Alla inlägg den 22 augusti 2012

Av enkakaiugnen - 22 augusti 2012 12:00

       

Mitt första jobb var som cafébiträde på ett café här i stan. Jag trivdes så bra där och i början kunde jag ha jobbat gratis, så roligt tyckte jag att det var. Jag fick baka, göra smörgåsar, stå i kassan och träffa folk och det var precis det jag ville göra. Jag var bara 15 år då när jag började men jag blev kvar i flera år. Jag drömmer fortfarande om ett alldeles eget litet café lite nu och då, men det är en dröm som ligger långt bak i huvudet och långt fram i tiden. Hur som helst, åter till mitt första caféjobb och den stående favoriten hos många av gästerna; morotskakan. Den fanns alltid där och den gick oftast åt vilket inte var så konstigt för den var så otroligt god. Igår bakade jag en annan typ av morotskaka, men när jag tog ut den såg den precis ut som cafémorotskakan och den smakade lika bra också. Det är ju svårt att misslyckas med morotskakor eftersom morötterna gör den så saftig och dessutom är det ju massor med glasyr ovanpå om man ändå skulle tycka att den är lite för torr. Frukt och grönsaker i kakor är ju oslagbart just för att det blir så saftigt. Och morötter är en favorit hos mig, eller "mormorötter" som dom också kallas numer.


Morotskaka 1 tårta, ca 12 bitar

3 ägg

3 dl strösocker

2 tsk bakpulver  

0,5 tsk salt

1,5 tsk kardemumma

1,5 tsk kanel

1 tsk ingefära

4 dl vetemjöl

4 dl grovrivna morötter + lite etxra till garnering

2, 5 dl olja (ej oliv-)


Glasyr:

25 g rumsvarmt smör

125 g philadelphiaost

2,5 dl florsocker

1 msk citronsaft

finrivet skal från 1 citron


Gör så här:


Sätt ugnen på 200 grader.

1. Blanda mjöl, kanel, kardemumma, bakpulver och ingefära ordentligt i en bunke.

2. Vispa ägg och socker fluffigt.

3. Vänd ner mjölet i äggblandningen och blanda.

4. Tillsätt olja och mörötter och rör in det väl i smeten (jag använde elvispen för att få allt bra blandat)

5. Häll smeten i en smord och bröad form, ca. 22 cm i diameter, och grädda i ca. 45 minuter mitt i ugnen.
 Prova med en sticka att den är klar.
 Låt kakan svalna.

Glasyr:
6. Vispa ihop smör och philadelphiaosten.

7. Tillsätt citron och florsocker och vispa ihop till en slät kräm.

8.Bred ut krämen på den kalla kakan och garnera med morotsriv.

Klart!

Presentation


Hej! Kul att du tittade in! Jag som bakar och skriver heter Lotta och älskar kakor. Både att baka och att äta! Mest av allt gillar jag kakor som går fort att göra men ändå är tokgoda! Hör gärna av dig om du undrar något, till enkakaiugnen@gmail.com.

Kategorier

Sök i bloggen

Bloggbanner afrikas horn 230 170

Länkar

Månadens sötsak

Söta saker

Senaste inläggen

Fråga mig

32 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3 4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2012 >>>
Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards