Direktlänk till inlägg 11 januari 2012

LCHF- Mandelkakor med choklad!

Av enkakaiugnen - 11 januari 2012 21:52

   

Jag har fått lite inspiration till att försöka baka utan mjöl och socker, vilket är en utmaning visar det sig. Men kul också! Jag gjorde två olika sorters "LCHF-kakor" ikväll. Den första jag gjorde var dessa mandelkakor. De har mandel och hasselnötter som bas och de blev goda, men på ett lite nyttigare vis. Sötman saknas ju, så vill man ha lite sötare kakor kan man tillsätta lite socker också. Jag tyckte att det räckte som det var, chokladen gör dem ju lite sötare också. Väldigt lättbakade var det och snabbt gick det!


Mandelkakor - lchf Ca. 10 st

1 ägg

25 g smör

1 dl hasselnötter

1 påse mandelspån (100 g)

8 droppar bittermandelarom

25 g mörk choklad


Gör så här:


Sätt ugnen på 175 grader.

1. Mixa mandelspånen med stavmixer till ett mjöl.

2. Hacka hasselnötterna så fint det går.

3. Smält smöret.

4. Vispa upp ägget lite.

5. Blanda alla ingredienser (utom chokladen) till en jämn massa.

6. Forma till bollar och lägg på en plåt med bakplåtspapper. Tryck ut dem till kakor.

7. Grädda i ca. 12-15 min (så de får lite färg)

8. Låt dem svalna lite och ringla över smält choklad.

Ät och tänk att det är ungefär som att äta en bit gurka!

   

 
 
KalasMums

KalasMums

13 januari 2012 11:31

Var dom goda? Ser goda ut :)

http://kalasmums.blogspot.com

enkakaiugnen

13 januari 2012 12:27

Tack! Ja, goda var dom, men inte så söta :)

 
Ingen bild

Linnea

28 januari 2012 13:14

har du fler nyttiga kakor ? :) gilla dom här jätte mycket :)

enkakaiugnen

28 januari 2012 17:28

Vad kul att du testat dem! Jag har en favorit bland mina nyttokakor och det är blåbärschokladbollar. Kolla under kategorin "Nyttigt" så hittar du lite mer där! Det finns Mazarinmuffins med päron där också, som är lite nyttigare. Och ikväll ska jag lägga upp ett nytt recept på Morotsmuffins, så det finns lite att välja bland :)

 
Nadja

Nadja

29 juli 2012 15:16

Jag provade baka dessa for nagra veckor sen, supergoda! Jag gjorde ett par sma andringar bara. Jag har lagt upp det modifierade receptet pa min blogg (med lank till dig forstas) hoppas att det ar okej! Tack for ett smarrigt recept.

http://smellslikelondonandlife.blogspot.co.uk

enkakaiugnen

29 juli 2012 20:59

Tack för kommentaren! Kul att du provade dom och framförallt att du gillade dom! Såg att du sötat lite med honung, tror det var en bra idé så att de i alla fall får lite kakkänsla och sötma. Roligt att du länkade också!

 
RosaChoklad

RosaChoklad

19 februari 2013 21:12

De här såg ju jättesmaskiga ut! Sparar receptet, måste testa:)

http://rosachoklad.blogspot.se

enkakaiugnen

20 februari 2013 22:43

Kul! Hoppas du gillar dom!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av enkakaiugnen - Lördag 13 april 08:39

  Sällan har våren varit så efterlängtad. Vi har haft snö i ett halvår nu, sedan 20 oktober. Efter en evighetsvinter tar vi nu alla chanser att skotta gångar i den 1 meter djupa snön som fortfarande brer ut sig på gräsmattan. Så nu kan vi röra oss ...

Av enkakaiugnen - 5 december 2021 08:46

    Ville testa en ny julkaka i år och det blev denna, en klassiker. Den är riktigt god, nästan lite som smågodis som man går och nallar av. Ganska tydlig ingefärssmak och de är väldigt lika cederpepparkakor som vi åt ofta när jag var liten ...

Av enkakaiugnen - 5 december 2021 08:40

  Det här är ett eget recept, kombinerat efter tre olika recept och det jag hade hemma. Vill helst inte använda glutenfri mjölmix när jag bakar, gillar hellre att använda bovetemjöl och havremjöl. Den är snabbakad eftersom den inte jäser, så väldi...

Av enkakaiugnen - 5 december 2021 08:21

  Ett tjockt täcke av snö som bäddar in träden och skogen runt knuten, ganska underbart faktiskt. Finns ju få saker som ger sån julkänsla som just snön och allt den för med sig. Doften av glögg är inte så tokig den heller, för julkänslans skull. ...

Av enkakaiugnen - 1 augusti 2021 10:03

  Vaniljbullar ca 30 st150 g smör1 dl strösocker1/2 tsk salt1 ägg50 g jäst   5 dl mjölk2 tsk kardemumma13-15 dl vetemjöl   Fyllning: 1-2 dl vaniljkräm, hemgjord eller marsankräm  Ca 50 g mjukt smör   Gör så här: 1. Smält smöret och ...

Presentation


Hej! Kul att du tittade in! Jag som bakar och skriver heter Lotta och älskar kakor. Både att baka och att äta! Mest av allt gillar jag kakor som går fort att göra men ändå är tokgoda! Hör gärna av dig om du undrar något, till enkakaiugnen@gmail.com.

Kategorier

Sök i bloggen

Bloggbanner afrikas horn 230 170

Länkar

Månadens sötsak

Söta saker

Senaste inläggen

Fråga mig

32 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13 14 15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Januari 2012 >>>
Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards