


Gör så här:


Häll alla ingredienser i en kastrull och värm under omröring tills det nästan kokar, men låt den inte koka. Låt puttra en stund. Man kan tillsätta mer sirap för en tjockare konsistens, men tänk på att när såsen svalnar så blir den tjockare i konsistensen.

Klart! Servera t.ex med glass eller som här, med persikodessert!

Presentation


Hej! Kul att du tittade in! Jag som bakar och skriver heter Lotta och älskar kakor. Både att baka och att äta! Mest av allt gillar jag kakor som går fort att göra men ändå är tokgoda! Hör gärna av dig om du undrar något, till enkakaiugnen@gmail.com.

Kategorier

Sök i bloggen

Bloggbanner afrikas horn 230 170

Länkar

Månadens sötsak

Söta saker

Senaste inläggen

Fråga mig

32 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21 22 23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2011 >>>
Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards