Alla inlägg den 12 mars 2011

Av enkakaiugnen - 12 mars 2011 23:22

  Ja, dom ser ganska goda ut, lite som rocky road (även om den inte heller är en favorit), men den här italienska lilla frestelsen var på tok för söt för mej!

Usch och fy. Fast dom gick ner ändå konstigt nog, trots att dom var så äckliga ;) Det är en chokladkolagodis med mycket honung i. Tror det var det som var felet.

Men snart är det påsk och då ska jag och mina fina kussar påskbaka :D

Då blire godis! Tror jag ska prova Emmelis chokladkola med polkagris då.

Och nånting gult! Kanske sugarpasteblommor? Ska definitivt köpa sugarpaste snart! Det verkar så roligt...fast jag har så dåligt tålamod och så stora händer! Men jag har en pysslig kusin som lyckas med det mesta i konst-väg så jag tror jag får anlita henne ;)

Sen ska det handlas pepparkaksformar!

Men...gör inte Panforte, det var inge gott! Tänk vad mycket man kan säga för att få något litet sagt. Jag tror det är min styrka. Att brodera ut.

  USCH!!

Av enkakaiugnen - 12 mars 2011 21:46

 

Men inte samtidigt såklart...fast det kanske man borde prova?

Vi åt paj till middag idag med bacon, broccoli,   fetaost, tomat och paprika.    

Så då tog jag lite av matpajsdegen och gjorde en lingonpaj till efterrätt.

Jag fyllde pajen med lingon blandade med farinsocker och potatismjöl och lingonsylt. På slutet toppade jag med små mandelbiskvier, vilket blev jättebra eftersom själva pajen blev lite för sur. Så jag har lagt till lite mer socker till receptet nedan.

Jag gjorde pajen i portionsform, då vet man hur stor bit man får ;)

Men det funkar ju som storform också!

2 portionspajer:

45 g smör

1 msk vatten

½ dl grahamsmjöl

½ dl vetemjöl

Häll mjölet i en bunke och nyp ihop det kylskåpskalla smöret med mjölet.

(Eller kör i matberedare, det gjorde jag. Kör inte på för hög fart i så fall, för då flyger degen ur. Det gjorde jag)

Tryck ut degen i formarna och nagga med en gaffel. Ställ formarna i kylen ca. 15 minuter.

Under tiden kan man blanda ihop fyllningen:

1 dl lingon

2 msk farinsocker

½ msk potatismjöl (om bären är frysta)

½ dl lingonsylt

Blanda ihop allt och smaka av. Tillsätt ev. vanligt strösocker.


Fyll formarna och grädda på 200 grader i ca. 15 minuter.

Krossa små mandelbiskiver och strö över pajerna när dom tas ut ur ugnen. Servera med vaniljglass.

Har man inga biskvier kan man ringla kolasås över pajerna, det är supergott! Och har man inte det så får man inte äta pajen.


 

Presentation


Hej! Kul att du tittade in! Jag som bakar och skriver heter Lotta och älskar kakor. Både att baka och att äta! Mest av allt gillar jag kakor som går fort att göra men ändå är tokgoda! Hör gärna av dig om du undrar något, till enkakaiugnen@gmail.com.

Kategorier

Sök i bloggen

Bloggbanner afrikas horn 230 170

Länkar

Månadens sötsak

Söta saker

Senaste inläggen

Fråga mig

32 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17 18
19
20
21
22 23 24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Mars 2011 >>>
Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards