Alla inlägg den 25 mars 2016

Av enkakaiugnen - 25 mars 2016 17:15

      

Ännu en väldigt lättbakad och framför allt saftig och god kaka visade det sig. Den är ett nytt påfund som jag hade med på påskfirande idag och den blev väldigt omtyckt.

Det är samma grundrecept som på den här chokladkakan men utan choklad och istället med blodapelsinsaft. Egentligen ville jag smaksätta med skalet, det är ju där smaken sitter, men eftersom jag inte hade ekologiska apelsiner så ville jag inte använda skalet. Så smaken av blodapelsinen är inte så framträdande men det blev en väldigt god och lite sötsyrlig smak ändå. Det blev riktigt bra tillsammans med chokladglasyren.

Sen blev det inte mitt vackraste bakverk nånsin, eftersom halva kakan fastnade i formen och krävde en del våld och förbannelse medan jag fick karva loss den. Så då täckte jag det hela med chokladglasyren för att limma ihop den, men då skar sig glasyren. Detta berodde dock enbart på bagaren, inte på receptet. Vissa dagar har man bara mindre tur helt enkelt.

Hoppas ni har en fin påsk!

Blodapelsinkaka

3 dl socker

2,5 dl vetemjöl

2 tsk vaniljsocker

1 tsk bakpulver

150 g smält smör

2 ägg

1,5 dl saft från blodapelsin - kokande

 

Glasyr:

2 msk smör

1 msk kaffe

2 dl florsocker

1 tsk vaniljsocker

2 msk kakao


Gör så här:

1. Sätt ugnen på 175 grader.  

2. Smält smöret och koka upp blodapelsinsaften några sekunder.

3. Blanda ihop de torra ingredienserna i en bunke.

4. Rör ner smöret.

5. TRör ner äggen.

6. Tillsätt sist blodapelsinsaften och rör till en jämn smet.

7. Smöra och bröa en sockerkaksform och fyll den med smeten.

8. Grädda i ca. 45-55 minuter. Känn med en provsticka att den är klar. Den ska inte vara kletig.

9. Låt kakan svalna och gör glasyren under tiden:

Smält smöret, häll på kaffet och vispa ner de andra ingredienserna. Låt svalna lite innan du brer glasyren på kakan. Garnera efter behag. Klart!


Presentation


Hej! Kul att du tittade in! Jag som bakar och skriver heter Lotta och älskar kakor. Både att baka och att äta! Mest av allt gillar jag kakor som går fort att göra men ändå är tokgoda! Hör gärna av dig om du undrar något, till enkakaiugnen@gmail.com.

Kategorier

Sök i bloggen

Bloggbanner afrikas horn 230 170

Länkar

Månadens sötsak

Söta saker

Senaste inläggen

Fråga mig

32 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2016 >>>
Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards