Alla inlägg den 23 augusti 2011

Av enkakaiugnen - 23 augusti 2011 09:00

Müslidags igen! Det känns som jag rostar müsli hela tiden nu, har väl att göra med att jag äter en hel del müsli också. Men det är kul att göra och det luktar så himla gott hemma så jag klagar inte. Den här gången testade jag en ny sorts flingor: dinkelflingor. Jag smaksatte också på ett nytt sätt, med bittermandelarom. Gillar mandelsmaken, men tycker inte att den kom fram så jättetydligt, trots stor mängd droppar. Det blir fler nästa gång! Men god blev den i alla fall.


Dinkelmüsli ca. 1,5 liter

4 dl dinkelflingor  

4 dl rågflingor
3 dl blandade naturella nötter
1,5 dl solrosfrön
1 dl kokos
½ dl rårörssocker
1,5 msk mald kanel
½ msk ingefära
1 dl vatten
1 apelsin - saften
½ dl rapsolja
8-10 droppar bittermandelarom
Russin
 
Gör så här:
Sätt ugnen 200 grader.
1. Blanda flingor, frön, nötter, socker och kryddor i en bunke.
2. Blanda saften från apelsinen med vatten och rapsolja - rör noga. Droppa i bittermandeldropparna.
3. Häll vätskan över och grynblandningen och blanda ordentligt.
4. Häll ut på en plåt. Rosta i ca. 25 min, rör om FLERA gånger.
5. Låt kallna på plåten. Blanda sedan ned russinen och förvara i burk med lock.
Perfekt en solig söndagsmorgon på balkongen...eller en regnig trist tisdag. Och en halvbra dag som mellis, eller i scones! Ja, när som helst egentligen...

Presentation


Hej! Kul att du tittade in! Jag som bakar och skriver heter Lotta och älskar kakor. Både att baka och att äta! Mest av allt gillar jag kakor som går fort att göra men ändå är tokgoda! Hör gärna av dig om du undrar något, till enkakaiugnen@gmail.com.

Kategorier

Sök i bloggen

Bloggbanner afrikas horn 230 170

Länkar

Månadens sötsak

Söta saker

Senaste inläggen

Fråga mig

32 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3
4
5 6 7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19 20 21
22
23 24 25 26 27 28
29
30
31
<<< Augusti 2011 >>>
Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards