Alla inlägg den 22 april 2016

Av enkakaiugnen - 22 april 2016 13:49

       

Hittade ett roligt recept på raw food-bollar med müsli som bas, hos PT-Fia. Jag hade inte samma müsli som hon hade och jag tillsatte lite blåbär eftersom jag tyckte det blev för stark chokladsmak. Gillar verkligen kombinationen mellan choklad och blåbär så jag tycker det blev riktigt bra. Så tack till Fia för inspirationen. Tycker det är perfekt att ha en laddning med den här typen av chokladbollar i frysen när sötsuget smyger sig på.


Vill man ha nyttigare chokaldbollar men utan blåbär så finns det här och här är ett annat liknande recept.


Raw food-bollar med choklad och blåbär Ca. 10 bollar

2 dl Müsli (jag hade Icas tranbär och pumpafrön)
4-6 färska dadlar
½ dl vatten + ½ dl kaffe
ca 4 msk kakao
1 dl valfria nötter

½ dl fiberhavregryn

½ dl frysta blåbär
Kokos, att rulla i


Gör så här:

1. Blötlägg muslin i vätskan.

2. Hacka nötter och dadlar och rör ner i müslin.

3. Rör ner övriga ingredienser och mixa samman allt med en stavmixer. Rör ner mer havregryn om det för kladdigt.

4. Rulla till bollar och rulla i kokos. Låt dem ligga i kylen en stund.

Klart!

Av enkakaiugnen - 22 april 2016 11:45

      

Det fina med banankaka är att man egentligen inte behöver något vanligt socker eftersom bananerna är så söta. Så jag gjorde som en vanlig sockerkaka men utan socker och med banan istället. Resultatet blev riktigt bra tycker jag. Saftig och relativt luftig blev kakan och vill man lyxa lite kan man ju röra ner lite hackad choklad också. Här är receptet, från matbloggen från början.


Sockerfri banankaka

2 ägg
50 g smör
1½ dl gräddfil eller filmjölk
2 bananer
3 dl vetemjöl
1-2 tsk bikarbonat
1 krm vaniljpulver


Gör så här:

Sätt ugnen på 175 grader.

1. Smält smöret.

2. Vispa äggen pösigt och rör ner smöret.

3. Mosa bananerna och rör ner dem och filen.

4. Blanda mjöl, bikarbonat och vaniljpulver och blanda ner det i äggsmeten.

5. Smöra och bröa en form (som rymmer 1,5 l eller är 22 cm i diam) och häll i smeten.

6. Grädda i ca. 30 minuter.

Presentation


Hej! Kul att du tittade in! Jag som bakar och skriver heter Lotta och älskar kakor. Både att baka och att äta! Mest av allt gillar jag kakor som går fort att göra men ändå är tokgoda! Hör gärna av dig om du undrar något, till enkakaiugnen@gmail.com.

Kategorier

Sök i bloggen

Bloggbanner afrikas horn 230 170

Länkar

Månadens sötsak

Söta saker

Senaste inläggen

Fråga mig

32 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2016 >>>
Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards