Alla inlägg den 29 juli 2012

Av enkakaiugnen - 29 juli 2012 20:45


       

I onsdags när vi var på hjortronjakt i Stödeskogarna så sprang vi på ett helt gäng med smultron, det var hur mycket som helst! Jag har aldrig sett så mycket smultron innan och aldrig plockat smultron på det sättet, på samma sätt som blåbär. Jag har helt enkelt aldrig hittat så mycket innan, så vi blev eld och lågor båda två (vi har vissa skogsnördstendenser ja). Vi plockade en liter innan vi gick vidare men det var lite svårt att slita sig. Jag har svårt att komma på någonting som är godare än smultron, det är den bästa smak jag vet och riktigt exklusiv eftersom den är så svår att få tag i (fast det kanske bara är här i Norrland?).

Hur som helst så ville jag ju baka nånting av dem medan de var färska så det fick bli smultronmuffins. Så här gjorde jag.


Smultronmuffins 12 st

3 ½ dl vetemjöl

2 tsk bakpulver

lite salt

2 ekologiska ägg

2, 25 dl strösocker

1 tsk vaniljsocker

100 g smör

½ dl mjölk

½ dl vaniljkesella

3 dl smultron + ½ dl till garnering

pärlsocker


Gör så här:

Sätt ugnen på 175 grader.

1. Blanda mjöl, bakpulver och salt ordentligt i en bunke.

2. Smält smöret och rör därefter ner mjölk och kesella i smöret.

3. Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker vitt och pösigt. Vispa därefter när smörblandningen i äggsmeten.

4. Rör ner mjölblandningen med en slev, rör tills det blir slätt.

5. Rör ner i smultronen smeten.

6. Ställ formar i en muffinsplåt och fyll formarna till 2/3 med smet. Strö några smultron över varje muffins och tryck ner dem lite.

7. Strö lite pärlsocker över varje muffins och grädda mitt i ugnen i ca. 25 minuter. Känn efter med en sticka att de är klara.


Presentation


Hej! Kul att du tittade in! Jag som bakar och skriver heter Lotta och älskar kakor. Både att baka och att äta! Mest av allt gillar jag kakor som går fort att göra men ändå är tokgoda! Hör gärna av dig om du undrar något, till enkakaiugnen@gmail.com.

Kategorier

Sök i bloggen

Bloggbanner afrikas horn 230 170

Länkar

Månadens sötsak

Söta saker

Senaste inläggen

Fråga mig

32 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2012 >>>
Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards