Direktlänk till inlägg 23 mars 2011

Vaniljbullar!

Av enkakaiugnen - 23 mars 2011 22:30

    Jag älskar den här bilden!

Jag blir sååå himla sugen på bullar! Till de här bullarna använde jag vaniljkräm som jag gjort själv (finns i ett annat inlägg) men det funkar bra med påskräm också. Det har jag alltid haft annars och det går ju mycket fortare.

Bulldegen är från Leilas "A piece of cake" och den är så himla bra!


1 sats bulldeg  ca. 24 bullar står det, men för mej blev det 45 stycken. Och jag gjorde normalstora (alltså inte gigantiska american size).

½ tsk malen kardemumma (i stället för kardemummakärnor)

3 dl mjölk  

50 färsk jäst

1 ½ dl strösocker

½ tsk salt

150 g mjukt smör

1 ekologiskt ägg (gladare hönor)

11-12 dl vetemjöl special


1. Smula jästen i en bunke.

2, Värm mjölken tillsammans med kardemumman tills den blir fingervarm (37 grader)

3. Häll mjölken över jästen och rör om så jästen löses upp.

4. Tillsätt mjölk, socker, salt, mjukt smör och ägg.

5. Tillsätt lite mjöl i taget och jobba ihop till en deg (helst i maskin)


Inga problem tänkte jag...tills jag såg mjölpåsen. Vi har inget mjöl!! Och ingen sambo som kunde panikhandla. Och om jag for och handlade i en halvtimme var jag rädd att det skulle börja jäsa och bli vad min mamma skulle kalla en kemisk reaktion så det vågade jag inte. Därför blev jag lycklig som få när jag hittade en påse "Vetemjöl special" i ett skåp. Oh happy day! tänkte jag. Men när jag tittade på påsen stog det "fullkorn". Men NEEEEJ!!! Från lycka till misär. Men det fick bli det mjölet och det funkade faktiskt riktigt bra, man känner det inte på smaken som tur är. Och jag hade några deciliter vetemjöl kvar så det hjälpte nog till.


6. Jäs under bakduk i 45-60 min.

7. Dela degen om du gör flera fyllningar.

8. Kavla ut till en rektangel och bre på vaniljkrämen. Vi ihop rektangeln på hälften och skär 1,5-2 cm breda remsor av den.

9. Tvinna remsorna så de blir som en tjock tråd och "vira dem runt sig själva"

 Ungefär så här ska det se ut :)

10. Lägg varje bullknut i en bullform på en plåt och jäs 40 min till under duk.

11. Sätt ugnen på 200 grader.

12. Pensla med uppvispat ägg och strö över pärlsocker.

13. Grädda ca. 10 min.

14. Låt bullarna kallna på galler.


Paytime! Bullar är balsam för själen   

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av enkakaiugnen - Lördag 13 april 08:39

  Sällan har våren varit så efterlängtad. Vi har haft snö i ett halvår nu, sedan 20 oktober. Efter en evighetsvinter tar vi nu alla chanser att skotta gångar i den 1 meter djupa snön som fortfarande brer ut sig på gräsmattan. Så nu kan vi röra oss ...

Av enkakaiugnen - 5 december 2021 08:46

    Ville testa en ny julkaka i år och det blev denna, en klassiker. Den är riktigt god, nästan lite som smågodis som man går och nallar av. Ganska tydlig ingefärssmak och de är väldigt lika cederpepparkakor som vi åt ofta när jag var liten ...

Av enkakaiugnen - 5 december 2021 08:40

  Det här är ett eget recept, kombinerat efter tre olika recept och det jag hade hemma. Vill helst inte använda glutenfri mjölmix när jag bakar, gillar hellre att använda bovetemjöl och havremjöl. Den är snabbakad eftersom den inte jäser, så väldi...

Av enkakaiugnen - 5 december 2021 08:21

  Ett tjockt täcke av snö som bäddar in träden och skogen runt knuten, ganska underbart faktiskt. Finns ju få saker som ger sån julkänsla som just snön och allt den för med sig. Doften av glögg är inte så tokig den heller, för julkänslans skull. ...

Av enkakaiugnen - 1 augusti 2021 10:03

  Vaniljbullar ca 30 st150 g smör1 dl strösocker1/2 tsk salt1 ägg50 g jäst   5 dl mjölk2 tsk kardemumma13-15 dl vetemjöl   Fyllning: 1-2 dl vaniljkräm, hemgjord eller marsankräm  Ca 50 g mjukt smör   Gör så här: 1. Smält smöret och ...

Presentation


Hej! Kul att du tittade in! Jag som bakar och skriver heter Lotta och älskar kakor. Både att baka och att äta! Mest av allt gillar jag kakor som går fort att göra men ändå är tokgoda! Hör gärna av dig om du undrar något, till enkakaiugnen@gmail.com.

Kategorier

Sök i bloggen

Bloggbanner afrikas horn 230 170

Länkar

Månadens sötsak

Söta saker

Senaste inläggen

Fråga mig

32 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17 18
19
20
21
22 23 24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Mars 2011 >>>
Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards