Alla inlägg den 8 september 2012

Av enkakaiugnen - 8 september 2012 00:23

     

Igår var jag så otroligt chokladsugen efter vi hade ätit middag så jag var tvungen att akutbaka lite brownies. Lärdomar som kom med detta projekt (som skedde under en hel del stress):

Mjuka inte upp smör i en plastbunke i ugnen.

Torka upp plast som smält fast i ugnen direkt.

När du ska ta ut plastbunken ur ugnen, bli inte nervös och tappa ut den och allt smör i ugnen när du försöker rädda situationen.

Ge inte upp, baka om.

Jag klarade en av fyra, nämligen den sista. Jag gjorde om och då blev det rätt. Man ska inte baka när man är stressad men det ser jag inte som en lärdom, utan mer som ett faktum som ibland måste upplevas ändå.

Resultatet av alltihop blev hur som helst de här browniesarna med hallon i. Det är Leilas originalrecept som jag ändrat lite i och jag tycker att de blev väldigt goda, hallonen var en fullträff. Lättbakade var de också och fort gick det så det här var verkligen en hit.

Bake away!


Hallonbrownies ca. 20 st små (1 liten långpanna (ca. 15*30))

175 g mjukt smör

2 dl strösocker

1 dl muscovadosocker

½ dl ljus sirap

1 ½ dl kakao

en nypa salt

3 ekologiska ägg

1½ dl vetemjöl

Ca. 1-2 dl hallon


Gör så här:


Sätt ugnen på 175 grader.

1. Vispa socker och smör tills det blir krämigt/är bra blandat.

2. Rör ner kakao, sirap och salt.

3. Vispa ner ett ägg i taget och vänd därefter ner mjölet i smeten.

4. Blanda väl och häll sedan smeten i en långpanna (klädd med bakplåtspapper).

5. Bred ut smeten och strö sedan hallon över den. Tryck ner dem lite och grädda sedan kakan i ugnen i ca. 30 minuter.

6. Låt kakan svalna innan du skär den i lagom stora rutor.

Klart! Om man vill kan man pudra över lite florsocker innan man serverar dem.

 

Presentation


Hej! Kul att du tittade in! Jag som bakar och skriver heter Lotta och älskar kakor. Både att baka och att äta! Mest av allt gillar jag kakor som går fort att göra men ändå är tokgoda! Hör gärna av dig om du undrar något, till enkakaiugnen@gmail.com.

Kategorier

Sök i bloggen

Bloggbanner afrikas horn 230 170

Länkar

Månadens sötsak

Söta saker

Senaste inläggen

Fråga mig

32 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2012 >>>
Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards