Alla inlägg den 5 maj 2011

Av enkakaiugnen - 5 maj 2011 22:28

Jag blir så glad om du lämnar ett avtryck efter dig! 

Kanske ett tips på vad som är roligt att läsa om

på en bakblogg, eller recept som jag borde testa.

Eller kanske tips på andra bloggar?    Eller bara ett litet hej...

Av enkakaiugnen - 5 maj 2011 21:58

Igår när jag gjorde piroger så blev det ost- och skinkfyllning över. Det är den godaste pirogfyllning jag vet och därför ville jag inte slänga den. Eftersom jag fått pippi på scones, så fick det bli ost- och skinkscones. Ett bra beslut visade det sig! Vill man ha lite nyttigare scones kan man byta ut hälften av mjölet eller mindre mot grahamsmjöl.


Ost- och skinkscones ca. 15 st stora

Deg:

8 dl vetemjöl
1 1/2 msk bakpulver
1 tsk salt
100 g smör
4 dl mjölk

Fyllningen:

75 g hackad/tärnad rökt skinka

2,5 dl riven ost

½ ägg (vispa lite och dela sedan)

0, 25 dl gräddfil

0, 25 dl finhackad rödlök (skölj löken efter hackningen så blir den inte lika stark)

Svartpeppar


Gör så här:

1. Gör först fyllningen: Blanda alla ingredienser.

2. Degen: Blanda mjöl, bakpulver, salt.

3. Tillsätt smöret och nyp ihop med mjölet.

4. Häll i mjölken och skink- och ostfyllningen.

5. Blanda ihop allt så fyllningen blandas bra i degen.

6. Klicka ut smeten på bakplåtspapper på en plåt i den storlek du vill ha.

7. Grädda i 225 grader i ca. 15 min.

Ät och njut!  

Detta är perfekta utflyktsbröd! Kommer bli många våriga utflykter upp på ett skogigt berg i närheten!

Av enkakaiugnen - 5 maj 2011 21:28

Ett av de bröd som jag bakade igår var detta morotsbröd. Receptet kommer från pickipicki men där var det inte utskrivet vilken mängd mjöl man skulle ha. Därför fick jag prova mig fram och resultatet blev mycket bra. Jag använde granhamsmjöl och vetemjöl för att få ett hyffsat nyttigt bröd. Och gott!


Morotsbröd Ca.20 st

25 jäst
2,5 dl ljummet vatten (37grader)
2 portioner kall havregrynsgröt
1 finriven morot
½ tsk salt
Ca. 6,5 dl grahamsmjöl

Ca. 7,5 dl vetemjöl


Gör så här:

1. Koka havregrynsgröten och kyl den.

2. Värm vattnet till fingervarmt.

3. Smula jästen i en bunke och häll i lite av vattnet och lös jästen i det.

4. Häll i resten av vattnet, saltet, den rivna moroten och den kalla gröten.

5. Tillsätt lite av mjölet i taget tills degen släpper från kanten. För mig blev det de angivna mjölmängderna.

6. Arbeta degen ordentligt och låt sedan jäsa under bakduk i ca. 1 timme.

7. Ta upp degen på mjölat bakbord och baka ut till tekaksliknande kakor och lägg på bakplåtspapper. Låt jäsa 20-30 min till.

8. Grädda i 225 grader i ca. 20 minuter.


Ät med ost och gurka, hur gott som helst!   

Av enkakaiugnen - 5 maj 2011 21:19

Äntligen !! känner jag nu... Det är så kul att skriva blogginlägg! Och det blir bara roligare. Igår kväll hade vi bak- och matkväll i det lilla hushållet... Björn gjorde köttbullar i massor och en supergod lasange. Jag gjorde morotsbröd, piroger, scones och rågsiktslimpor. Vi höll på i 5, 5 timme! Och det såg ut som ett apberg när vi var klara. Saker överallt, olika sorters smet på alla bord och på golvet. Bröd och köttbullar både här och där och blöta handdukar. Men faktiskt inga större katastrofer. Det var lite par-terapi faktiskt. Vi plöjde igenom 3 avsnitt av Christer i p3 under tiden. P3 och bakning, en oslagbar kombo! Jag lyssnar nästan jämt på P3 när jag bakar.


Mitt i smeten...hmm...en ordvits i Uffe-klass   

Presentation


Hej! Kul att du tittade in! Jag som bakar och skriver heter Lotta och älskar kakor. Både att baka och att äta! Mest av allt gillar jag kakor som går fort att göra men ändå är tokgoda! Hör gärna av dig om du undrar något, till enkakaiugnen@gmail.com.

Kategorier

Sök i bloggen

Bloggbanner afrikas horn 230 170

Länkar

Månadens sötsak

Söta saker

Senaste inläggen

Fråga mig

32 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27 28 29
30
31
<<< Maj 2011 >>>
Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards