Alla inlägg den 14 mars 2011

Av enkakaiugnen - 14 mars 2011 22:24

Idag skulle jag göra småkakor med äpple,kanel och mandelmassa...men så tänkte lite längre... och kom på kombon lime+äpple. Hade ingen aning om det skulle funka, men jag tog en klyfta äpple och droppade lime på och det var supergott!! Så då körde jag på det och det blev kanon. Jag gillar inte småkakor för dom brukar va så tråkiga och smaka typ mjöl eller vanilj, men dom här blev toppen. Om jag får säga det själv, och det får jag ;)


Lime- och äppelkakor 25 st

2 3/4 vetemjöl

½ dl socker

1½ tsk vaniljsocker

100 g smör

½ äpple (jag hade red delicious)                                     

skal av en halv lime + lite saft från den (ca. 2 tsk)


1 dl socker

2 tsk saft från limen

2 droppar grön karamellfärg (beroende på hur stark färg man vill ha)

 

Gör så här:

Låt smöret bli mjukt (kör ev. i mikron i några sekunder). Blanda i socker, vaniljsocker och vetemjöl. Rör ihop lite grann, inte helt.

Tillsätt rivet skal från en halv lime + saft.

Tillsätt finrivet äpple, använd samma rivjärn till lime och äpple så blir äpplet som mos.

Arbeta ihop till en deg med händerna och bli lite kladdig. Det är alltid kul när man är vuxen och aldrig får vara det annars. Tillsätt mer mjöl om degen är för kladdig och fastnar i händerna. Ta i lite mjöl i taget tills degen går ihop och blir lätt att jobba med.

Rulla degen till 2 korta rullar, 3 cm i diameter. Lägg i kylen ca. 10 min.

Socker:

Blanda socker, limesaft och färg på en plastskärbräda. Rör ordentligt så färgen sprider ut sig. Ta inte för mycket färg från början, ta mer eftersom.

 

Ta ut rullarna och rulla dem i sockret. Skär i skivor, ca. ½-1 cm breda.

Lägg på plåt med bakplåtspapper och grädda i 175 grader i 10 minuter.

Och det bästa, ät!

 


"Åh lakrisbåtar!! Får man ta?" "NEEEJ FÖR HELVETTE!!"

"Tack!" --- "Schlutt!!"

 

Presentation


Hej! Kul att du tittade in! Jag som bakar och skriver heter Lotta och älskar kakor. Både att baka och att äta! Mest av allt gillar jag kakor som går fort att göra men ändå är tokgoda! Hör gärna av dig om du undrar något, till enkakaiugnen@gmail.com.

Kategorier

Sök i bloggen

Bloggbanner afrikas horn 230 170

Länkar

Månadens sötsak

Söta saker

Senaste inläggen

Fråga mig

32 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17 18
19
20
21
22 23 24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Mars 2011 >>>
Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards