Direktlänk till inlägg 1 maj 2011

Chokladfondant, fast fastare

Av enkakaiugnen - 1 maj 2011 22:06

I fredags grillade vi för sista gången som inneboende hos mamma och pappa. De kom hem ikväll från USA, jag vill också åka! Fast veckan som var här hemma, med plugg på en solig altan i shorts och linne var inte heller helt fel...

Hur som helst så helgrillade vi (=sambon) fläskfilé med bacon. Hur gott som helst blev det! Han kan han sambon! Till efterrätt ville vi ha nåt som inte var så mäktigt eftersom man blir så mätt när man grillar. "Kanske nåt litet, med choklad?" var förslaget, och så blev det. En liten och fast chokladfondant med frukt- och bärsallad och grädde! Namnananam!


Originalreceptet kommer från pickipicki, men jag ville ha den lite fastare så jag la till lite mjöl. Den blev ändå kladdig i mitten, även om den inte blev rinnig. Både jag, sambo och kusin tyckte den var väldans god. Och som kusinen sa: "Och det är ju bra att den är liten, för då kan man äta en halv till". Tycker jag va bra sagt!


Chokladfondant 4 st små (Ikeas små muffinsformar passade perfekt) Är man 4 pers kan man göra fler så det finns back up, för det kommer efterfrågas   

35 g smör

50 g god mörk choklad

1 ägg

2 msk socker

1 msk vetemjöl


Gör så här:

1. Smält smöret i en kastrull.

2. Bryt chokladen i bitar och rör ner i smöret till chokladen smält.

3. Vispa ägg och socker pösigt och rör ner det i chokladsmeten.

4. Rör ner mjöl.

5. Häll upp smeten i 4 muffinsformar i en muffinsplåt. Har man ingen plåt funkar det att ta 3 muffinsformar till varje muffins istället så blir de ganska höga ändå.

6. Grädda i ca. 13 min i 175 grader.

Servera gärna med blåbär, hallon och banan. Och grädde såklart. Fett är gott!

 
 
Sandra

Sandra

2 maj 2011 09:56

Åh, chokladfondant kan vara det godaste jag vet!!!

http://sandraskok.blogspot.com

enkakaiugnen

2 maj 2011 22:34

Ja, det var väldigt gott! Jag tror att det beror mycket på vilken sorts choklad man väljer, det smakade mycket av den.

 
BROR

BROR

2 maj 2011 17:09

Hej syster!
Återigen en sak som ska upp på listan över saker som du ska bjuda på vid nationaldagshelgen... Kommer att bli en trevlig vistelse för min del. =D

http://frifall.com

enkakaiugnen

2 maj 2011 22:32

Absolut! Och det var så väldigt enkelt att göra också! Men jag tror de får bli lite kladdigare då. Vi hörs imorn, nu var det för längesen!! Kramar

 
karin

karin

6 maj 2011 19:19

oh det är så gott!

http://trattoria.blogg.se

enkakaiugnen

7 maj 2011 12:23

Ja, jag måste testa den igen och se om den kan bli lite kladdigare :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av enkakaiugnen - Lördag 13 april 08:39

  Sällan har våren varit så efterlängtad. Vi har haft snö i ett halvår nu, sedan 20 oktober. Efter en evighetsvinter tar vi nu alla chanser att skotta gångar i den 1 meter djupa snön som fortfarande brer ut sig på gräsmattan. Så nu kan vi röra oss ...

Av enkakaiugnen - 5 december 2021 08:46

    Ville testa en ny julkaka i år och det blev denna, en klassiker. Den är riktigt god, nästan lite som smågodis som man går och nallar av. Ganska tydlig ingefärssmak och de är väldigt lika cederpepparkakor som vi åt ofta när jag var liten ...

Av enkakaiugnen - 5 december 2021 08:40

  Det här är ett eget recept, kombinerat efter tre olika recept och det jag hade hemma. Vill helst inte använda glutenfri mjölmix när jag bakar, gillar hellre att använda bovetemjöl och havremjöl. Den är snabbakad eftersom den inte jäser, så väldi...

Av enkakaiugnen - 5 december 2021 08:21

  Ett tjockt täcke av snö som bäddar in träden och skogen runt knuten, ganska underbart faktiskt. Finns ju få saker som ger sån julkänsla som just snön och allt den för med sig. Doften av glögg är inte så tokig den heller, för julkänslans skull. ...

Av enkakaiugnen - 1 augusti 2021 10:03

  Vaniljbullar ca 30 st150 g smör1 dl strösocker1/2 tsk salt1 ägg50 g jäst   5 dl mjölk2 tsk kardemumma13-15 dl vetemjöl   Fyllning: 1-2 dl vaniljkräm, hemgjord eller marsankräm  Ca 50 g mjukt smör   Gör så här: 1. Smält smöret och ...

Presentation


Hej! Kul att du tittade in! Jag som bakar och skriver heter Lotta och älskar kakor. Både att baka och att äta! Mest av allt gillar jag kakor som går fort att göra men ändå är tokgoda! Hör gärna av dig om du undrar något, till enkakaiugnen@gmail.com.

Kategorier

Sök i bloggen

Bloggbanner afrikas horn 230 170

Länkar

Månadens sötsak

Söta saker

Senaste inläggen

Fråga mig

32 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27 28 29
30
31
<<< Maj 2011 >>>
Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards