Alla inlägg den 10 november 2013

Av enkakaiugnen - 10 november 2013 18:54

    Även om det inte kommit någon snö än så kan det ju inte vara långt borta, det borde vara på gång. Det här var ett hastbak som gjordes samtidigt som en blåbärssockerkaka gräddades och en köksö skruvades ihop. Det är väl lite av min specialité kan man säga, att starta två-tre projekt och sen tappa bort mig lite på vägen och glömma nåt moment, som att ta ut kakan i rätt tid. Just den här gånge for jag iväg mitt i baket och hämtade en vinkelhake och en borrmaskin. Tur att jag har en uppmärksam sambo som ringde och frågade när kakan skulle ut. Sen ringde ju inte klockan och det blev som det blev, lite torrare än tänkt. Men en bra glasyr räddar ju allt. Sist men inte minst så kom jag på att jag skulle ha lite snöflingeströssel på toppen. Så blev det vinterbrownies. Här är receptet, med Leilas brownies som utångspunkt.


Vinterbrownies med kolafrosting Ca. 20 st "små" (eller normalstora, med svenska mått mätt)

175 g mjukt smör

3 dl strösocker

1,5 dl kakao

0,5 dl ljus sirap

½ tsk salt

3 ekologiska ägg

1,5 dl vetemjöl


Kolafrosting:

0,5 dl kolasås

150 g rumsvarmt smör

3,5 dl florsocker


Gör så här:

Sätt ugnen på 175 grader.

1. Vispa smör och strösocker vitt och krämigt.

2. Tillsätt sirap, salt och kakao.

3. Rör ner äggen, ett i taget och därefter vetemjölet.

4. Smörj en form, ca. 20x30 cm, och pudra den med kakao (istället för ströbröd).

5. Häll/klicka smeten i formen och bred ut den så den blir jämt fördelad.

6. Grädda i ca. 30-35 minuter.

Låt kakan svalna innan du brer på glasyren.


Frosting:

1. Vispa ihop smör och kolasås. Vispa ner florsockret lite i taget.

2. Bred ut frostingen över kakan och strö över strössel. Skär i lagom stora rutor. Klart!

 

Presentation


Hej! Kul att du tittade in! Jag som bakar och skriver heter Lotta och älskar kakor. Både att baka och att äta! Mest av allt gillar jag kakor som går fort att göra men ändå är tokgoda! Hör gärna av dig om du undrar något, till enkakaiugnen@gmail.com.

Kategorier

Sök i bloggen

Bloggbanner afrikas horn 230 170

Länkar

Månadens sötsak

Söta saker

Senaste inläggen

Fråga mig

32 besvarade frågor

Arkiv

Besöksstatistik

Tidigare år

RSS

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2013 >>>
Matbloggstoppen

Ovido - Quiz & Flashcards