Alla inlägg den 14 januari 2012

Av enkakaiugnen - 14 januari 2012 12:00

     

För någon vecka sedan bakades det sockerkaka på mitt jobb. Det var den godaste sockerkaka jag ätit på länge och jag blev så sugen på att baka en likadan hemma. Men då hittade jag inte igen receptet...Så jag tog fram bakbibeln ("A piece of cake" av Leila Lindholm) och gjorde hennes sockerkaka. Väldigt god blev den enligt den fine sambon som tog med den på jobbmöte. Men jag gjorde en liten muffins av smeten till mig själv också och tyckte att det blev väldigt god. Men den på jobbet var ändå strået vassare. Måste söka reda på det där receptet!!

Det är en helt vanlig sockerkaka detta, i all sin glans. Men vill man ha något lite mer spännande kan man smaksätta med lite vad man vill. Hackad choklad, hallon, blåbär, kardemumma, äpple och kanel eller något annat som man gillar.


Sockerkaka 1 st

3 ekologiska ägg

2 ½ dl strösocker

1 tsk vaniljsocker

50 g smör

1 dl mjölk (jag tog hälften mjölk, hälften grädde)

3 ½ dl vetemjöl

2 tsk bakpulver

lite salt


Gör så här:

Sätt ugnen på 175 grader.

1. Smält smöret.

2. Blanda mjöl, bakpulver och salt noggrannt.

3. Vispa ägg, socker och vaniljsocker vitt och pösigt.

4. Blanda ner mjölken i smöret och häll blandningen i äggsockret.

5. Vänd försiktigt ner mjölet i äggsmeten (vispa inte!!)

6. Häll smeten i en smörad och bröad form.

7. Grädda i ca. 25-30 minuter, känn med en sticka så den inte är kladdig.

Ät den varm med ett glas mjölk!

   


Presentation


Hej! Kul att du tittade in! Jag som bakar och skriver heter Lotta och älskar kakor. Både att baka och att äta! Mest av allt gillar jag kakor som går fort att göra men ändå är tokgoda! Hör gärna av dig om du undrar något, till enkakaiugnen@gmail.com.

Kategorier

Sök i bloggen

Bloggbanner afrikas horn 230 170

Länkar

Månadens sötsak

Söta saker

Senaste inläggen

Fråga mig

32 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13 14 15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Januari 2012 >>>
Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards