Direktlänk till inlägg 17 april 2016

Blåbärskräm!

Av enkakaiugnen - 17 april 2016 20:23

    

Bärkräm har många fördelar. Gott, enkelt att göra, mycket vitaminer och inte så mycket socker är några av dessa. Jag brukar göra en laddning och ha i kylen några dagar. Superbra att ha när man måste äta nåt och få lite ny energi men inte hinner eller vill laga något. Här är mitt recept på blåbärskräm.


Blåbärskräm 4 port

500 g blåbär

2-3 dl vatten

2 ½ msk potatismjöl (mer om man vill ha tjockare konsistens, men den tjocknar lite när den kallnar också)

½ dl socker (mer eller mindre beroende på vad man gillar)


Gör så här:

1. Häll bär och vatten i en kastrull och koka upp. Rör ner socker.

2. Ta bort skummet som bildas.

3. Rör ut potatismjölet i lite vatten och häll sedan ner det i kastrullen. Koka upp och låt småkoka några minuter.

Den kan ätas både varm och kall, lite utefter vilket humör man är på.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av enkakaiugnen - 5 december 2021 08:46

    Ville testa en ny julkaka i år och det blev denna, en klassiker. Den är riktigt god, nästan lite som smågodis som man går och nallar av. Ganska tydlig ingefärssmak och de är väldigt lika cederpepparkakor som vi åt ofta när jag var liten ...

Av enkakaiugnen - 5 december 2021 08:40

  Det här är ett eget recept, kombinerat efter tre olika recept och det jag hade hemma. Vill helst inte använda glutenfri mjölmix när jag bakar, gillar hellre att använda bovetemjöl och havremjöl. Den är snabbakad eftersom den inte jäser, så väldi...

Av enkakaiugnen - 5 december 2021 08:21

  Ett tjockt täcke av snö som bäddar in träden och skogen runt knuten, ganska underbart faktiskt. Finns ju få saker som ger sån julkänsla som just snön och allt den för med sig. Doften av glögg är inte så tokig den heller, för julkänslans skull. ...

Av enkakaiugnen - 1 augusti 2021 10:03

  Vaniljbullar ca 30 st150 g smör1 dl strösocker1/2 tsk salt1 ägg50 g jäst   5 dl mjölk2 tsk kardemumma13-15 dl vetemjöl   Fyllning: 1-2 dl vaniljkräm, hemgjord eller marsankräm  Ca 50 g mjukt smör   Gör så här: 1. Smält smöret och ...

Av enkakaiugnen - 1 augusti 2021 09:31

     Namnet avslöjar den här kakan, den är precis som kärleksmums, men utan choklad och med blåbärsfyllning och blåbärstopping istället. Receptet kommer från "Nu bakar vi" men jag dubblerade mängden blåbär i glasyren för att få en lite syrligar...

Presentation


Hej! Kul att du tittade in! Jag som bakar och skriver heter Lotta och älskar kakor. Både att baka och att äta! Mest av allt gillar jag kakor som går fort att göra men ändå är tokgoda! Hör gärna av dig om du undrar något, till enkakaiugnen@gmail.com.

Kategorier

Sök i bloggen

Bloggbanner afrikas horn 230 170

Länkar

Månadens sötsak

Söta saker

Senaste inläggen

Fråga mig

32 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2016 >>>
Matbloggstoppen

Skapa flashcards