Alla inlägg den 28 mars 2011

Av enkakaiugnen - 28 mars 2011 22:24

Det här är nog bland det godaste jag bakat! Men sen älskar jag morotskaka också.

Men jag kan inte ta åt mej äran, för receptet är Leilas och som vanligt från "A piece of cake". Och glasyren är så himla god, det är lime i den så det blir inte så sött och sliskigt! Jag gjorde den i långpanna, ca. 30x40 cm. Då kan jag fylla kakfrysen med en massa fyrkanter   

1 liten långpanna/ 1 tårta  

3 ekologiska ägg

3 dl socker

3 dl mjöl

1 tsk vaniljsocker

3 tsk bakpulver

1½ tsk kanel

1 tsk malen kardemumma

½ tsk malen ingefära

1 nypa salt

1 ½ dl solrosolja

4 ½ dl rårivna morötter


1. Sätt ugnen på 150 grader.

2. Vispa ägg och socker vitt och pösigt.

3. Blanda alla torra ingredienser och vänd ner dem i äggsmeten.

4. Tillsätt olja och morötter.

5. Häll smeten i en smord och bröad form.

6. Grädda i mitten av ugnen ca. 40 min i långpanna och 55 min i en tårtform.

7. Låt kakan svalna lite innan man brer på glasyren.


Limeglasyr

6o gram mjukt smör

4 dl florsocker

1 tsk vaniljsocker

Skal av en lime

100 gram Philadelphiaost


Vispa alla ingredienser krämigt.

Bred över kakan och skär den i lämplig form.

Strö över hyvlade eller rivna morötter.


Glasyren kan frysas separat i en burk, eller flera små burkar så kan man ta fram dom eftersom. Då behöver man inte stå och göra glasyr varenda gång man vill ha en goding.


Om glasyren blir för lös, så ta i lite mer av osten. Ta INTE i mer florsocker. Det gjorde jag en gång för att det skulle tjockna men det fick helt motsatt effekt. Så det blev sås. Väldigt söt sås dessutom. Än en gång skiner nybörjarheten igenom. Men det är ju lite därför jag har bloggen också...det är ju roligt att läsa om när andra misslyckas..hmm..    

  Jaja jag vet. Ni har sett dom 

  nu...   



Presentation


Hej! Kul att du tittade in! Jag som bakar och skriver heter Lotta och älskar kakor. Både att baka och att äta! Mest av allt gillar jag kakor som går fort att göra men ändå är tokgoda! Hör gärna av dig om du undrar något, till enkakaiugnen@gmail.com.

Kategorier

Sök i bloggen

Bloggbanner afrikas horn 230 170

Länkar

Månadens sötsak

Söta saker

Senaste inläggen

Fråga mig

32 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17 18
19
20
21
22 23 24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Mars 2011 >>>
Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards