Alla inlägg den 28 juli 2013

Av enkakaiugnen - 28 juli 2013 23:49

   

Titta vilken fin bricka jag har fått! Fick den av Erik och Anna-Sofie, för att dom tyckte att den passade mig. Tyckte det var himla gulligt och oväntat. Älskar såna där överrakningar! Och nu dök det ju upp ett strålande tillfälle att få använda den. Har nämligen gjort bullar. Bullar är livskvalitet och det utan konkurrens godaste bakverk jag vet.

Gärna nybakade med ett glas mjölk. Det låter ju som i vilken inredningstidning som helst, där lyckan är gjord, bokstavligt talat. Därför måste jag bara få komma in på ett sidospår här. Det är väldigt sällan jag skriver om annat än bakverk och mat här men det här råkar vara just en sån gång.


Jag läste en så otroligt intressant artikel om just den "gjorda lyckan" i Filter. Om hur inredningsmagasinen i sina reportage stylar och skriver fram en ganska drömlik och idyllisk stämning och bild som inte alls är verklig. Det gällde främst reportage av "hemma hos"-karaktär, där man tittar in i någons hem eller butik och skriver om det.  Man är ju medveten om att det är tillgjort och skapat när man läser, särskilt jag som är ganska skeptisk av mig, men inte i den utsträckning som beskrevs där.Jag tycker det där är väldigt intressant och lite stört också, att nutidens norm är lycka och att den känslan ska genomsyra allt. Många magasin, tidningar, kokböcker, livscoacher och inredningsbutiker andas det budskapet genom skyltar, texter, artiklar och uppmaningar om lycka, att leva lyckligt, fånga dagen och hålla på. Och det är väl trevligt. Men det skapar också höga krav i samhället och på oss som indivder som ska förhålla oss till alla bilder och budskap som media presenterar som normer, normalt och som sanningen. Om ni får möjlighet så läs den artikeln. "Le, mer tandkött" hette artikeln. Bara det säger väl en hel del.


Den här bloggen är ju visserligen också en ganska positiv och ensidig bild av verkligheten. Men sen speglar den ju inte heller min verklighet och har aldrig haft för avsikt att göra det, och det är väl det kanske, som är skillnaden. Kakor är ju sällan av negativ art, om dom inte är för många då, och det gör ju att bloggen blir därefter.


 


Åter till bullarna, som ju faktiskt är livskvalitet, trots allt. Fick låna en Allt om mat av svärmor och däri fanns ett bullrecept som jag sneglade på i flera dagar innan jag gav mig på det. Tyckte det blev riktigt bra, riktigt bra bulldeg och fyllningen var bra förutom att jag tog för mycket bär vilket gjorde bullarna saftiga men svåra att tvinna ihop till snurror. Så det blev några andra slags skapelser istället. Men gott var det. Här är receptet.


Hallonbullar (eller blåbärsbullar)
150 g smör
5 dl mjölk

2 tsk stött kardemumma

50 g jäst (1 paket)

1 dl strösocker

½ tsk salt

Ca. 13 dl vetemjöl


Fyllning:

150 g mandelmassa

75 g rumsvarmt smör

2 tsk stött kardemumma

3 dl blåbär eller hallon

1 msk potatismjöl


Ägg och pärlsocker till pensling


Gör så här:


1. Smält smöret och tillsätt sedan mjölken. Värm till fingervarmt (37 grader). Rör ner kardemumman.

2. Smula jästen i en bunke och rör ut med lite av smörmjölken. Häll sedan i resten av vätskan.

3. Rör ner socker, salt och sist mjölet, lite i taget.

4. Arbeta degen smidig ca. 5 minuter i maskin eller 10 minuter för hand.

5. Lägg en bakduk över degen och låt jäsa i ca. 30 minuter.


Fyllning:

1. Finriv mandelmassan och blanda med smör och kardemumma. Blanda ordentligt.

2. Blanda bären med potatismjölet.


6. Dela degen i två delar och kavla ut varje del till en rektangel, ca. 30x40 cm.

7. Bred över mandelmassefyllningen och strö bären över rektanglarna.

8. Vik ihop degen från ena långsidan till lite över mitten och vik sedan den andra långsidan över den första invikna.

9. Skär 2 cm breda remsor av degen och tvinna varje remsa till en tjock tråd och forma till en knut. Lägg knutarna på en plåt med bakplåtspapper. Lägg en bakduk över och plåtarna och låt dem jäsa ytterligare 30 minuter.

Sätt ugnen på 250 grader.

10. Pensla varje bulle med uppvispat ägg och strö över pärlsocker. Grädda i ca. 8-10 minuter mitt i ugnen.

Låt bullarna svalna på galler.

Servera dom helst lite varma, och ha fler än en till varje person. Dom tar slut fort.

     


Presentation


Hej! Kul att du tittade in! Jag som bakar och skriver heter Lotta och älskar kakor. Både att baka och att äta! Mest av allt gillar jag kakor som går fort att göra men ändå är tokgoda! Hör gärna av dig om du undrar något, till enkakaiugnen@gmail.com.

Kategorier

Sök i bloggen

Bloggbanner afrikas horn 230 170

Länkar

Månadens sötsak

Söta saker

Senaste inläggen

Fråga mig

32 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2013 >>>
Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards